Блокирани са 90% от компаниите за международен превоз
Загуби за милиони левове заради блокираните близо две седмици превози на товари между България и Турция вече търпят не само превозвачите, но и наши производствени фирми. Ако границата не се отпуши
скоро, може да тръгне лавина от затворени работни места и дори фалити, предупреждават бизнесмени. В същото време може да бъде затруднен и традиционно интензивният обмен на селскостопанска
продукция.
"90% от компаниите за международен превоз са блокирани и за малките превозвачи това е абсолютно пагубно. Няма да издържим още много дни", каза пред "Сега" Ангел Траков, председател на управителния
съвет на Съюза на международните превозвачи. Граничните пунктове при Лесово и Капитан Андреево са затворени за тежки камиони от наши превозвачи вече четвърто денонощие заради проблема с отменените
еднократни разрешителни. Протестиращите нямат намерение да отстъпят и заплашват да пренесат протеста на жълтите павета в София. В същото време транспортният министър Данаил Папазов е в Сингапур на
конференция за гражданското въздухоплаване. Вицепремиерът по икономическите въпроси Даниела Бобева, която пое кореспонденцията с турската страна, засега обяснява как трябва да се осъвремени
остарялата правна рамка в транспортните отношение между България и Турция.
Стотици хиляди евро губи фирма от модния бизнес в Русе. Тя не може да изпълни заявените поръчки, защото камионите с платове и материали от Турция не могат да пристигнат. "Производството ще бъде
спряно и 450 работници от началото на следващата седмица ще излязат в принудителен отпуск", коментира изпълнителният директор на БТБ Калинка Кирова пред БГНЕС. "Има реална опасност фабриките и
дъщерните ни фирми да спрат работа и да се стигне до съкращаване на 3000 души в Бургас и Благоевград", алармираха в открито писмо до медиите вчера от "Куш Груп". Компанията изпълнява поръчки за
ушиване на облекла за няколко световни марки, освен това има и завод за производство на кабели за автомобилната индустрия.
Блокадата застрашава все повече и обмена на селскостопански стоки между двете страни, но засега повечето от фирмите вносителки се въздържат от крайно остри реакции. От "Абалар вижън груп"
коментираха пред "Сега", че няма търговец, който вече да не е усетил вредите от конфликта на границата. Според собственика на компанията всички продавачи на плодове и зеленчуци от Турция имат
големи неприятности с вноса на стока, но все още намирали заобиколен път да прекарат стоката си.
Сериозни проблеми с вноса на земеделска стока отчитат от "Фрут Корект", но отказаха да коментират повече по проблема. От столичната борса "Бургарплод" в квартал Слатина пък заявиха, че не са чули
търговците, на които отдават помещения под наем, да имат проблем с вноса. От бургаското тържище "Новата борса" също посочват, че засега търговията върви нормално.
В същото време продавачи съобщиха в ефира на "Нова тв", че заради блокадата цените на зеленчуците и плодовете тръгват нагоре. На най-голямата борса в Южна България поскъпването на продукти от
Гърция, Македония и Испания вече е факт заради дефицита на стока от Турция. От два дни на борсата край пловдивското село Първенец оттам не пристигат тирове. Най-голямо е поскъпването при
краставиците, които от 2.30 лв. са достигнали до 2.80 лв. за килограм на едро, и при доматите, чиято цена е скочила от 90 стотинки до 1.50 лв. за килограм.