18 Юни 2019, 20:17 Днес (18) | Вчера (16)

213 млн. лева са загубили застрахователите от автомобилната "Гражданска отговорност"

29 Май 2019 14:34 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 29 май 2019, 14:53

Положението ще се оправи с въвеждане на системата „бонус-малус“ и на нова методика за неимуществените щети

За миналата година задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" е донесла на компаниите загуби от близо 213 млн. лева. Секторът е платил 514 млн. лева обезщетения, което представлява ръст от 26 на сто спрямо 2017 година. Данните бяха изнесени днес на пресконференция, организирана от Асоциацията на българските застрахователи. В същото време събраните премии бележат ръст от 42% до 936 млн. лв., а резервите се увеличават с 353 млн. лв. Според Константин Велев сред причините за ръста на премийния приход са  увеличените цени на застраховката и фалитът на кипърския застраховател "Олимпик", заради който се наложи клиентите му да се застраховат в български дружества. Отрицателният технически резултат пък е следствие от тълкувателното решение на Върховния касационен съд (ВКС), увеличените обезщетения и по-кратките срокове за тяхното изплащане. Припомняме, миналата година ВКС разшири кръга на близките, които могат да получат обезщетение заради загинал роднина. Така на обезщетение може да се надяват братя, сестри, баби, внуци, както и всеки, който може да докаже трайна емоционална връзка със загиналия.

Едно от възможните решения на въпроса със задължителната автомобилна застраховка е въвеждането на системата "бонус-малус", която ще промени тарифирането по застраховката и ще допринесе за промяна поведението на пътя на виновните водачи. ИНСМАРКЕТ вчера писа, че тази есен Комисията за финансов надзор е заложила приемането на съответната наредба. Застрахователите обаче все още нямат информация за промените.

Според Кирил Бошов друго решение по автомобилната застраховка е предстоящото изготвяне и приемане на методика за неимуществените щети. Проучен е опитът на пет държави (Германия, Италия, Испания, Франция, Румъния). Следващата седмица консултантът по проекта "Ейч Ел Би България" ще представи пред Гаранционния фонд избрания за страната ни вариант. От асоциацията посочиха, че големият въпрос при методиката е да бъде изработена така, че да бъде справедлива и за двете страни. Застрахователите категорично се противопоставиха смъртта и страданието при пътни катастрофи да служат за обогатяване и добавиха, че ролята на обезщетението е да попълни икономическия дефицит в съответното семейство. Те дадоха пример с някои страни в ЕС, където не се присъждат обезщетения за болки и страдания.
От Асоциацията изнесоха информация, че въпреки приетото от Народното събрание ограничение до 5000 лв. обезщетение за по-далечните роднини на жертвите на ПТП, някои съдебни състави са осъдили застрахователи за суми от порядъка на 20-, 30-, 50-, дори 100 хил. лева. Тези дела все още на първа или втора инстанция, тоест няма решение по тях от Върховния касационен съд. Причината за тези решения те обясниха със завареното положение на случаите или с тълкуване на европейското законодателство.
Очакванията са новата методика да бъде приета до края на тази година. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Юни 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7374
GBP 2.4796 2.4887 2.2067
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив