30 Ноември 2020, 04:35 Днес (0) | Вчера (0)

Сменят ни маслото наполовина

22 Ноември 2012 08:32 в. Монитор по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 22 ноември 2012, 08:36

Източват част от горивото по време на ремонта

Цената на труда в столицата понякога е два пъти по-висока от сервизи в провинцията. Част от майсторите в столичните автосервизи сменят маслото на автомобилите наполовина, а останалото количество прибират за себе си. Обикновено недобросъвестните механици източвали между 30 и 50 процента от старото масло и само доливали от новото, без дори да подменят масления филтър, който също са сложили в цената. Така няколко смени в лош сервиз могат да излязат доста солено, защото след тях на клиента му се налага да плаща няколко хиляди лева за основен ремонт на двигателя. Шефът на Съюза на автосервизите в София инж. Емил Германов също потвърди пред „Монитор” за наличието на подобна далавера.
„Най-лошото при подобна смяна е, че двигателят на автомобила може да бъде съсипан напълно, а клиентът да поеме ремонта за своя сметка. Затова е хубаво, когато ни се налага смяна на маслото, да го правим в лицензиран сервиз, а не в кварталната работилница. Така с фактурата и касовата бележка за заплатената услуга клиентът ще може да претендира за обезщетение от автосервиза”, обясни инж. Емил Германов. Той поясни, че само в столицата работели близо 5000 нелегални работилници. Това били сервизи без какъвто и да е лиценз и касови апарати. Гаранция за ремонта или сменените авточасти също нямало.

Друга измама, която често се практикувала в некоректните автосервизи, била при влизане на автомобила за ремонт от него да се източва между половин и един литър гориво, което рядко се забелязвало от собствениците на возилото. Така в края на деня, когато през сервиза са минали 7-8 коли, майсторът спокойно можел да си тръгне с 6 литра нафта.

„Оставих колата си в един сервиз в квартал „Хаджи Димитър”. Никой не ми го беше препоръчал, но беше близко до работата ми и реших да мина оттам. Трябваше да си сменя гумите, да сменя маслото и да направя реглаж на предницата. Въпреки че в работилницата нямаше почти никакви машини, майсторът ме увери, че ще я оправи. Щял да ползва оборудването на колега. За цена не се договорихме. Обясни, че като приключи, ще калкулира всичко”, разказа пред „Монитор” Георги, който станал потърпевш клиент на нелегален автосервиз. След два дни той отишъл да вземе колата си. Майсторът му обяснил, че всичко е готово. За услугата му дължал 300 лева. Георги попитал защо толкова много, а монтьорът му обяснил, че изникнали и други неща за поправка, без да уточни какви точно.

„Не ми се разправяше и му платих. Когато поисках касова бележка, той ми се изсмя и ми каза, че това не е бакалия.

Качих се ядосан в колата и още при запалването ми направи впечатление, че не работи както трябва, а стрелката за нивото на нафтата беше слязла с половин деление. Попитах го защо липсва гориво, а той ми обясни, че я е тествал. Смущенията в мотора пък били от новото масло”, продължава разказа си Георги. Той си тръгнал от сервиза, но два дни по-късно моторът му започнал да се тресе. Когато отишъл в официален сервиз, се оказало, че майсторът от „Хаджи Димитър” му налял най-нискокачественото масло, източил му горивото, а за реглаж на предния мост дори не си направил труда. Без документ за извършената услуга пък Георги нямало как да си поиска парите обратно.

Обуваме колата с „галоши” за 40 лева
Българинът масово обува колата си с гуми втора ръка, които вървят за по около 40 лева бройката, информираха столични майстори пред „Монитор”. Според хората от бранша все по-малко шофьори можели да си позволят да си купят нови гуми. Старите галоши, които най-често се вкарват от Австрия и Германия, вървят по около 40-50 лева за бройка за разлика от новите гуми, които гонят 80-90 лева. Цената е за най-масовите модели, които са по 14 цола и се слагат на коли от по-нисък клас, каквито най-често се срещат по нашите пътища. Според експерти обаче те не са напълно безопасни.

„Гумите втора ръка, които се вкарват от Западна Европа, най-често са на по няколко години. Това ще рече, че са горели в някой склад и са изгубили силите си на сцепление.”, обяснява Димитър Иванов, собственик на столичен сервиз за смяна на гуми. Мъжът, които е с 20-годишна практика, обяснява, че щом грайферът спадне под 4 мм, колата става неуправляема на хлъзгав асфалт.

„Грайферът на много от колелетата втора ръка едва надхвърля 5 мм. Животът на такава гума е не повече от месец и след това става непотребна. Освен размера на грайфера хората, които предпочитат да спестят пари и да си вземат по-старо оборудване, е хубаво да гледат и годината на производство на гумата. То е изписано от външната част, малко над борда. Гума, която е произведена преди повече от 4 години, е галош, твърдят специалистите.

Клиентите играят тото с поправките на возилата
Хиляди автосервизи из цялата страна работят без никакъв правилник за дейността си. До този момент не съществува официално разписана нормативна база, която да определя минимума изисквания за компетентност на служителите на автосервизите, видовете ремонт, които всяка база може да извършва, гаранциите за тяхното качество, последващо обслужване, нива на отговорност и т.н. Това съобщи за „Монитор” шефът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” (ИААА) Валентин Божков. Най-малкият проблем на този етап е дали автосервизите издават касови бележки при извършването на някаква дейност или не, уточни Божков. Той поясни, че дори клиент на сервиз да притежава фактура, ако не съществуват правила, според които базата да работи, дори час след извършения ремонт колата да даде дефект,  клиентът не може да търси правата си  дори в съда, защото няма нормативна уредба, на която да се опре.
От Комисията за защита на потребителите (КЗП) уточниха за „Монитор”, че при тях постъпват жалби от калпаво свършена работа в автосервизи. КЗП може да контролира дали сервизът е поставил на видно място своя ценоразпис и дали води регистър на предявените рекламации. При липсата на тези реквизити се налагат финансови санкции според Закона за защита на потребителите. КЗП обаче няма специалисти, които да се изкажат по същество дали един авторемонт е качествен или не.
На този етап даването на гаранция за извършена работа по една кола е въпрос на желание от страна на собственика на сервиза. Освен оторизираните сервизни бази на определени марки автомобили, които са специализирани и най-често работят съвместно с вносителите на съответната марка кола, другите сервизи работят на честна дума, допълни Божков.
В момента от ”Автомобилна администрация” се опитват чрез НАП да разберат колко сервиза доброволно са се регистрирали за дейността си.
Проучването се извършва по заповед на министър Ивайло Московски и е само част от мащабната работа по изготвянето на изцяло нов Закон за автосервизната дейност. Така всеки етап от работата в сервизите ще бъде регламентиран и всеки от тях ще получи лиценз за вида работа, която може да извършва. В наредби ще бъдат разписани изискванията, свързани с професионалната подготовка на служителите, вида техника, с която може да се извършва определена дейност, както и на каква площ може да се върши тази работа. Една от целите е кварталните сервизи, набутани в малки гаражи и безпосочно разпрострени по околните тротоари, да бъдат премахнати и да не пречат на околните. Така цели улици в столицата, наситени с импровизирани сервизи, ще трябва да бъдат разчистени. Пример за такъв район е Сточна гара в София.

На този етап като модел за изготвянето на наш закон за автосервизите и дейността им се ползват германският и полският закон, обясни Божков.

Винаги питайте за цената и искайте гаранция
Преди да оставите колата си за ремонт в какъвто и да било сервиз, попитайте колко ще ви струва, за да не се окаже, че не сте в състояние да платите, защото ремонтът е излязъл много повече. Обикновено, ако сервизът е добър, при влизане на колата по какъвто и да е повод се поставят предпазни найлонови покрития на волана и на седалката, така че да няма и минимален риск от зацапване на салона на автомобила. Основната разлика в сервизите в София и провинцията е цената на 1 час труд, която често може да бъде наполовина по-изгодна. Така например, пътувайки от София за морето, можете да си запишете час за обслужване в Стара Загора и на път да се отбиете в оторизирания сервиз на съответната марка. Докато обядвате, обслужването ще бъде извършено и нищо чудно да платите наполовина по-малко, отколкото в София. Оторизираните сервизи все пак не винаги са абсолютно коректни. Има случаи, при които, вкарвайки колата във фирмен сервиз само за смяна на масло и филтри, получаваме надута сметка с още куп подменени резервни части. Оправданието на приемчиците е, че те се грижат за нашата безопасност на пътя. Това обаче трябва да става само с изричното допитване до собственика.

Турски и китайски части заливат пазара
Турски и китайски части заливат българския пазар. Причината е, че тези продукти са по-евтини и по-лесно достъпни. Цената обаче е за сметка на качеството. Запознати твърдят, че дистрибуторите на оригинални резервни части за колите предпочитат да работят само с оторизирани сервизи и официални представителства. Малките работилници нямали достъп до тях и поради тази причина били принудени да работят с по-евтините еквиваленти. Експерти смятат обаче, че освен нискокачествени те са и опасни.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Септември 2020
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.6506
GBP 2.4796 2.4887 2.1354
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив