Изчисленията са направени при цена за ремонт между 300 000 и 400 000 лв. за км и в сметката са включени само 12 500 км републикански пътища
Между 3,5 и 5,5 млрд. лева са нужни, за да имаме европейски шосета, показват данните на Изпълнителна агенция "Пътища". Според нейните експерти в тази сума не влиза изграждането на нови съоръжения, а само ремонт на старите. Изчисленията са направени при цена за ремонт между 300 000 и 400 000 лв. за км и в сметката са включени само 12 500 км републикански пътища. Никой не е пресметнал колко още ще трябват за поправката на общинските шосета. 2 млрд. лева ще са достатъчни и за цялостна рехабилитация, включваща разширения на пътищата, както и за изграждането на отводнителни канавки и водостоци, твърди Симеон Пешов, председател на Българската строителна камара. Така у нас може да има европейски пътища до 2013 г., ако се използват само пари от бюджета. С еврофондовете обаче срокът ще се скъси наполовина. Сега в хазната за обновяването на пътища постъпват годишно между 160 и 180 млн. лв. от продажбата на винетки. За поддръжката на шосетата са необходими поне 120 млн. лв. годишно. 8 години трябва да издържи пътната настилка след закърпването на една дупка. В България обаче фирмите предпочитат да свършат работата през пръсти, защото ремонтът на парче е много доходен бизнес. С него се занимават ограничен брой фирми. Те така кърпят асфалта, че най-много след година дупката да зейне отново. По този начин си осигуряват редовни и значителни приходи. Дори и изцяло реновираните пътища не издържат повече от година-две. Въпреки че гаранционният им срок би трябвало да е поне 10 години.