“Зелена карта” без пари
Шофьорите, при които има по-голям риск да причинят катастрофа, вече плащат много по-скъпа "Гражданска отговорност". Това става ясно от тарифите на застрахователните компании, публикувани на
интернет страницата на Комисията за финансов надзор. Въпреки че централизираната система "бонус-малус" все още не е факт, повечето комапании я прилагат за своите клиенти. Ако те имат катастрофи, им
се начислява много по-висока цена за новата полица. При някои компании надценката достига 600%. Това означава, че при среден клас автомобил с обем на двигателя от 1600 кубика и софийска регистрация
лошият шофьор ще трябва да плати около 1400 лв. В същото време негов колега с идентичен автомобил, но "чиста" книжка, дори ще получи двайсетина лева отстъпка от стандартната тарифа от около 200 лв.
Тази политика обаче засега не кара джигитите на пътя да се замислят и да шофират по-внимателно. Заради липсата на централизирана система на такъв шофьор нищо не му пречи да си поднови застраховката
в друга компания, която няма данни за това, че е причинявал ПТП, коментират хора от бранша. Според драстично по-високите цени за лошите шофьори няма да променят поведението им, докато не се въведе
централизираната система "бонус-малус" и всеки застраховател да може да провери какъв е потенциалният му клиент на пътя.
Не само липсата на произшествие обаче може да напомпа "Гражданска отговорност". Компаниите вече се пазят и от други рискови клиенти. За такива минават и тези, които карат возила с десен волан. От
няколко години насам у нас е популярно да се спести някой лев, като се купи кола по стандарта на англичаните. Цената е с около 20% по-ниска спрямо аналогичния модел. Според специалистите обаче тези
коли са доста по-опасни на пътя, тъй като водачът им не вижда добре, особено при изпреварване. Затова в доста дружества цената на "Гражданска отговорност" се увеличава със 100%. Така вместо 200 лв.
полицата скача на 400 лв., дори и да става дума за не особено мощна кола.
По-евтина застраховка за старите коли
През годините на криза хората у нас започнаха да пестят от всичко. Застраховките бяха едни от първите неща в списъка. Още през 2008 г. доста българи с коли над 10 години се отказаха от
задължителната "Каско". Сключваха само "Гражданска отговорност", и то на разсрочено плащане, за да не дават пари накуп. Напоследък обаче се наблюдава ясна тенденция за десетки хиляди водачи, които
не подновяват дори и при тези условия полицата на колата си.
Застраховката според джоба. Това е последната тенденция, която се наблюдава у нас. Тя се потвърждава от факта, че някои компании продават по-евтина "Гражданска отговорност" на собствениците на
стари коли. Очаква се, че хората, които карат подобни возила, са с по-ниски доходи. Отстъпките са между 5 и 10% от цената на полицата, като от тях може да се възползват предимно собственици на коли
над 15 г. Например за автомобил двигател от 1600 куб. см, произведен през 1996 г. и собственост на 30-годишен софиянец, задължителната автополица ще струва между 168 и 205 лв., ако се купи от
компания, предлагаща такива отстъпки. За същия автомобил, само че произведен през 2011 г., "Гражданска отговорност" ще струва с около 10-15 лв. по-скъпо. И при двата случая ще има още
по-големи отстъпки, ако колата не е със софийска регистрация. Още по-сериозно сваляне на тарифата се предвижда за по-възрастните шофьори, които карат по-внимателно. Реално най-евтината "Гражданска
отговорност" на пазара в момента е за малък автомобил, управляван от по-възрастен шофьор, живеещ в някой от малките градове в България. Ако вземем за пример "Опел Корса" от 1995 г. с разградска
регистрация, собственост на 65-годишен човек с дълъг шофьорски стаж и без катастрофи през последните години, то цените на полицата тръгват от 150 лв., а най-скъпите са по 174 лв. В същото време,
ако тази кола е регистрирана в София, а собственикът й е 20-годишен младеж, най-евтината "Гражданска" ще излезе над 165 лв. При някои компании пък тарифата определя полицата за същото возило да
струва 466 лв.
През последната година у нас се случи нещо, което не бяхме виждали от години - "Гражданска отговорност" леко поевтиня. "Реално средната цена на застраховката е повишена, защото през 2012 г. имаше
сериозно вдигане на тарифите за камиони, автобуси, влекачи и всякакви МПС-та за бизнеса", обясни управителят на застрахователния брокер SDI Кольо Делев. Доста компании пък намалиха тарифите при
леките автомобили, за които се декларира, че няма да излизат в чужбина. При тях в някои случаи цените паднаха с 10%. Въпреки това обаче покритието на "Гражданска отговорност" продължава да пада,
тъй като все повече хора не си подновяват полиците. Делев обаче смята, че тенденцията с намаляването на тарифите ще се обърне. "Очаквам през тази година плавно да започнат да се вдигат цените и за
леките автомобили", казва шефът на SDI. Причините за това са доста по-високите лимити за размера на покриваните от застрахователите щети, които влязоха в сила в средата на 2012 г. От друга страна
съдилищата присъждат все по-високи обезщетения при смърт или трайна загуба на трудоспособност на пострадал в катастрофа. И статистиката показва, че повечето застрахователи отчитат загуби по
"Гражданска отговорност". Всички тези фактори подсказват, че компаниите ще започнат леко да повишават тарифите си през тази година", смята Кольо Делев.
“Зелена карта” без пари
От няколко години у нас има различни тарифи по "Гражданска отговорност" за коли, които ще се карат в чужбина, и тези, които няма да напускат страната. Във втория случай плащате поне с 40 лева
по-малко. Напоследък обаче някои компании решиха да пуснат бонус на клиентите си с "промоция" - въпреки че шофьорът си е купил полица по тарифата за България, той може да получи за кратък период от
време и сертификат "Зелена карта" за чужбина. В повечето случаи застрахователите го предоставят за 15 дни в пожелан от клиента интервал от време. Други дружества пък предлагат "Зелена карта" дори
два пъти за по 15 дни в рамките на една година, като клиентът дори може да ги вземе наведнъж и да кара извън България цял месец. И това няма да му струва и стотинка над стандартната цена на
"Гражданска отговорност".
70 хил. полици по-малко
Между 60 и 70 хил. по-малко са сключените полици "Гражданска отговорност" у нас, и то само в рамките на около 10 дни. Това съобщи пред "Стандарт" управителят на застрахователния брокер SDI
Кольо Делев. Сравнението е за периода 26 декември 2011 - 4 януари 2012 г. и същите дати година по-рано. Тенденцията все по-малко хора да си купуват "Гражданска отговорност" започна още през
миналата година. През миналия месец много брокери обявиха, че имат много по-малко клиенти от предходни години. Отливът продължава и в началото на 2013 г., въпреки че доста представители на
застрахователния бранш се надяваха поне част от неподновените застраховки през декември да се подновят в началото на януари. "Това е странен феномен. При положение, че през 2012 г. тарифите за леки
коли, които няма да се карат извън България, дори леко намаляха, покритието на полицата не се повишава. А е нормално, когато има по-ниски цени, да има и по-високо потребление", коментира Кольо
Делев.
Удрят румънците с 400% надценка
Застрахователите и Гаранционният фонд в България вече 5 години страдат от коли, които се продават на граждани на съседните държави, но остават с български номера. Така, в случай на
катастрофа, щетата се поема от родните компании. Карането с БГ регистрация е много популярно в Румъния, защото там данъците и задължителната полица са доста по-скъпи, отколкото у нас. Някои
компании вече намериха начин да се спасят от тези "румънски коли", като ги натоварят с много по-високи тарифи по задължителната застраховка. Например за автомобили, регистрирани в областите Русе,
Силистра, Добрич, Видин, Разград, Монтана или Враца, откъдето съседите ни най-често си купуват коли, тарифата на полиците може да се завишава до 400%. Това се прави само в случаите, когато
собственикът на автомобила не декларира, че колата ще бъде карана само на територията на България. Например, ако става въпрос за кола с малък двигател и по-възрастен собственик, тарифата при
деклариране, че тя няма да излиза в чужбина, може да е 162 лева. Сумата съдържа и отстъпка за район на управление с по-малък трафик, а стандартната тарифа за возилото е 194.12 лв. Ако същата кола
обаче ще се кара и извън страната, цената на "Гражданска отговорност" скача на 970.60 лв. По този начин компаниите избягват риска да плащат за щети в чужбина, тъй като едва ли някой ще си купи
полица на такава цена, обясняват експерти.