Премийните приходи на животозастрахователните компании у нас за 2004 г. достигнаха 101.316 млн. лв., показва анализ на пазара, направен от електронния информационен сайт www.insurance.bg. В сравнение с 2003 г. приходите на бранша са нараснали с цели 35.56 процента. Този резултат показва, че животозастрахователните компании у нас вече налучкват правилния път за развитие.
Премийният приход сам по себе си не е кой знае колко голям в сравнение с 2001 и 2002 години, но тогава компаниите залагаха предимно на данъчни схеми, а не на класическо животозастраховане. След
направените преди няколко години законодателни промени дружествата от бранша бяха принудени да загърбят старите порочни практики, гарантиращи големи приходи и печалби срещу носенето на нищожни
рискове, като ги замениха с истински жовотозастрахователни продукти. Резултатите позакъсняха, но вече са налице. Ако компаниите продължат да подобряват качеството на продуктите си, да разширяват
дистрибуторската си мрежа и бъдат още по-настойчиви (но не агресивни) в работата си, в бъдеще резултатите им ще стават все по-добри.
С какво можем да запомним 2004 г.?
Освен повече от приличния премиен приход, за отбелязване е, че миналата година пазарът беше напуснат от една малка компания. В същото време обаче се появи нова, която вече загатна за големия си
потенциал. "Българска взаимозастрахователна кооперация" е играчът, който през ноември 2004 г. премина към доброволна ликвидация след общо събрание на член-кооператорите. За последните 7 години
(след лицензирането на пазара през 1998 г.) БВЗК е вторият застраховател, който напуска пазара. Случайно или не първият отново беше взаимозастрахователна кооперация - варненската ВЗК
"Тангра". Новият сериозен участник, появил се в бранша в средата на миналата година, е "ДСК Гаранция" АД. Така към настоящия момент броят на компаниите, които развиват животозастрахователна
дейност у нас, е 11. Според много специалисти не е изключено преструктуриране на бранша с цел крупняване. В същото време все повече чуждестранни инвеститори, привлечени от големите перспективи и
потенциал на животозастрахователния ни пазар, проучват възможността да развиват бизнес у нас. Всички тези факти подкрепят прогнозите на анализаторите за "розово" бъдеще на животозастраховатения
бранш в България. Не бива обаче да се заблуждаваме от цифрите, а браншът да се самозабравя. Постигнатото досега не е малко, но не е и много за хвалба. Приходите на компаниите са си приходи,
печалбите са си печалби. Поглеждайки по-задълбочено цифрите обаче ще установим, че при 101.316 млн. лв. приходи за 2004 г. и около 8 млн. население у нас, средният размер на животозастрахователните
разходи на глава от населението е 12.65 лева. Това е повече от скромен резултат. В същото време разходите за застраховки на едно МПС в България годишно възлизат на около 60 лева. Тази статистика е
много показателна и в същото време е крайно негативна за състоянието на застрахователния пазар у нас. Лошо е също така, че голяма част от приходите в животозастраховането доскоро се формираха от
задължителни застраховки. Тази тенденция в последно време се променя, което дава още един повод за оптимизъм.
По предварителна информация около 60% от приходите се падат на класическите застраховки "Живот", допълнителните застраховки формират около 12% от приходите на животозастрахователните дружества, а
на трето място по приходи се нареждат застраховките "Живот, свързани с инвестиционен фонд" - около 8 на сто. Интересното при последната застрахователна услуга е, че тя се предлага само от 2-3
компании и въпреки това има толкова много приходи от нея. Според всички специалисти продуктът е много добър и все повече дружества ще го предлагат в бъдеще, а търсенето му сред клиентите ще
нараства сериозно.
На добър интерес от страна на българите се радват и застраховките "Злополука", приходите от които възлизат на около 8 млн. лева. Това е и единствената застраховка, която се предлага и от
животозастрахователни, и от общозастрахователни компании. Делът на приходите от "Застраховка за пенсия или рента" е около 7% от всички приходи на дружествата, а на "Женитбена и детска застраховка"
и "Постоянна здравна застраховка" - съответно 4% и 2.5 на сто.
На първо място по приходи сред животозастрахователните компании (виж. таблица) и през 2004 г. е ДЗИ, чийто пазарен дял е
28.13%. Събраните от компанията премии за миналата година възлизат на около 28.5 млн. лв., а изплатените суми са приблизително 21 млн. лева. Печалбата на дружеството възлиза на 4 млн. лв., а
възвръщаемостта на капитала се е увеличила от 9 на 10 процента.
На специален брифинг главният изпълнителен директор на ДЗИ - Емил Кюлев, заяви: "Българинът възвърна доверието си към животозастраховането. За миналата година имаме двойно увеличение на
застраховките "Живот"".
На много малка разлика след т.нар. лидер се нарежда "Алианц България" с премиен приход от 28 млн. лв. и пазарен дял от 27.64 на сто. Тук трябва да се отбележи, че българо-немското дружество е
животозастрахователят с най-голям ръст в приходите си за миналата година - над 72%. Печалбата на компанията след данъчно облагане за 2004 г. е също внушителна - 4.9 млн. лв., което отново е
най-висок резултат за пазара.
Челната тройка се допълва от "Орел живот" с приходи от 11.269 млн. лв. и пазарен дял от 11.12%. Ръстът в приходите на компанията в сравнение с 2003 г. е 20.34%. Застраховките "Живот" формират около
54% от приходите в портфейла на дружеството, 15% са от "Застраховка за пенсия или рента" и 14% се падат на допълнителната застраховка. Според главния изпълнителен директор на компанията, Марина
Миланова, на много добър интерес от страна на клиентите се радва и твърде атрактивната застраховка "Живот, свързана с инвестиционен фонд".
Четвърти в класацията по премиен приход, на малка разлика след третия, се нарежда "Ей Ай Джи Лайф (България) ЖЗД" АД. Приходите на дружеството за 2004 г. са 10.912 млн. лв., което е 10.77% от
пазара. В сравнение с 2003 г. събраните от компанията премии са се увеличили с 15.63 на сто.
Прави впечатление, че има много сериозна концентрация в бранша - първите 4 компании държат 77.66% от пазара, а на останалите 7 дружества се падат 22.34 на сто.
Това статукво най-вероятно ще се промени след очакваното преструктуриране на пазара и появата на нови играчи. Първата заявка вече дойде от "ДСК Гаранция". Компанията само за последните 4 месеца на
2004 г. реализира приходи в размер на 1.568 млн. лв., което представлява 1.55% от всички приходи в бранша. Пред специализираният електронен сайт www.insurance.bg изпълнителният директор на компанията Тодор Казанджиев заяви, че са си поставили много сериозни цели - развитие на собствена мрежа, задълбочаване на
партньорството със застрахователни посредници и събиране на около 6 млн. лв. премийни приходи. Ако се запази ръстът в животозастрахователния бранш от около 35-40%, то общите приходи биха били около
140 млн. лв., а пазарният дял на "ДСК Гаранция" - около 4.5 на сто. Това е един повече от добър резултат за прохождаща компания.
Според добре осведомени източници през тази година се очаква на животозастрахователния пазар да се появят още 2-3 играчи, които също имат много сериозни амбиции за развитие на този бизнес у
нас.
Така че ни очаква интересна година, през която, освен появата на нови компании, със сигурност ще отчетем и нови финансови рекорди. Освен това всички специалисти се надяват акцентът в работата им
постепенно да се измества в посока на класическите животозастрахователни продукти с по-дълъг срок и по-големи застрахователни премии, което ще се отрази крайно благоприятно за целия бизнес.
Надеждите на работещите в бранша са и все повече клиенти сами да търсят застрахователна защита (т.нар. повишаване на застрахователната култура), а не служителите на компаниите постоянно да ги
"преследват" и да ги убеждават в качеството на предлаганите финансови услуги.