21 Декември 2024, 17:11 Днес (0) | Вчера (3)

Плащаме такса смет на квадрат

27 Май 2015 09:10 в. Монитор по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 27 май 2015, 09:11

Семейство в София трябва да отделя 300 лв. годишно за извозване на боклука

Такса смет да се изчислява според площта на имотите. Това е най-вероятната формула за промяна на базата за изчисляване на налога, която се подготвя от  Министерството на финансите с участието на общините и бизнес организациите. Това се налага заради решението на управляващите от 1 януари 2016 г. да се премахне сегашният механизъм, според който таксата се изчислява според данъчната оценка на жилищата. Новият механизъм обаче означава сериозно увеличение на тежестта за гражданите за сметка на тази за бизнеса.

"Правилната пропорция и начин на определяне все още не са изчистени като единно становище в работната група”, коментира вчера по време на парламентарния контрол финасовият министър Владислав Горанов. Работата по методиката била затруднена заради липсата на конструктивен диалог. Министърът обясни, че изчисляването на таксата според изхвърлените количества отпадъци е справедливо, но е трудно да се намери метод, който да удовлетвори и общините, и бизнеса и в същото време да може да се прилага във всички населени места.

Така, ако таксата за боклук се обвърже с квадратурата на имота, столичани ще плащат двойно повече. Данъчната секира ще засегне най-вече пенсионерите  и самотните хора, както и семействата в панелките в покрайнините. В София има около 400 000 жилищни сгради и още  120 000 сгради за обществено обслужване. Това означава, че застроената площ е около 40 милиона квадратни метра, пресметнаха експерти от общината. В момента план-сметката за поддържането на чистотата в столицата е около 150 млн. лв. Така според груби сметки,
за всеки квадрат ще ни начисляват по 3,75 лв.

При условие, че едно семейство живее в панелка от 80 кв.м в "Люлин”, то ще се бръкне с около 300 лв. за такса смет на година. Сега то плаща по 96,27 лв. за боклук, т.е скокът е с 203,73 лв. Двойно по-повече ще плащат и бабите, в старите кооперации в центъра. Увеличението за 80 квадрата нов апартамент в "Лозенец” ще е 96, 32 лв. 

"Изчислението на таксата по един и същи начин за граждани и фирми няма как да не доведе до увеличение
на таксата за гражданите, обясни столичният зам.-кмет по финанси Дончо Барбалов. По неговите думи това ще има доведе до громни финансови сътресения.

"Трябва да продължим да работим методологията за изчислението таксата за битови отпадъци. Вече сме изпратили и становище до Министерството на финансите”, обясни Барбалов. Той е категоричен, че на общините трябва да им се даде експериментален срок, през които да се тестват новите правила и да се разясни на хората.

При управлението на кабинета "Орешарски” беше направен опит за промяна като дори бяха дадени три варианта, от които общините да избират. Първият беше според количеството изхвърлена смет на човек, като плащането трябваше да се прави през покупка на чували за боклук или стикери, които хората да залепят на собствените си торби. Другият вариант беше да се следи количеството в кофите пред къщите.

Вторият начин беше да се изчисли средна стойност на глава от населението, след това съответната сума да се умножава по броя на обитателите на жилището и така да се формира плащането за домакинствата. Експериментирано бе и с комбинация между първите два.

Столицата произвела ток от салами за 250 бона
Над 1 млн. кв. часа ток за около 250 000 лв. е произвел заводът за боклук в София от  полусухи храни - салами и сирене, и от останалите манджи от забавчки и училищата. От храсти и дървета са се получили  400 820 тона тор от началото на 2014 г. "След като пуснем в експлоатацията всички съоръжения от инсталацията за преработване на отпадъци ще рециклираме 57% от тях”, съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова на конференцията за "Енергийна стратегия за Европа”. Тя обясни, че най-сериозните предизвикателства пред големите градове са промените в климата и опазването на околната среда.

"Реализирането на "зелените политики” са мое лично разбиране и принцип”, категорична е кметицата. Тя заяви, че в последните години екипът й работи целенасочено с мерки в областта на транспорта, осветлението и управлението на отпадъците.

"Над 95% от общинския сграден фонд е с приложени мерки за енергийна ефективност, а 110 от сградите са цялостно енергийно обновени”, съобщи Фандъкова. Общината е въвела цялостни  мерки за енергийна ефективност в 76 училища и детски градини, а 13 забавачки вече се отопляват от  възобновяеми енергийни източници. От 2006 г. до сега Столична община е инвестирала над 25 млн. евро за енергийно обновяване. "С обновяването на градския транспорт, което започнахме, постигаме намаление от 15% на използваната електроенергия. Благодарение на развитието на метрото очакваме намаление с около 80 хил. тона годишно на вредните емисии във въздуха, отчете още Фандъкова.

Пускат видинското регионално депо
Регионалното депо за битови отпадъци във Видин вече има подписан акт 16, а до края на седмицата ще пристигне и оборудването, съобщиха от общината. В депото ще работят 12 души. То е изградено на площадка от над 22 хектара, с общ капацитет 516 000 тона, разпределен в две клетки, с 20 години ефективен експлоатационен живот на първата клетка. Проектът "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Видин” се реализира чрез договор с Министерството на околната среда и водите за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма "Околна среда 2007-2013 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейската общност. Бенефициент е община Видин, а партньори – всички общини от областта.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8815
GBP 2.4796 2.4887 2.3722
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив