Войната вдига цената на застраховката Още в първия ден на войната застрахователните компании по света мигновено уведомиха своите клиенти за това, че прекратяват покриването на военните рискове за застрахованите обекти на територията на Ирак, но от 21 март бе изключен и целият район на Персийския залив.
Засега българските компании нямат единно становище по отношение назастраховането на товарите по време на превоз, които в момента се намират в района на военната криза.За разлика от тях световните застрахователи излязоха миналата седмица с общо изявление за бъдещата си политика. Заявено бе, че 48 часа след началото на войната се прекратява покриването на военните рискове за товари в района на Персийския залив. Г-жа Мариана Политова, ръководител на отдел "Каргозастраховане" в ЗК "Орел" АД, обясни, че това не означава, че се прекратяват съществуващите договори, а само че се изключват напълно рисковете от война, стачки, бунтове и вълнения. Компаниите ще продължат да покрива обичайните транспортни рискове съгласно лондонските институтски каргоклаузи на "Лойдс". Това са 200 300 клаузи, от които най-често използваните от застрахователите в света, включително и в България, са клаузите А, В и С. Договорите, сключени в съответствие с А клаузите, предлагат пълно покритие, В и С клаузите осигуряват "покритие на изброени рискове", като С клаузите предлагат минимално покритие. Например наливните и насипните товари обикновено се нуждаят от минимално покритие. Според г-жа Политова изтичащата в електронните медии информация, че в Персийския залив в момента има кораби за 40 милиона долара, а за тях полиците са прекратени, "не е и не може да бъде вярна". Тя каза за вестник КЕШ, че има специални зони, които се следят с патрули, и самите иракчани преди време са предоставяли специални патрулиращи корабчета, които да дават сведения на застрахователите за товарите. "Няма прекратяване на договори, има ограничаване на покритията за определени територии. Разбира се, в момента е много по-вероятно в тези зони да се реализира военен риск, отколкото да стане катастрофа, но транспортният риск остава покрит", допълни експертът.
Според запознати всички застрахователни дружества у нас, които имат сключени презастрахователни договори с водещите световни компании в този бранш, регулярно получават справки под формата на таблици. Така презастрахователните дружества определят т. нар. "хеджкавър" зони (зони на застрахователна защита), с която на застрахователните дружества се дават указания кои региони да изключат от своите покрития. Тези таблици имат препоръчителен характер и се актуализират почти ежедневно. Доскоро таблиците са съдържали само имената на държавите, но прецизността на изискванията в момента стига дотам, че параметрите вече се определят с помощта на географски ширини и дължини.
За България проблемът с каргозастраховките за товари в региона на войната далеч не се възприема като особено важен за застрахователните компании. Това вероятно се дължи на малкия обем застраховки, попадащи в периметъра на този проблем. В последния месец у нас се наблюдава минимална активност по отношение на цялата търговска дейност в региона. Доскоро търговски операции са се осъществявали по договори "Петрол срещу храни", но сега те са прекратени. Имало е и няколко договора под егидата на ООН, но и тази търговската дейност засега е спряна.
Повечето лидери в каргозастраховането у нас все още не са изяснили позициите си по отношение на тази услуга, но заявиха за КЕШ, че вероятно ще бъдат предприети мерки за ограничаване на покритията и изключване на военния риск в тези региони, но само ако се получи такова искане от страна на презастрахователните компании, с които работят. Дружествата отрекоха да са получавали подобни директиви до този момент.
Единствено от ЗК "Орел" заявиха категорично, че няма да прекратят покриването на транспортния риск за тези райони. Решението им е идентично на това, което огласиха и западните им колеги. Компанията няма да покрива военния риск, но е предвидена и възможност за обезпечаване и на тези опасности, като за целта е извършена експертна оценка на риска и цената на застраховката е завишена в съответствие с нея.