21 Декември 2024, 08:35 Днес (0) | Вчера (2)

20% ДДС, ако шеф живее в хотела си

01 Февруари 2016 08:55 в. Стандарт по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 1 февруари 2016, 08:56

Данък се дължи и за месец, в който служебната кола не се ползва, но е на разположение

Собственикът на хотел, който живее в него, трябва да плаща 20% ДДС за използваната стая. Но ако собственикът или негов служител отседне в хотела за кратък период, например за уикенда или по време на лятната отпуска, ставката на дължимия ДДС е 9%. Като ДДС се дължи не само за стаята, но и за разходите за отоплението й, както и за ползваните услуги на персонала. Това гласи указание на НАП за използването на фирмени активи за лични нужди на собственика, шефовете или служителите в компанията. В указанието е посочено, че фирмите сами може да определят метод за разпределение на разходите, когато един актив се използва и за лични и за служебни цели. Принципът на закона е, че ако при покупката на един актив е ползван данъчен кредит, а след това той се ползва и за лични нужди, трябва да се начисли ДДС върху разходите за изхабяване и поддържане на актива. Като за автомобилите месечният разход за изхабяване е 1/60 от данъчната основа върху която е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит (приема се че колата се амортизира да 5 години). А за апартаментите разходът за изхабяване е 1/240 от данъчната основа (приема се че имотът се амортизира за 20 г.). В закона е посочено, че ДДС не се дължи само ако фирмен актив се използва за лични нужди в случай на крайна нужда или непреодолима сила. Например, когато при спешна нужда се превозва до лечебно заведение член на персонала или член на семейството на собственик или на негов служител, или когато при природно бедствие се налага превозването на членове на персонала или други лица за спасяване на човешки живот. В указанието на НАП е посочено, че правилата за облагане с ДДС на фирмено имущество, което се използва и за лични нужди, важат и за хората със свободна професия, които не са длъжни да водят счетоводство по Закона за счетоводството, като нотариуси и адвокати. Компаниите трябва да водят и документи за използваното фирмено имущество за лични нужди. Например да поддържат дневни или седмични отчети за изминато разстояние и маршрути или продължителност на ползването, включително в електронен вид. Може да се използват пътни листове, разходо-оправдателни документи за гориво и др. Фирмата трябва да определи и лицата, отговорни за изготвяне на документите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8815
GBP 2.4796 2.4887 2.3722
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив