04 Февруари 2025, 09:41 Днес (0) | Вчера (1)

Затрупваме Запада с наши “Гучи” и “Армани”

17 Март 2006 09:13 в-к "Монитор" по статията работи: 1
A+ A-

Основните страни-вносители на произведени в България стоки при тези условия са от ЕС - Италия, Гърция, Германия, Испания, Великобритания, Франция, Швеция, Австрия

Стоки на световноизвестни модни марки като легендарните “Версаче” и “Армани”, но произведени у нас на ишлеме, заливат пазарите на Западна Европа, показа проучване на “Монитор”.
Цели 44 на сто от износа на България за 2005 г. идва от производства на ишлеме, показват данните на Националния статистически институт /НСИ/. Водещ сектор е производството на облекло, като според експертите около 93 % от продукцията у нас се прави на ишлеме. Следва производството на текстил с около 82 %. Над 50 % е делът на ишлемето при производството на обувки.
Основните страни-вносители на произведени в България стоки при тези условия са от ЕС - Италия, Гърция, Германия, Испания, Великобритания, Франция, Швеция, Австрия, а при консервите - Русия. Така при пазаруване в чужбина често пъти се закупуват стоки на някои от най-престижните световни марки -"Хуго Бос", "Найки", "Ливайс", "Маркс енд Спенсър", "Гучи", "Армани" и по-младежките -"Зара", "Манго", "Бенетон", които всъщност са правени в наши цехове. Част от тези реномирани фирми снабдяват и нашия пазар с оригинали, но стоката им трудно се намира и е твърде скъпа. Причината е липсата на собствени магазини и едри търговци, с които доставките да се договарят от предходния сезон.
Ишлемето е продукция, произведена изцяло по чертеж, марка, рецепта, модел и дизайн на възложителя и с преобладаващо негови материали. С митническа терминология би се описало като внос, преработка и последващ износ, обясни за "Монитор" Веселин Илиев, директор на дирекция "Международно икономическо сътрудничество" в БСК. Налице е добре организирано наемане на работна ръка. Фирмата-производител продава услугата “труд”, а не продукт. Затова трудът /изработката/ е единственото нещо, чиято цена се договаря между възложителя и производителя, каза Илиев.
Според него в страните от ЕС няма задължителни стандарти за качество по отношение на стоките, произведени на ишлеме. Задължителни са обаче стандартите за безопасност на продукта. Затова пазарът е този, който определя дали една стока ще се продава или не. Компанията, чиято собственост е съответната марка, пък преценява дали и доколко да продължава договора си с фирмата-подизпълнител.
Цената на дадена стока на изхода на българска фабрика за облекло и текстил, отнесена към цената в магазините в Западна Европа е 1:3:5, каза още Илиев. Това означава, че по-масовите изделия, за които не се плащат допълнителни разходи за дистрибуция, съхранение и т.н. струват средно три пъти повече в чужбина. Във втория случай цената набъбва 5 пъти.
През последните години България експортира най-много продукция за Италия. За 2005 г. обаче Турция е изместила от второто място Германия, а четвъртата по популярност дестинация за родните ишлемета е Гърция.
Освен с известните вече пазарни ниши за производство на ишлеме на облекла и обувки, у нас се срещат и други видове "специализация" - например в сферата на електрониката и комуникациите. В България дори се произвеждат джи ес ем апарати на 1-2 известни марки. Износът на електронни компоненти и възли за САЩ и Израел през последните 3 години е нараснал 20 пъти, сочат данните на статистиката.
Наблюдава се и обратната тенденция - български фирми поръчват навън /основно в Китай/ производство на редица продукти като домакински уреди, облекла, бельо, обувки и т.н.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

"Монитор" с гладен предател Путьо Блъснат.
#1 | от Путьо Блъснат | преди
Валидни за 16:10 03 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3392
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив