Прокуратурата и съдът се възпротивиха на драстичното наказание
Идеята на парламентарното мнозинство да се дават 3 години затвор за движение по пътя със скорост, надхвърляща позволената с повече от 60 км/ч, среща силен отпор от страна на прокуратурата,
Върховния касационен съд и Висшия адвокатски съвет. Поправката в Наказателния кодекс беше гласувана от парламента на първо четене миналата седмица. Мотиви няма. Никой от мнозинството не я защити
при обсъждането в пленарната зала. Чуха се слаби критични гласове от Патриотичния фронт, че прекомерно се засилва репресията срещу водачите.
В становището си по проекта от прокуратурата изтъкват, че липсват аргументи в подкрепа на предложението, при положение че в Закона за движение по пътищата има детайлно развита система от
административни санкции при надхвърляне на позволената скорост. И подчертават, че затворът трябва да е последна мярка, когато административните наказания са изчерпани като възможност и е налице
повторно или драстично нарушаване на ограниченията в скоростта.
Сходно е мнението и на Върховния касационен съд. Оттам допълват, че процедурата по налагане на административни наказания е по-кратка и бърза в сравнение с разследването и наказването за
престъпление, в каквото ще се превърне карането с висока скорост, ако се вкара в Наказателния кодекс. Съдиите недоумяват и по каква логика превишаване на скоростта с 59 км/ч ще се наказва по
административен ред, а с 60 км/ч - по наказателния ред.
От Висшия адвокатски съвет (ВАдС) определят мярката като "обществено неоправдана", тъй като в Европа тенденцията е обратна - на декриминализация. И посочват, че избраната от вносителите граница от
60 км/ч е формална и произволна.
Превес на негативните оценки има и за другата значима промяна в НК - въвеждането на затвор за хулигански действия по пътя. За това управляващите предвиждат до 3 години, които скачат на 5 години,
ако има съпротива срещу полицаи. И в двата случая ще се отнема шофьорската книжка. От ВКС смятат, че "ако скритият замисъл е чрез тази нова разпоредба да се провежда ефективна борба с т.нар. гонки
по пътищата", това може да стане и с действащите текстове в НК. Според ВАдС от предлаганата промяна не се разбира какво поведение на водача и допуснато от него нарушение може да се квалифицира като
непристойно действие. "Принципна подкрепа" дава само прокуратурата. Според подчинените на Сотир Цацаров допълнението в НК "отговаря на обществената потребност, вкл. и чрез завишаване на
наказателната отговорност, да се противодейства и да се упражнява превенция за ограничаване на грубите нарушения на обществения ред".