Втора поредна година браншът отчита ръст на броя на застрахованите, на приходите и на печалбите
Премийните приходи на животозастрахователните компании у нас за 2005 г. достигнаха 147.366 млн. лв., показва анализ на пазара, направен от електронния информационен сайт INSURANCE.BG . В сравнение с резултатите от 2004 г. приходите на бранша са нараснали с цели 45.78 процента (виж таблицата). Ако обаче направим сравнение на събраните през миналата година премии с тези за 2002 г. ще видим, че те са с около 1.5 млн. лв. по-малко. В случая трябва задължително да отчетем факта, че тогава компаниите залагаха предимно на данъчни схеми, а не на класическо животозастраховане. Тази практика до голяма степен вече е забравена след налагането на редица законодателни ограничения. Похвално е, че след този период животозастрахователният пазар у нас вече втора поредна година отчита сериозно увеличение на приходите си (през 2004 г. ръстът на приходите беше 35.16%), печалбите и броя на застрахованите лица.
За последните 5 години премийните приходи в животозастрахователния бранш са се увеличили с 233.72 на сто. Тези резултати са повече от обнадеждаващи, но това не е истинския потенциал на пазара. Животозастраховането у нас има още много резерви, които предстои да се развиват през следващите години. Показателен за това е фактът, че за миналата година средният размер на разходите за животозастраховки на глава от населението (в момента в България живеят около 7.5 млн. души) е 19.65 лева. Този резултат е обидно нисък, особено като се сравни със средните разходи, които е направил българинът през 2005 г. за застраховка на автомобила си (които по неокончателни данни възлизат на 82-85 лв. на глава от населението). Евентуално сравнение на разходите, които прави българинът за застраховка „Живот“ с тези на гражданите на Западна Европа е все още твърде неуместно. Причината е голямата разлика в стандарта на живот у нас и там. Но все пак има какво да желаем и на какво да се научим. Трябва да отчетем като положителен факта, че през миналата година в сравнение с 2004 г. разходите за закупуване на животозастрахователни продукти за едно лице са се увеличили с около 7 лева. За сравнение през 2004 г. разходите за животозастраховки у нас на глава от населението са възлизали на 12.65 лева.
Похвално е също така, че хората у нас все повече се сещат сами да търсят застрахователна защита, а не чакат застрахователния посредник да ги убеждава в смисъла на животозастрахователната полица. Като положителен може да се отчете и факта, че освен чисто рисковите застраховки, българинът все повече търси да закупи дългосрочни спестовни животозастраховки.
По предварителна информация около 70% от приходите се падат на застраховките “Живот” и рента, а на допълнителните застраховки и застраховките “Живот“, свързани с инвестиционен фонд” - по около 8 на сто. Интересното при последната застрахователна услуга е, че тя се предлага само от 2-3 компании и въпреки това от нея има толкова много приходи. Според всички специалисти продуктът е много добър и все повече компании ще го предлагат, а и търсенето му сред клиентите ще нараства много сериозно.
На сравнително слаб интерес се радват продуктите „Постоянна здравна застраховка“ и „Женитбена и детска застраховка“, чийто общ дял в приходите на животозастрахователните компании е около 5-6 на сто.
На първо място по приходи сред животозастрахователните компании и през 2005 г. е ДЗИ, чийто пазарен дял е 30.73%. Премиите, събрани от компанията през миналата година, възлизат на около 45.282 млн. лв., което е с около 59% повече от приходите през 2004 г. Печалбата на компанията за 2005 г. е 5.163 млн. лева.
Брутният премиен приход на ЗАД „Алианц България Живот“ за 2005 г. е 36.867 млн. лева. Ръстът спрямо 2004 г. е над 32.54%, а пазарният дял на компанията е малко над 25 на сто. Печалбата след данъчно облагане за 2005 г. е 4,6 млн. лева. Доходността на продуктите на дружеството е 7% - за сключените в евро полици, 7,5% - за застраховките в лева, и 6,2 на сто – за тези в долари. Целта на компанията е през 2006 г. да предложи нови продукти с добра доходност, като например животозастрохвки свързани с различни инвестиционни фондове. Освен това се предвижда добавяне на нови покрити рискове към вече съществуващи продукти, сред които лечение в европейска болница.
Челната тройка по приходи се допълва от “Орел живот”, които през миналата година са събрали премии в размер на 14.523 млн. лева. Ръстът в приходите на компанията в сравнение с 2004 г. е 28.88%. „Орел живот“ отчита особено голямо увеличение на бизнеса си по отношение на индивидуалните клиенти. Печалбата на компанията възлиза на 431 хил. лева.
Анализирайки премийните приходи на животозастрахователните компании прави впечатление, че има сериозна концентрация в бранша. Първите 4 дружества държат 74,29 % от пазара, което означава, че за останалите 8 компании остават 25.71 на сто. Трябва обаче да отбележим факта, че лека по-лека монополът на големите се руши и някои от малките компании се опитват да догонят големите. В подкрепа на това твърдение е фактът, че през 2004 г. първите 4 компании държаха 77.66% от пазара, а сега техния дял е паднал с повече от 3 на сто. За промяна на статуквото помагат и новопоявилите се дружества. Първата заявка вече дойде от “ДСК Гаранция”. Компанията започна работа през есента на 2004 г. и само за година ио половина успя да намери своята ниша на пазара. Приходите й за 2005 г. възлизат на 6.913 млн. лв., което се равнява на 4.69% пазарен дял, а ръстът на приходите спрямо 2004 г. е цели 341 процента.
Много сериозни заявки за значително по-добро представяне през тази, а и през следващите години дадоха мениджърите на Wiener Stadtische, които са собственици на “Български имоти” и UNIQA, които имат дял във “Витоша-живот”.
Потенциалът на животозастрахователният пазар у нас бе отчетен от много инвеститори. В края на миналата година лиценз взе „Животозастрахователен институт“ - дъщерна компания на „Лев инс“. Освен нея документи за разрешително за упражняване на животозастрахователна дейност са подали холандската ING и словенската KD Group. До няколко месеца се очаква да бъде създадено и ново животозастрахователно дружество с участието на ОББ, американската застрахователна компания AIG и гръцката Etniki. Според добре осведомени източници през тази година на животозастрахователния пазар у нас вероятно ще се появят още 2-3 играчи, които също имат много сериозни амбиции за развитие на този бизнес у нас. Някои от тях се оглеждат да закупят вече действащи застрахователни компании, а други ще инвестират на зелено.
Така че ни очаква интересна година, през която освен новите компании със сигурност ще отчетем и нови финансови рекорди. Освен това всички специалисти се надяват акцентът в работата им постепенно да се измества в посока на класическите животозастрахователни продукти с по-дълъг срок и по-големи застрахователни премии, което ще се отрази крайно благоприятно за целия бизнес. Надеждите на работещите в бранша са и все повече клиенти сами да търсят застрахователна защита (т.нар. повишаване на застрахователната култура), а не служителите на компаниите постоянно да ги “преследват” и убеждават в качеството на предлаганите финансови услуги.