Идеята на транспортното министерство е да се закупят дизелови мотриси, които да се пуснат по електрифицираните участъци
Догодина може да имаме нови дизелови влакове за първи път от 18 години, а след няколко години и нови електрически влакове за по-второстепенните линии. Към високоскоростни влакове ще пристъпим
вероятно след 2010 г. Това е заявил вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев във Варна вчера и добавил, че нов конкурс за обществена поръчка ще бъде обявен следваща седмица.
Процедурата за закупуване чрез обществена поръчка на 23 дизелови мотриси за БДЖ беше прекратена, тъй като нито една фирма не представи перфектни документи.
Идеята на транспортното министерство е да се закупят дизелови мотриси, които да се пуснат по електрифицираните участъци.
Първият търг, който железниците обявиха още в края на 2003 г. за доставка на т. нар. влакове стрела, се провали, защото нито една фирма не подаде оферти. Василев настояваше да се изработят ясни
критерии към фирмите, които проявяват интерес да участват в конкурса за доставка на влаковете.
Предвижда се да се създадат съвместни дружества между БДЖ и фирмите доставчици за ремонт и експлоатация на новите композиции. Така ще се намалят разходите за поддържане на влакове. Осем чужди фирми
проявиха интерес да произвеждат за БДЖ влакове стрела и дизелови мотриси. Сред тях освен германската Siemens бяха канадско-швейцарската Bombardier, испанската Таlgo, компании от Словакия, Унгария,
Чехия, Южна Корея и Япония.
Дизеловите мотриси на Сименс возят до 123 пътници и струват по 3 млн. евро едната, казаха от германския концерн. От Сименс обещават още дългосрочен заем за железниците ни, за да могат да си платят
влаковете. Първите няколко мотриси щели да се внесат от Германия, а в следващите да бъдат сглобявани в България, казаха още в заводите на Сименс в Юрдинген. Румъния вече била купила 120 влака от
Сименс, за което похарчила 360 млн. евро. Германските тренове вървели още в Гърция, Дания, Унгария, Англия.
Те вдигали до 120 километра в час. В момента у нас е треновете до дългите линии да достигнат скорост 80 км/ч.