Кога ще станем свидетели на пълна интеграция зависи само от желанието на потребители и доставчици
Създаването на единен пазар за стоки и услуги от десетилетия насам е една от основните цели на Европа, пише в последния си анализ DB
Research. Преследването й минава през различни етапи, перипетии и процеси на преобразуване на индивидуалните пазари на 27-те членки на ЕС в един единен пазар, които поставени под общ
знаменател носят името „интеграция“. А степента, до която интеграцията вече е постигната варира в зависимост от различните пазари.
Интересен елемент от този процес е търсенето на общ пазар в банкирането на дребно. Интеграцията в този сегмент все още е в зародиш, тъй като и банките, и потребителите остават фокусирани
върху местните пазари, когато предлагат или търсят услугите на дребно. Ето защо всеки ход на Европейската комисия да промени това положение и малко по малко да създаде общ европейски пазар за такъв
вид банкиране са широко адмирирани.
Обединяването на пазарите за индивидуално банкиране би увеличило икономическото благополучие в две насоки. На първо място, конкуренцията между националните пазари ще се увеличава
правопропорционално на степента на интеграция. Неограниченият обхват, който сегментирането на пазара позволява на банките при определяне цените на услугите им, също би се разширило. Това съвсем
естествено ще даде на потребителите по-голяма възможност за избор на по-добрия продукт и по-добрата услуга на по-ниска цена. Още една положителна насока е фактът, че изложените по-горе механизми не
изискват непременно навлизане на чуждестранните доставчици на пазара.
Далеч по-важен е фактът, че пазарите са отворени за конкуренция, т.е., че чуждите доставчици са в състояние да предприемат операции там по всяко време.
На второ място, обединяването на пазарите ще позволи на доставчиците да реализират икономии от мащаба, ако съумеят да предложат своите продукти в границите на целия ЕС, а не само на своите
местни пазари. Това би редуцирало разходите по създаване на продуктите, а критичният обем на иновативните продукти може да бъде намален. Основно преимущество тук е, че всички играчи на
пазара ще имат равен старт, а конкуренцията ще е тази, която ще се погрижи за естественото намаляване на цените на новаторските продукти. Сред плюсовете на обединените пазари е и обстоятелството,
че икономии от мащаба могат да се постигнат чрез разнообразяване на рисковия мениджмънт, тъй като рисковете биха могли да бъдат по-добре диверсифицирани в условията на единен пазар.
Все още е трудно да се определи кога ще бъде постигната пълна интеграция. Такава, за която да може убедено да се твърди, че е създаден истински, единен
вътрешен пазар за продуктите на индивидуално банкиране. Това би означавало, че потребителското търсене на банкови услуги ще е в рамките на целия ЕС и обезпечаването им също ще е в границите на
цялата европейска общност. С други думи доставчици и потребители ще могат свободно да оперират в интегрирания пазар като в едно цяло, без да се интересуват от националните граници.
А целите, свързани с процеса на интеграция, могат да бъдат постигнати само ако банките и потребителите са способни и имат желание да видят в лицето на ЕС техния местен пазар за банкиране на
дребно.
ТС