След бума от 2005 г., застрахователният бизнес у нас забави темпа на растеж през последните шест месеца
Премийният приход за първите 6 месеца на 2006 г. по общото застраховане възлиза на 505. 024 млн. лв., което представлява ръст от 8.68 % на годишна база. Тези резултати станаха ясни след като преди няколко дни Комисията за финансов надзор (КФН) публикува данни за второто тримесечие на годината. По-задълбочен анализ на резултатите показва, че пазарът забавя своя темп на нарастване. Например, през 2005 г. увеличението беше с около 40 на сто. Подобна беше ситуацията и през предходните години.
Въпреки недотам добрите междинни резултати за развитието на застрахователния пазар у нас, специалистите очакват ръстът на премийния приход в края на тази година да достигне минимум 15%, което прави оборот от малко повече от 1 млрд. лева. За сравнение, през 2005 г. общият приход на застрахователните компании у нас беше малко под 920 млн. лева. Определяща за крайния резултат ще ролята на задължителната автомобилна застраховка „Гражданска отговорност“. От това каква ще е цената й и дали застрахователите ще успеят да постигнат афиширания от държавната администрация обхват за продажбата й ще зависи и годишният резултат на пазара, като не е изключено той да надхвърли сегашните прогнози.
И през това полугодие пазарът по общо застраховане продължава да бъде доминиран от автомобилните застраховки – „Каско” на моторни превози средства и „Гражданска отговорност” (в това число и „Зелена
карта“) на автомобилистите, чийто общ дял възлиза на 61,78 %. В сравнение с миналата година дела на въпросните застраховки е намалял с 3.17%, но приходите са се увеличили с 10.21 млн. лв. или 3.65
на сто. Интересна е и ситуацията със застраховката „Гражданска отговорност“, която е по закон е задължителна, но въпреки това допреди година много малко хора от тези, които трябваше да я имат, си я
купуваха. Под натиска на страните-членки на ЕС в края на миналата година държавната администрация предприе
поредица от мерки за преодоляване на тази негативна тенденция и към днешна дата виждаме, че за полугодието приходите от продажба са се увеличили с 3.25%. При положение, че застраховката запази и
дори малко намали своята средна цена в сравнение с 2005 г. ,означава, че имаме едно прилично увеличение на обхвата на задължителната „Гражданска отговорност“.
Изплатените обезщетения по общо застраховане са 169.203 млн. лв., като ръстът на годишна база е 16,66 %. Относителният дял на изплатените обезщетения по автомобилните застраховки е 81,42 % в общия размер всички на изплатените обезщетения.
За същия период сумата на активите на застрахователите по общо застраховане е 945.018 млн. лв., като нарастването на годишна база е 20,36 %. В същото време размерът на техническите резерви е
451.473 млн.
лв. и бележи нарастване на годишна база от 41,89 на сто.
През първото полугодие на тази година не се забелязва някакво сериозно разместване на позициите на застрахователните компании в класацията по премиен приход. Лидер продължава да е „ДЗИ – Общо
застраховане“, като пазарният му дял възлиза на 17.96%. Премийните приходи на компанията за
първото шестмесечие е 90.7 млн. лв., което е с около 9 млн. лв. по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
На малко повече от процент след лидера по пазарен дял се нарежда „Булстрад“, чийто премийни приходи за полугодието възлизат на 84.3 млн. лева. В сравнение със същия период на миналата година
приходите на
компанията също са намалели с около 2 млн. лева. Трети в класацията с пазарен дял е 14.57% е „Алианц България“.
И ако за челните позиции статуквото не се е променяло от години, то в подножието на върха борбата между компаниите за пазарен дял протича с променлив успех през различните периоди в полза ту на
един, ту друг
застраховател.
Най-сериозно разместване на позиции в класацията по пазарния присъствие забелязваме при застрахователните компании „Орел“ и „Лев инс“, като първата се е предвижила съответно от 9-10 място през миналата година на 5-то място през тази, а втората се е смъкнала от 5-то на 8-мо място.
Анализирайки резултатите на застрахователните компании за шесмесечието на 2006 г., е хубаво да направим и класация за най-динамично развиващите се компании. Както вече стана дума, 2 от 3-те водещи
компании запазват пазарните си позиции, но с по-ниски резултати в сравнение с миналата година. Има обаче компании от така наречените „малки“, които инкасират сериозен ръст в приходите си.
Първа по този показател безспорно е“ Орел“, която отчита ръст на приходите спрямо първото полугодие на миналата
година от 162, 84%. Другите двама отличници са „Общинска застрахователна компания“ и „Български имоти“, които отчитат ръст на приходите си съответно от 98% и 78 на сто.
С изключение на две компании, всички други застрахователи приключиха полугодието на печалба. Челната тройка по този показател е „Алианц България“, „Армеец“ и „Витоша“, съответно с резултат 8.4. млн. лв, 6 млн. лв. и 4.7 млн. лева.
Премийният приход за шестмесечието по животозастраховане е 82.240 млн. лв., което представлява ръст от 32.18% на годишна база. И тук, както в общото застраховане, се наблюдава забавяне на темпа на
растеж. За
сравнение, през 2005 г. увеличението на приходите възлизаше на около 52 на сто.
Прогнозата на www.insurance.bg e, че въпреки забавения темп на развитие на животозастрахователния пазар у нас през последните 6 месеца, в края на годината приходите от тоя сегмент ще надхвърлят сумата от 200 млн. лева.
Изплатените суми и обезщетения по животозастраховане за първото полугодие на тази година са в размер на 22.151 млн. лв., като ръстът на годишна база е 31,49 %. С най-висок относителен дял, както в
премийния
приход, така и в изплатените обезщетения, е застраховка „Живот и рента”, съответно с 70 % и 68,24 на сто.
Към 30 юни 2006 г. сумата на активите на животозастрахователите е 388.808 млн. лв., като нарастването на годишна база е 24,59 %. Увеличение отчитаме и при техническите резерви, чийто размер е 224.850 млн. лв., а нарастване на годишна база е 35,57 на сто.
Лидер по премиен приход с пазарен дял от 25.81% е ДЗИ. Втори в класацията по приходи на стотни от процента се нарежда „Алианц България Живот“. Тези две компании са лидери по показател реализирана
печалба. Що се отнася до третото място, то борбата е много ожесточена, тъй като 4 компании имат пазарен дял между 9.05 и 9.72%. Все пак трети са „Булстрад живот“, четвърти са „Витоша живот“, а 5-ти
и 6-ти са съответно „Орел живот“ и „Ей Ай Джи Лаиф България“. Останалите 7 компании общо държат дял от 10.74%. Прави впечатление, че стартиралата преди около година компания „ДСК Гаранция“ се
нарежда на 8-мо място от 13-те компании на пазара, като отстъпва с малко на „Граве България“, която присъства от
доста години на пазара.
„Булстрад живот“, „Витоша живот“ и „ДСК Гаранция“ са лидери и по ръст на приходите за първото полугодие на годината.