Все още не е ясно дали фирмата изпълнител "Щрабаг" ще плаща неустойки за дефектите
Втори сериозен проблем в рамките на 2 седмици бе открит при строежа на новото летище "София", съобщиха вчера от аеропорта.
Установено е пропадане на участък от пътеките, по които се придвижват самолетите до пистата. Дефектът е открит още в началото на февруари, преди да се срути окаченият таван на новия пътнически
терминал, който се строи от австрийската фирма "Щрабаг".
Пусковият срок на летището се отлага вече два пъти. Трябваше да е януари 2005 г. Новият срок е октомври 2006 г.
Парче от асфалтовото покритие с размери 2 на 10 метра е хлътнало под нивото на останалата част. Ако остане така, това застрашава безопасността на полетите и пътниците.
Пропадането е открито от работници на летището. Те веднага са уведомили фирмата, надзорник на проекта - НАКО. От нея са уверили, че дефектът е отстраним. Кога обаче ще стане това, не е ясно.
Преди няколко месеца в настилката на същите пътеки за рулиране бяха открити пукнатини. "Експертизата показа, че става въпрос за неспазване на формулата за изготвяне на асфалтовата смеска. Оттогава
досега спорим с "Щрабаг" - те настояват да направят кръпки само на пукнатините, а ние - да се смени цялото покритие", каза вчера шефът на дирекция в транспортното министерство Нели Йорданова.
За всички тези дефекти обаче фирмата изпълнител "Щрабаг" няма да плати веднага обезщетение, защото по договор качеството на обекта подлежи на проверка чак когато стане готова цялата сграда. До
връчването на акт 16 10% от цялата стойност на обекта, която е близо 110 млн. евро, ще се блокират като гаранция за добро изпълнение.
Също 10% се полагат на "Щрабаг" за непредвидени разходи. Досега от тези около 11 млн. евро фирмата е изтеглила 4.7 млн. Преди няколко дни транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи, че общата
претенция на австрийците вече е достигнала 15 млн. евро. Мотивите им са, че откакто са сключили договора през 2002 г., са поскъпнали стоманата и горивата. До дни транспортното министерство трябва
да избере юридическа компания, която основно да прегледа договора, за да се види какви финансови претенции могат да имат двете страни.
Първата копка на новия пътнически терминал на летище "София" бе направена през февруари 2003 г. от тогавашния транспортен министър Пламен Петров.