Возят болни до 80 кг, за по-тежките викат Гражданска защита
Спешните медици няма да качват дебели хора в линейките, колкото и да им е зле. Причината е, че реанимобилите на Спешната помощ не могат да возят пациенти над 80 кг, тъй като носилките са калпави и се чупят. Това съобщиха шофьори от спешния център във Варна. От една страна, няма как да откажем взимането на човек с тегло над тези килограми, но положението става напечено, защото рискуваме да го изсипем на земята разказаха те. Водачите на реанимобили обясниха, че причината е в евтините носилки, с които заради икономии масово са снабдени спешните центрове в страната. Те били произведени от нискокачествени и нездрави материали, металните им части се усуквали, дори се чупели под напора на повече от 80 килограма.
Шофьор разказа, че често пъти се налага да изкарват пациента седнал на стол от дома до колата, за да не рискуват да го изсипят по стълбите.
Действително има проблем с носилките, когато имаме по-тежичък болен, но колегите от Варна малко преекспонират, контрира от София директорът на Центъра за спешна медицинска помощ за столицата д-р Георги Гелев.
Носилките създават проблем, когато болният е по-дебел, например надхвърля 120 кг, посочи д-р Гелев.
По думите му при такова тегло на болен носилките действително не издържали, а и било проблем за лекари, санитарите и шофьорите да натоварят пациента в колата. Когато ни се наложи да водим такъв болен, викаме на помощ хората от Гражданска защита, чиито носилки са значително по-здрави и имат възможност да помагат с допълнителни приспособления, разказа шефът на столичната спешна помощ. В София от десет години обаче не се е налагало спешните медици да се обаждат за помощ на Гражданска защита.
Според д-р Георги Гелев много по-голям проблем е километражът на линейките В софийския център няма линейка на по-малко от 300 000 километра. Такова е положението по думите на д-р Гелев и в почти цялата страна.
У нас няма стандарт за километража на реанимобилите, над който те трябва да отиват в автоморгата. Няма и изискване за годините на спешните автомобили.
В софийския център средно те са на по седем-осем години. Има и няколко на по петнадесет, но те не са в движение и се водят само като актив на здравното заведение.
За столицата имаме нужда от около 30 нови линейки не скри д-р Георги Гелев. Към момента центърът има 68, някои от които макар и старички, се поддържат добре и затова не правят номера по пътищата, обясни той.