05 Март 2025, 22:14 Днес (0) | Вчера (0)

Желязко Христов пише писмо до МВФ

09 Декември 2004 11:30 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Председателят на КНСБ д-р Желязко Христов изпрати до мисията на МВФ в София и до офиса на МВФ във Вашингтон писмо във връзка с настоящото посещение на Мисията на фонда в България, по време на което отново се обсъждат проблемите около минималната заплата за страната през 2005 г.

В писмото се казва:
"Позицията на КНСБ по размера на националния трудов стандарт минимална работна заплата, представена на последната  ни среща с мисията на МВФ през  тази година, остава непроменена. През лятото на `2004 обосновахме предложение за минимална заплата  145 лв. от 1октомври т.г.,  180 лв. от 1 януари 2005 г. и достигане 250 лв. през 2007 г. Считам за свое задължение отново да ви  информирам за синдикалните аргументи, подкрепящи  необходимостта от рязко  нарастване на минималната заплата в близките години. КНСБ не подкрепя Правителството за планираната политика по доходите през 2005 г., като критиките и несъгласията бяха изразени от синдикалната общност и чрез масови протестни действия през октомври-ноември т.г.      
1. КНСБ последователно защитава идеята да се приеме и неотклонно следва от  Правителството средносрочна стратегия за нарастване на минималната заплата, по аналогия с реализирания подход от десетте нови членки на ЕС. Поради  пропуснатите досега възможности (за изминалия тригодишен период само 37,5% номинален ръст или 19,5% реален) сега се налага скокообразно нарастване с около 27 на сто годишно през близките три години. Целта е през `2007 България да приближи   най-ниските стойности на същия национален параметър сред  страните от  десятката при приемането им в ЕС (за 2004 г. - Латвия 121 евро, Словакия 148 евро, Естония 159 евро).
2. Общоприетите методи  за определяне на минималната заплата в конвенции и препоръки на  МОТ (К 26/1928 г., К 131/1979 г., Препоръка 135/1970 г.) все още не са ориентир за  България. Нещо повече, самото Правителство игнорира записаното в своята Управленска програма..." минималната заплата да се определя в съответствие с "прага на бедност" в нарастващи пропорции и съотношения". КНСБ многократно настоява за въвеждане на траен механизъм, така че занапред минималната заплата да се определя като 1,5  пъти прага на бедност. В този смисъл правителственото решение за минимална заплата 150 лв. от 1 януари 2005 г. е  необективно занижено  и еднократен позакъснял акт, след който, според тригодишната бюджетна прогноза, отново ще се възстанови познатата формула "+ 10 лв. на година".  
3. Синдикатът възприема минималната заплата като инструмент за въздействие на държавата за увеличаване правата на наемните работници - чрез принудителна динамика в договарянето и определянето на заплатите в реалния сектор, както и посредством последователно  нарастване на минималните осигурителни прагове и фактическия осигурителен доход.
Ниската минимална заплата влияе в по голяма степен негативно върху конкурентноспособността на легалния бизнес, защото носи значими финансови преимущества за сенчестия сегмент от икономиката. Предвидимостта на  минималната заплата в обозрима перспектива  би позволило на предприятията своевременно да се  адаптират и  да постигат баланс между възнагражденията на ниско-, средно- и висококвалифицирани работници и служители. 
По-високата минимална заплата слабо  се отразява върху разходите за труд на фирмите и социалните разходи за  т.нар. защитени плащания. Само за сметка на отделни  данъчни и осигурителни облекчения през 2005 г.  бизнесът е в състояние да  осигури изплащането на 150 лв. заплата за  нискоквалифициран труд.
Припомням, че преди  седем години (по настояване  и на МВФ) друго Правителство стартира процес на  прекъсване  връзката на отделни плащания с минималната заплата за страната (средните заплати в бюджетните сектори, минималните размери на задължителните доплащания и др.). По късно промяната засегна данъчните и осигурителните  задължения. Вече  няма обезщетение, чиито размер да е обвързан с минималната заплата като база и еталон, поради което са напълно несъстоятелни опасенията и оправданията за затруднения на държавния бюджет. 
4. За КНСБ е  необяснимо нежеланието да се видят и  анализират всеизвестни факти:
· сегашната минимална заплата е  с над два пъти по ниска реална стойност  от тази през 1990 г., а при 150 лв. за `2005 ще   достигне размер  56 на сто спрямо началото на  прехода;
· увеличената с 30 лв. минимална заплата  през 2005 г. едва ще покрива     поскъпването на енергията за бита от юли т.г. (според разчети на МЕЕР  разходите за отопление през сезон 2004-2005 ще нараснат с около 100 лв. при икономично ограничено потребление), а за изминалите три години се натрупа некомпенсирано почти  двойно увеличение на цената на електроенергията и с  40 на сто на топлоенергията;
· според наблюдението на домакинските бюджети, с доход  на човек до границата на бедност (м.септември 128,27лв.) преживяват 35 % от домакинствата в страната;
· през последните три години минималната заплата в България варира около 39  % от средната заплата за страната, докато в Европа това съотношение е 50 -55 %, дори 60-65 % (Италия, Португалия).
КНСБ оценява правителствената подоходна политика  през 2005 г.  като    най-рестриктивната за четирите последни години: нарастването на заплатите в публичния сектор    да покрива само инфлацията; трудовите възнаграждения  в частния сектор да следват същото ограничение, за да се поддържа конкурентноспособността; осъвременяването на пенсиите да се извърши с процент, съобразен главно с възможните приходи; някои  плащания да се замразят на равнище`2004. За нас е неоправдана тезата да се поддържа конкурентноспособността  единствено чрез ниска цена на труда, което превръща България в терен на социалния дъмпинг. Като недопустими  определяме   намеренията безпринципно да се ограничат  минималното и максималното обезщетение при  безработица в условията на устойчив излишък от средства във фонда и да не се коригира обезщетението за отглеждане на дете, макар че за повишението му са необходими само 18 млн.лв.   
На този фон търсенето на компромис с размера на минималната заплата за страната в името на уж "благородни цели" за нова заетост ще доведе до ново редуциране на  бюджетните приходи и орязване на социални разходи.   КНСБ  може да квалифицира подобно действие като прекалена демонстрация на защита на корпоративни работодателски интереси и поредна атака срещу наемния труд. 
С тревога прогнозирам, че ако се пререши размерът на минималната заплата за страната, прословутата търпимост на българина ще бъде провокирана и  ще последва  остра и категорична синдикална и гражданска реакция срещу управляващите и ролята на МВФ.   Изразявам своите опасения за нежелана от нас неспокойна  предизборна ситуация още през ранната пролет.
 Собственият опит убеждава, че в година на избори българската икономика трудно достига  програмираните икономически резултати. Най-силно негативите се отразяват  върху доходите на хората и социалната подкрепа от страна на държавата. Отговорността за   подобни неблагополучия се пада на Правителството с изтичащ мандат. КНСБ отказва съучастие и съотговорност за очертаващата се нова мизерия сред  работещи бедни"

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 05 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8526
GBP 2.4796 2.4887 2.3624
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив