Оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца са неблагоприятни
През юли 2007 г. показателят на “доверие на потребителите” се понижава с 5,5 пункта спрямо априлското си равнище, като намалението при градското население е 7,0 пункта, а при селското – 2,6 пункта.
Като цяло, юлската анкета на Националния статистически институт регистрира повишаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с изразените мнения три месеца
по-рано.
Оценките на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца, а така също и очакванията им за следващите дванадесет месеца са
по-неблагоприятни, като намалението на балансовите показатели спрямо априлското наблюдение е съответно 2,0 и 8,4 пункта.
Повишаване на песимизма у потребителите се отчита и при оценките за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната, а така също при очакванията им за следващите дванадесет месеца.
Наблюдението регистрира и повишени очаквания по отношение на безработицата през следващите дванадесет месеца.
През юли потребителите продължават да считат, че потребителските цени се покачват. Оценката за „инфлацията през последните дванадесет месеца” има най-висока стойност, като балансът на мненията е
61,7%, а увеличението му в сравнение с три месеца назад е 10.9 пункта. Същевременно по-негативни са и очакванията, свързани с изменението на потребителските цени през следващите дванадесет месеца –
плюс 12,8 пункта увеличение на баланса.
Спрямо мненията на потребителите изразени през април, последната анкета на НСИ отчита и по-неблагоприятна обща оценка на настоящата ситуация да се правят спестявания, като и намеренията им за
следващите дванадесет месеца са в същата посока. Това е съпроводено с понижение на стойностите на балансовите показатели за очакванията на потребителите относно “разходите за подобрения в дома през
следващите дванадесет месеца” и “покупките на кола” през следващите две години.
Изследването е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденции и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 16 и повече
години.
Обект на изследването са лицата на 16 и повече години, методът на подбор - случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (153 гнезда с по 8 лица в
гнездо).
Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за
извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични, през
неутрални, към песимистични.
С резултатите от наблюденията се цели да се улови посоката на изменение на изследваните променливи, в т.ч. в “нивото на доверие” на потребителите, което, от своя страна, дава възможност да се
изследват тенденциите в развитието на общественото мнение по основни икономически процеси и явления.
Показател на доверието на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата
икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.
РИ