04 Февруари 2025, 23:06 Днес (0) | Вчера (1)

Нови автомагистрали в България - чак в следващото десетилетие

15 Март 2006 09:11 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

ЕК връща проекта за “Дунав мост-2”

Нови автомагистрали у нас ще бъдат изградени най-рано през следващото десетилетие. Това стана ясно по време на завършващия днес форум "Българска строителна седмица 2006". Последните 2 години няма търг за проектиране на големи инвестиционни обекти в сферата на инфраструктурата.
Над 70 на сто от цялата пътна мрежа у нас се нуждае от ремонт. Много от шосетата ни приличат на тези в страните от Третия свят. В същото време Хърватия, която преживя дълга гражданска война, през последните години е инвестирала 8 млрд. евро и в скоро време ще завърши напълно своята мрежа от автомагистрали, свързващи страната с държавите от ЕС. У нас засега се надяваме на 1 млрд. евро от еврофондовете и над 1 млрд. от държавния бюджет. За 288-те километра за проекта "Транзитни пътища ІV" са отпуснати 48,8 млн. евро.
За автомагистрала "Хемус" ще са нужни за изграждане над 1,1 млрд. евро, от които 142 млн. евро за отчуждаване на земи. До 2010 г. шансове да бъдат завършени имат единствено пътните възли при Ябланица и Шумен. За свързания с "Хемус" път между Русе и Велико Търново ще са нужни 250 млн. евро и се очаква неговата модернизация да завърши в края на 2013 г. 33 млн. евро ще бъдат похарчени за изграждане на 8,5-километровата връзка между пътен възел Яна, край София и автомагистрала "Хемус". 24,4 млн. евро от инвестицията са отпуснати от кохезионния фонд на ЕС.
От магистрала "Тракия" остават да бъдат изградени 116 км и в момента се чака решението на съда за концесионния договор, подписан преди време. За строителството на свързаната с нея автомагистрала "Марица" ще са нужни 361 млн. евро, като 21 милиона от тях ще са за отчуждителни процедури. Според зам.-министъра на регионалното развитие Димчо Михалевски има шанс тя да се изгради сравнително бързо ­ само за 2 години. До края на годината може да бъде обявена тръжната процедура за изпълнител, уточни той.
Не са много големи шансовете за по-бързо изграждане на автомагистрала "Струма". Предисторията на проекта е дълга. Заради претенциите на природозащитниците реализацията засега е замразена. Ако още се бавим с изграждането й, има опасност трафикът по нея да намалее. Причината е, че съседите в Македония изграждат бързо паралелна магистрала по пътя за Солун. За нашата "Струма" ще са нужни над 600 млн. евро. Засега за този проект не са осигурени средства от еврофондовете, но идеята е тя да бъде дадена на концесия. Има интереси към магистралата и вече три компании са заявили, че ще участват в наддаването.
Делегацията на Европейската комисия иска да върне за доработване проекта за "Дунав мост-2", защото не е съгласна с някои от заложените в офертата по изпълнение на проекта условия. До момента няма информация за това колко време ще се проточи забавянето, съобщи зам.-министърът на транспорта Весела Господинова вчера.
Тя обвърза недоволството на делегацията на ЕК с участието на една от финансиращите институции в проекта ­ германската банка KFW със седалище във Франкфурт на Майн. "Дунав мост-2" при Видин ­ Калафат е един от големите инфстрактурни проекти на България, финансиран със средства на програмите ФАР и ИСПА, на Европейската инвестиционна банка, на банките KFW от Германия и френската AFD, както и от националния бюджет. Общата стйност на проекта е 226 млн. евро, а срокът за изпълнение е 2009 година. На този етап са приключили отчуждителните процедури за терените около мостовата конструкция, до средата на май трябва да са готови процедурите и за прилежащата инфраструктура. Издадени са необходимите разрешителни за началото на строителната работа, а тържните документи за строителството очакват одобрение. Завършен е и техническият проект за прилежащата пътна и жп­ инфраструктура.
Господинова подчерта, че транспортната инфраструктура е основен приоритет в програмата на българското правителство. Според нея страната ни разполага с достатъчно гъста железопътна и пътна мрежи, пристанища и летища, но поради хроничния недостиг на средства, те са в незадоволително състояние. Според нея изоставането в изпълнението на текущите инфраструктурни проекти през последните години е голямо и то трябва да бъде компенсирано.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 04 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.9036
GBP 2.4796 2.4887 2.3525
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив