Бизнесът, който доскоро беше по-скоро скептичен към техния потенциал, сега проучва как да внедри подобни технологии на работното място
Виртуалните и социални мрежи като Facebook, Linkedln, Ning, Plaxo, Hi5, Second Life променят начина, по който индивидите се свързват, поддържат връзка, общуват и споделят информация, с революционна
лекота и мощ. Растежът на тези платформи беше смайващ – две трети от всички интернет потребители по целия свят посещават социалните мрежи и/или блогове. А пет от десетте най-популярни сайтове по
света са социални мрежи, докато половината от „100-те най-богати компании” имат Twitter профил, според PR агенция Burson-Masteller.
Доскоро социалните мрежи бяха използвани главно по лични, индивидуални причини, а бизнесът бе по-скепитичен към техния потенциал и сега проучва как да внедри подобни технологии на работното място.
Според анализ на HR-компанията Менпауър обаче за работодателя социалните мрежи се преобразяват в „търговски мрежи”, тъй като възможностите, които предоставят на бизнеса, са значими. Впрочем, много
добре известни организации са лостов механизъм между свързващата сила на социалната медия и подобрената продуктивност, иновативност, сътрудничество, репутация и приобщаване на служителите.
Една от най-драматичните възможности, предоставена от социалните мрежи, е потенциалът, който предлагат за достигане на нови запаси от работна ръка и талант. Виртуалното извършване на работа, при
което се използват социални мрежи или други технологични форми означава, че групи, които не могат да участват в традиционната работна сила, сега могат да го направят при осигурен достъп до
високоскоростен интернет.
Според анализа на Менпауър, в бъдеще ще започне да се забелязва тези ресурси да проникват дори в по-висококвалифицирана дейности с операционни системи „включи и играй”, откъдето работниците
предлагат своите услуги и работодателите могат да им заплатят на почасова норма за извършването на специфични задачи, независимо колко голямо е географското разстояние.
С ускореното развитие на технологиите видяхме предимството на „Нет” Тейлоризма, чрез който проектите могат да бъдат разделени и разпределени виртуално. „Впрочем географията вече не е определящ
фактор в разпределянето на задачите – сега тези задачи могат да бъдат изпълнявани последователно в редица широко отдалечени места, свързани виртуално в колективно цяло към колективна или социална
мрежа”, коментира мениджърът на Менпауър България – Надя Василева.
Разгледан по този начин, проблемът поставя въпроси относно интелектуалната собственост и засяга конфиденциалната информация, която може да попадне в ръцете на конкуренцията, като по този начин ще
бъде предупредена за дадено нововъведение. Притесненията, касаещи личната територия относно социалните мрежи, допринесоха за повишаване броя на компаниите, разработващи техни собствени социални
мрежи, които осигуряват същите възможности за сътрудничество и споделяне на знанието, без риск от изтичане на информация, съществуващ в публичните такива.
Според Менпауър, в действителност вероятно виждаме само върха на айсберга по отношение на това как социалните мрежи ще променят трудовия свят. Компаниите често играят на догонване в разбирането как
да впрегнат новите технологии. В ранните години на World Wide Web, в края на 90-те, много организации се страхуваха, че работниците им биха губили много време, сърфирайки в уеб пространството,
поради което се опитваха да контролират достъпа и не признаваха неговия потенциал. Малко можаха да предвидят как интернет ще промени живота ни, и изглежда – същото ще е валидно за социалните и
виртуални мрежи. Не на последно място, става въпрос за търговските възможности, които съдържат в себе си – както за работодателите, така и за потенциалните служителите.
ММ