16 Ноември 2024, 02:16 Днес (0) | Вчера (3)

“Гражданска отговорност” дърпа пазара нагоре

29 Юни 2006 09:33 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Животозастрахователните компании отчитат 40 на сто ръст на премийния приход за първото тримесечие нa 2006 година

Премийният приход по общо застраховане е 271 570 хил.лв., което е равно на 14.14 % прираст в сравнение с първото тримесечие на 2005 г., показва анализът на пазара, направен от специализирания информационен сайт www.insurance.bg. Изплатените обезщетения са в размер на 79 474 хил. лв., като увеличението по този показател е 16.71 на сто. Най-голям принос за увеличаване на приходите на общозастрахователните компании през първото тримесечие на тази година се пада на до болка познатата ни „Гражданска отговорност“ на автомобилиста. В номинално изражение ръстът на приходите за първите три месеца на 2006 г. в сравнение със събраните премии за същия период на миналата година е 33.650 млн. лв., като над 10 млн. лв се падат на задължителна автозастраховка. Резултатът не е изненада за специалистите, като се имат предвид предприетите от страна на правителството мерки за повишаване обхвата на застраховката. При относително еднакви цени на „Гражданска отговорност“ през 2005 и 2006 г. увеличението на приходите се дължи на сериозното повишаване на продажбите й. До края на миналата година в публичното пространство се твърдеше, че обхватът на застраховката е между 50 и 60 процента. Тези данни не бяха много прецизни, тъй като в базата с данни на КАТ се водеха на отчет много автомобили, които реално от години не се използваха, а това от своя страна изкривяваше информацията за обхвата на застраховката. Последната информация, официално обявена от Комисията за финансов надзор в края на май 2006 г., е, че броят на застрахованите автомобили у нас е около 97 на сто. Постигнатият обхват на застраховката е много висок, с което изпълняваме изискванията на еврокомисарите за приемането на страната ни в ЕС.
Пак според статистиката броят на действащите у нас застраховки „Гражданска отговорност“ е около 2 млн., а средната цена на полицата е около 73 лева.
След лудото, а в известен смисъл и лишено от здрава логика сваляне на цените за задължителната автозастраховка, което направиха компаниите в края на миналата и началото на тази година, в последно време се забелязва плавно увеличаване на събираните премии от страна на почти всички застрахователи. Най-вероятно от следващата година териториалният обхват на „Гражданска отговорност“ няма да е само за България, а за всички страни-членки на ЕС, което ще доведе до едно доста значително коригиране цената на застраховката в посока нагоре.
За да се покаже още веднъж истинското израстване на пазара на „Гражданска отговорност“, трябва да се спомене фактът, че приходите от най-популярната и най-продавана застраховка у нас, каквато безспорно е „Автокаско“, са се увеличили за първото тримесечие само с 2 млн. лв. в сравнение със същия период на 2005 г., а при задължителната автозастраховка увеличението, както вече казахме, е над 10 млн. лева. Нещо повече, приходите от двете застраховки са почти еднакви, което досега никога не се е случвало.
Приходи от продажбата на всички видове автозастраховки през първото тримесечие на 2006 г. възлизат на около 65 на сто от всички приходи на общозастрахователният пазар. Тази тенденция  за доминиране на автомобилните застраховки се наблюдава от години и, за съжаление, едва ли скоро ще се промени.
Лидер сред компаниите при продажбата на „Автокаско“ е „Бул инс“, който държи 26.19% от този пазарен сегмент. При „Гражданска отговорност“ (в това число и „Зелена карта“) с най-голям пазарен дял (около 30 на сто) е „ДЗИ-Общо застраховане“.
Втори и трети по приходи от продажба на общозастрахователния пазар се нареждат застраховките „Пожар и природни бедствия“ и „Щети на имущество“, като общият им дял се изчислява на около 18.38 процента. В сравнение с миналата година, приходите от тези две застраховки са се увеличили с около 19 на сто.
С най-голям приход от реализирането на имуществените застраховки може да се похвали „Булстрад“, който държи25% от този пазарен сегмент.
Ако трябва обаче да определим коя е застраховката, която е шампион по ръст на приходите за първото тримесечие на 2006 г., то това безспорно е „Застраховка на плавателни съдове“. Приходите от нея през тази година са се увеличили, в сравнение с миналата година, с цели 211%. На добра популярност и задоволителни приходи се радва и застраховката „Обща гражданска отговорност“, но при нея голяма част от продажбите се дължат на задължителният характер на някои от разновидностите й.
Буквално нулев е интересът към застраховката „Правни разноски“. Единствената компания, която отчита приходи по нея и то в размер на умопомрачителните 492 лв. е „Интерамерикан“.
Лидер по премийни приходи за първото тримесечие на 2006 г. отново е „ДЗИ-Общо застраховане“. След убийството на Емил Кюлев - собственик и главен мениджър на компанията, през есента на миналата година повечето наблюдатели на пазара прогнозираха, че в бившия държавен застраховател може да има сътресения. Тази прогноза обаче не се сбъдна и дружеството приключи миналата година на първо място по премиен приход и то с една много прилична печалба. Така е и сега след първите три месеца на 2006 година. Приходите на „ДЗИ-Общо застраховане“ са 55.742 млн. лв., а прогнозите са, че ако мениджърите успеят да съхранят темпа на развитие на дружеството, в края на годината то ще  прескочи границата от 100 млн. евро приходи.
Пазарният дял на компанията е 20.53%, а ръстът на приходите и в сравнение с миналата година е 11.62%. Относителен най-голям дял в портфейла на „ДЗИ-Общо застраховане“ заемат „Гражданска отговорност“ и „Каско“ - около 78 на сто.
Добрите резултати, които отчита компанията, са атестат за добрия мениджмънт и професионализма на служителите, които работят в нея.
Втори по премиен приход се нарежда „Булстрад“. Премийният приход на компанията за първите три месеца на 2006 г. е 48.208 млн. лв., което е с около 12% повече от приходите за същия период на миналата година. Пазарният дял на дружеството е 17.75% спрямо 18.07% за същия период на миналата година. Сред най-продаваните от компанията застраховки са „Гражданска отговорност“, „Пожар и природни бедствия“, „Каско“ и „Плавателни съдове“.
Трети по приходи в края на март са „Алианц България“ - 39.345 млн. лв. Пазарният дал на компанията е 14.49%. В края на миналата и началото на тази година дружеството положи много маркетингови и други усилия, за да се намеси по-сериозно в пазара на задължителното автомобилно застраховане. Въпреки това приходите от продажбата на тази застраховка отреждат на „Алианц България“ едва 5-то място.
Анализирайки резултатите на пазара от първото тримесечие на 2006 г., виждаме, че все още има висока концентрация на бизнеса – първите три компании държат над 52 от пазар. В сравнение с миналата година, делът на лидерите е намалял с около 2 пунка. Тази тенденция се повтаря вече няколко години, което подсказва, че т.н. малки застрахователни компании проявяват не само характер, но и имат потенциал и възможност да развиват успешно своя бизнес. Нека да не забравяме, че извън тройката са компании като „ХДИ Застраховане“, „Кю Би И“, „Ей Ай Джи“ и „Български имоти“ (собственост на най-големия австрийски застраховател Vienna Insurance Group), които, макар и добре да стоят на пазара, не се задоволяват от сегашното си статукво и за в бъдеще ще бъдат все по-агресивни в добрия смисъл на думата. Появят се и нови играчи, които също ще се борят за по-голямо парче от „баницата“. Например, една компания като „Витоша“, която винаги е била с добри позиции на пазара, демонстрира още по-голяма стабилност и реализира още по-добри резултати, след като преди няколко месеца дял в нея придоби австрийската застрахователна група UNIQA.
Освен лидерите на пазара по премиен приход, трябва да отличим и компаниите, които имат най-голям ръст в приходите през първото тримесечия на 2006 година. Това са „Български имоти“ с 88.09%, Орел“ с 80%, ОЗК- 68.38 и „Армеец“ с 44.72 на сто. Единствената дружество, което има по-малко приходи през първото тримесечие на т.г. в сравнение със същия период на миналата, е „Енергия“. Това обаче не му е попречило да е в тройката по реализирана печалба. Другите отличници по този показател са „Алианц България“, „Витоша“.

Дванайсетте животозастрахователни компании са реализирали премиен приход за първото тримесечие на тази година в размер на 43 046 хил. лв., което е 39.81 % повече в сравнение със същия период на 2005 година. Похвалното в случая е, че този висок ръст на развитие на пазара се повтаря вече втора година, което подсказва, че застрахователите най-сетне са намерили точната си пазарна ниша.
Изплатените обезщетения са в размер на 10 827 хил. лева. Увеличението по този показател е 22.92% повече спрямо първо тримесечие на 2005 година.
При този темп на развитие на пазара най-вероятно в края на годината премийните приходи на всички животозастрахователни компании ще надхвърли сумата от 100 млн. евро. Не е изключено този резултат да бъде още по-внушителе като се има предвид, че съсвсем скоро се предвижда да се увеличат данъчните преференции, които ще могат да ползват работодателите осигуряващи допълнително своите служители в животозастрахователни компании, пенсионни фондове и здравноосигурителни дружества..
Сред най-продаваните застраховки на животозастрахователният пазар се нарежда класическата „Живот“. Нейният дял в общите приходи за първото тримесечие на тази година е 61.12 на сто. В сравнение с миналата година, приходите от продажбата на тази застраховка са се увеличили с около 9 млн. лв., а пазарното й присъствие с 5 пункта.
Втори по приходи с 5.885 млн. лв. се нареждат пенсионните и рентни застраховки, което се равнява на 13.67% от всички приходи. Трети по приходи се нарежда допълнителната  застраховка като нейния дял в общите приходи се равнява 6.5 на сто. На все по-голям интерес и търсене от страна на клиентите се радва и застраховката „Живот, свързана с инвестиционен фонд“.

Лидер по приходи сред животозастрахователните компании със своите 10.469 млн. лв. е ДЗИ. Пазарният дял на компанията е 24.32%, а ръстът на приходите й спрямо е 19.34 на сто.
Компанията е лидер по продажба на почти всички видове застраховки, като при застраховката „Живот, свързана с инвестиционен фонд“ тя държи 93.92% от този сегмент, при пенсионната застраховка - 40.69%, а при здравната дела и е 40.20 на сто.
Втори по приходи се нарежда „Алианц България“. Събраните от компанията премии са 10.014 млн.лв., което се равнява на пазарен дял от 23.26%, а ръста спрямо същият период на миналата година е 19.42 на сто.
Трети по приходи за някои изненадващо, но за познавачите на пазара не толкова, се нареди „Булстрад живот“. За първите три месеца на годината компанията е отчела премии в размер на 5.432 млн. лева. Ръстът и в приходите сравнение с миналата година е внушителните 156.87%, а пазарният и дял е набъбнал от 6.87% на 12.62 на сто. Миналата година компанията заемаше 5-то място по приходи, а сега е в призовата тройка. Този резултат категорично разкрива потенциала на „Булстрад живот“ и професионализма, с който работят мениджърите и служителите на дружеството. Успехът на компанията се дължи основно на продажбата на класическата застраховка „Живот“ и на допълнителната застраховка.
В групата на отличниците може да прибавим и „Витоша живот“, която заема 4-то място по приходи, а ръстът й спрямо същия период на миналата година е рекорден – 201.49 на сто. Пътят на компанията за в бъдеще ще е само нагоре, като се има предвид сериозният акционер в лицето на UNIQA, който придоби дял във „Витоша живот“.
Лидерите по приходи са и сред най-печелившите компании в бранша.
С добри приходи и ръст на дейността си могат да се похвалят още „Орел Живот“, „Ей Ай Джи Лайф (България)“ и „ДСК Гаранция“, които заемат съответно 5-то-6-то и 7-мо място в класацията по приходи. Останалите компании, макар и с по-добри резултати спрямо миналата година, са с доста скромно присъствие на пазара.
И тук, както и при общозастрахователните дружества, се забелязва силна концентрация на бизнеса в лидерите на пазара, но също така се наблюдава и все по-осезаемо израстване на 3-4 компании, които във всеки един момент са готови да детронират някои от челната тройка. В потвърждение на тези думи е и блестящото представяне на „Булстрад живот“ и „Витоша живот“. Все по-активна е появилата се преди година на пазара компания „ДСК Гаранция“. Освен това тенденцията е конкуренцията да се разраства, тъй като амбиции да стъпят на този пазар имат още няколко сериозни чуждестранни инвеститора. Например преди около 2 месеца дейност у нас стартира „ИНГ Застраховане“, който е един от най-сериозните животозастрахователи в световен мащаб. От постоянно увеличаващата се конкуренция ще спечелят най-вече клиентите, които ще могат да ползват по-добри продукти на разумни цени.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив