Нарушители се оплакали защо не ги проверяват „техните” инспектори
В някои от бензиностанциите в Кюстендилско вместо дизел в автомобилите са наливали корабно гориво, което носи рискове от повреда на двигателите. Това е установила внезапна проверка на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
"В една четвърт от взетите проби качеството на горивата не съответства на стандарта”, уточни председателят на агенция Стефан Цанков. "При досегашни планови проверки отклоненията в качеството на горивата са били от 6-7%”, добави той.
Според него явно при предишни одити е изтичала информация и некачественото гориво е било укривано. Последната проверка е била направена от инспектори от други области и това веднага е дало резултат. Запознати със случая разказват, че екипът спешно бил е привикан в София, където са били уведомени къде ще се правят проверките и дори са им били иззети мобилните телефони.
Само от тридневната акция в Кюстендилска област са наложени актове за около 50 000 лева.
"Всякакви бълвочи се бъркат и се предлагат”, коментира качеството на проверените горива председателят на агенцията. В някои от колонките корабното гориво изцяло е замествало дизела установила проверката. Освен това липсват биодобавки в автонафтата или те са под минимума от 6 на сто. От проверените 12 бензиностанции в Кюстендилска област на различни собственици три са затворени. Една от спрените да работят е от голяма верига.
По думите на шефа на ДАМТН смесването на горивата става основно при ранспортирането им между рафинериите и бензиностанциите.
Цанков съобщи още, че от февруари-март са направени структурни промени и нова организация в агенцията, при което се набляга на обективни проверки от комбинирани екипи в страната. Той заяви, че ще продължи практиката на подобни внезапни проверки в една област на България всеки месец, като в екипите ще има хора минимум от два града. "По този начин ще неутрализираме течовете на информация”, допълни той.
Най-куриозното в последните случаи е, че проверявани са се оплакали на главния прокурор, че са били инспектирани не от хора от техния район, а от други области на страната”, каза още шефът на ДАТМН. По думите му вече има голяма съпротива в самата агенция срещу новата организация на проверките.
МониторФалшивите горива ни удрят по джоба. "Наличието на корабно гориво в дизела води до задръстване на горивната система на съвременните дизелови двигатели”, каза доц. Теодосий Евтимов от "Транспортния факултет” на Техническия университет в София. "На разпръсквачите на моторите се образува повече нагар и това може да ги повреди. В новите модели двигатели много е важна чистотата на горивото. Отделно некачествената нафта води до влошаване на горивния процес и изхвърляне в атмосферата на много повече вредни вещества от допустимото. Като цяло нафтата менте води и до повишен разход на гориво и намалена мощност.
"Двигателят, захранен с некачествена нафта, работи по-шумно и от ауспуха излиза повече дим, от нормалното”, каза инж. Коста Василев от един от големите сервизи за камиони в страната. "Добавянето на мазут или дизел в бензина може да доведе до повреда в двигателя, защото се увеличава детонационното горене. Отделно се качва и разходът на горивото”, поясни той.
Според доц. Кирил Станкулов ат ХТМУ добавянето на корабно гориво или други нестандартни примеси влошават на качествата и на бензините, и на дизела. "Особено опасно е слагането на мазут в бензина, защото се образува много нагар по горивната уредба”, поясни той.