10 Март 2025, 21:44 Днес (0) | Вчера (0)

Правителството да лобира пред Европа за гратисен период на изискванията по евродиректива, искат застрахователи

13 Януари 2005 17:45 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Създава се “компенсиращ орган”, който ще поема отговорност, когато застраховател не е изплатил съответното обезщение в срок

На 11 януари се състоя първата среща на Работната група към Съвета на Националните бюра на автомобилните застрахователи и Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ), съобщи днес председателят на българското Бюро Атанас Табов. Работната група на Съвета на бюрата ще консултира България във времето до 2007 година. НББАЗ, заедно с АБЗ, Гаранционният фонд и застрахователните компании, които продават застраховката Гражданска отговорност, трябва да изготви предложение за промяна на българското законодателство по европейските директиви, касаещи задължителната Гражданска Отговорност.  В проведената в София среща участваха представители на Гаранциониня фонд, АБЗ, НББАЗ, КФН, Бюджетната и Транспортната комисиир в НС и КАТ-Национална полиция.  Темата на срещата бе “Автомобилната застраховка Гражданска отговорност в светлината на присъединяването на България към ЕС”. Гости на форума бяха двама чуждестранни експерти: Марио Вищовски от Полша и Фриц Блийз от Холандия. Решенията от срещата са в няколко направления.  В Европа действат четири  директиви по задължителната застраховка Гражданска отговорност. У нас са изпълнени три, предстои приемане на четвъртата. Първата директива е от 1972 година и третира въпроса за необходимостта от задължителната застраховка ГО, Националните бюра и автомобилите, които трябва да имат държавни регистрационни номера.  Втората директива от 1983 година се отнася до минималните покрития на ГО, създаването на Гаранционен фонд и рисковете, които могат да бъдат изключени от гражданската отговорност. Третата директива е от 1993 година и третира въпросите за пасажерското пътуване, премията и нелимитираното покритие.Четвъртата директива се счита за една от най-важните и визира по-голямата защита на пострадалата страна. Петата директива е предложена от 2003 година и е приета в Европа на първо четене. Тя касае минималните покрития. Това обясни Табов и добави, че България трябва да подготви няколко промени.
На първо място, заяви председателят на НББАЗ, всеки автомобил, който има регистрационни номера, трябва да има сключена задължителна застраховка. След влизането ни в ЕС  регистрационните номера ще удостоверяват наличието на такава застраховка.  Това от своя страна означава, че институциите ще трябва да бъдат готови да упражняват правото си на проверка и санкциониране. Друг е въпросът дали това ще можи да се приложи на практика в съответните срокове и дали хората ще могат да си го позволят. За сравнение, в Европа едногодишната застраховка на най-ниския клас автомобили се движи между 160 и 300 евро. Едно от нещата, за които правителсвото може да лобира пред Европа, е приемането на гратисен период за влизането в сила на тези условия, смятат застрахователи.
Второто изискване е застрахователните компании, които предлагат ГО, трява да имат “представители по щетите”, базирани в страните от ЕС.
Като трето изискване към страната ни е създаването на информационен център. За да може пострадалият да вземе обезщетение, той трябва да се обърне към този център. В центъра ще се събира информация и за регистрационните номера на всички автомобили, за сключените застраховки, за сключения брой “Зелени карти” и “Гранични застраховки”. (Зелената карта ще важи за онези 15 страни, които не са член на ЕС, Граничната застраховка ще влезе в сила заради това, че при влизането си в ЕС България ще стане гранична страна за ЕС). В информационния център ще има и информация за съответните застрахователни компании, за автомобилите със специално предназначение, за мястото на съответното ПТП.
На четвърто място е необходимо създаването на т.нар. “компенсиращ орган” към Националното бюро във всяка страна. Този орган ще поема отговорност за съответното плащане при случаите, когато в срок от три месеца застрахователят не е изплатил съответното обезщение на пострадалия. "Незнанието на клиентите за необходимостта от задължителната застраховка Гражданска отговорност, нелоялната конкуренция между компаниите, липсата на шеф на застрахователния надзор са много опасни. Четвъртата евродиректива, която България трябва да приеме, е е измислена именна за защита на пострадалите граждани", посочи Табов.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 10 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8014
GBP 2.4796 2.4887 2.3259
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив