"Специалисти" от Ню Йорк в измамите с полици за автомобилно застраховане лъжат компаниите от щата с $1.2 млн. на ден
В застрахователните среди за никого не е тайна, че законът, действащ на територията на щат Ню Йорк, която вменява абсолютна отговорност за овъзмездяване на щети, причинени в резултат на
автокатастрофи на застрахователните компании, е пределно привлекателен за измамниците, коментира в обширен материал Financial Times.
"Ако шофьор натисне рязко спирачките и заради това се удари, необходимо е само да убеди някой лекар, че си е натъртил врата, за да вземе $50 000 за лечение от застрахователя - това е максималната
сума за застрахователно покритие на подобна травма в щата", коментира изданието. За компаниите от сектора подобни измами излизат твърде скъпо.
Както писа Insurance.bg, през есента на миналата година властите в Ню Йорк изобличиха над 500 терапевти, хирурзи, психолози и стоматолози, изработили престъпна схема за източване на
застрахователите. Само от заведените преписки, ако схемата не беше разкрита, специализираната в автомобилното застраховане State Farm щеше да загуби над $48 млн.
По думите на икономиста от Insurance Information Institute - Боб Хартуиг (Bob Hartwig), през текущата година подобни случаи на измами ще "струват" на State Farm, Allstate, Geico, Liberty Mutual и
други компании, специализирани в този сегмент на застраховането само в щата над $432 млн. или $1.2 млн. на ден.
"Застрахователите в случая са просто една дойна крава. Компаниите са засипани от фиктивни искове и инсценирани аварии, но не разполагат с достатъчен ресурс за разследване", коментира агентът от
Националното бюро за борба със застрахователната престъпност (National Insurance Crime Bureau) Том Ломан (Tom Lohmann).
Също миналата година прокуратурата в Съфолк разби престъпна банда в Лонг Айлънд, чиято схема изглежда по следния начин - член на групата закупува 30-дневна полица за $90, след което заплаща по $1
500 на човек, обезателно съпровождан от приятели или семейството му, за да завие рязко и в близост пред идващия отзад автомобил в натоварените улици на Бруклин или Куинс. Обикновено това става със
стар и очукан автомобил.
След катастрофата "пострадалият" отива директно в болница при подкупен предварително лекар. Следва иск до застрахователите.
Заради подобни схеми, компаниите, които продават застраховка за щата са принудени да повишат премиите и шофьорите в Ню Йорк заплащат допълнително по $46 на всеки автомобил.
Днес автомобилното застраховане се регулира от законите на всеки щат и няма федерална рамка. Само в Ню Хемпшир, Тенеси и Уискънсин, автомобилното застраховане не е задължително. Различията в
законовото регулиране в различните щати все пак се базират на няколко типа задължителни застраховки, както и към минималните размери на застрахователното покритие.
Като правило в повечето щати не може да бъде закупен автомобил при липсата на автозастраховка.
Автомобилното застраховане в САЩ може да се раздели на шест базови типа.
Първите два от тях са най-важни и съответно са задължителни почти повсеместно в страната.
Става дума за застраховане на отговорността за нанесени щети от страна на собственика на полицата на друго или трети лица и нанасяне на материални щети в резултат на пътно-транспортно
произшествие.
Всеки щат самостоятелно определя минималните размери на застрахователното покритие при пътни инциденти. В САЩ се използва коефициент от три цифри, които умножени по хиляда (в долари) показват тези
стойности. В Калифорния в момента действа следните параметри: 15/30/5. Това означава, че при настъпване на застрахователно събитие, собственикът на полицата с минималната изисквана от закона
отговорност, ще изплати $15 хил. на един пострадал човек, $30 хил., ако е пострадал повече от един човек и $5 хил. за покриване на материални щети.
В Ню Йорк и Федерален окръг Колумбия, параметрите са еднакви: 25/50/10, а в Аляска - 50/100/25.
При минимални стойности на покритие, естествено стойността на полицата е по-ниска, което - логично открива примамлива перспектива да се икономисат средства. Но при по-сериозен инцидент тези полици
не осигуряват добро застрахователно покритие.
"Ние винаги препоръчваме да се купуват по-скъпи полици с по-високо ниво на покритие, отчитайки ръста на цените на колите, ремонтите, както и медицинските услуги" коментира аналитикът от Insurance
Information Institute Джейн Нигли.
Според нея, оптималните размери на застрахователно покритие в момента в страната трябва да бъдат 100/300/50, защото при положение, че полицата не покрива нанесените щети, разликата се изисква от
виновника за инцидента чрез съда.
Третият тип застраховка - лична защита в случай на нараняване. Тази полица покрива медицински разходи и финансови загуби в случай на настъпване на временна нетрудоспособност на собственика на
полицата и пътниците в автомобила му, независимо от това кой е виновен за инцидента.
Тази полица е необходима, особено, ако шофьорът няма друга медицинска застраховка. В редица щати тази полица също е задължителна, сред изключенията са Ню Джърси, Вашингтон и др.
Следващите два типа автомобилни застраховки също на са задължителни. Четвъртият тип полица покрива щетите, нанесени на самия й собственик. Например при удар в друга кола или неподвижен предмет -
крайпътен стълби, дърво и т.н.
Петият тип полица е застраховка, покриваща щети от природни стихии - наводнение, пожар, земетресение, както и в случай на вандализъм, кражба на автомобила и се използва най-често в случаите, когато
виновникът за щетата не може да бъде открит.
Обезщетението тук е на "приемлива пазарна стойност" и предполага, че полиците са по-скъпи за автомобили, за които е трудно вече да се намерят резервни части.
Нигли коментира, че тези два типа полици не са задължителни практически във всички части на страната, но пък сработват най-добре.
Шестият - последен от основните типове автозастраховки покрива разходите на собственика на полицата, ако виновен за щетите е човек, който няма застраховка или полицата му не покрива пълния размер
на щетите. Действа и в случай, че виновникът е избягал от мястото на инцидента и остава неизвестен за властите.
В САЩ има безкрайно много други схеми на автомобилно застраховане, отчитащи годината на производство на автомобила, възрастта на шофьора, градът, мястото, където домува, ежедневният пробег,
историята на автомобилните умения и др.
Премиите по полици "Гражданска отговорност" за последните години:
Щат |
2001 г. |
2002 г. |
2003 г. |
Alabama |
593.65 |
612.44 |
632.25 |
Alaska |
770.11 |
750.66 |
771.32 |
Arizona |
791.99 |
788.54 |
817.68 |
Arkansas |
606.05 |
596.88 |
589.06 |
California |
666.94 |
665.65 |
708.61 |
Colorado |
754.88 |
743.84 |
763.73 |
Connecticut |
871.20 |
860.95 |
900.60 |
Delaware |
848.51 |
861.41 |
845.32 |
District of |
996.39 |
986.49 |
1,031.35 |
Columbia |
996.39 |
986.49 |
1.031.35 |
Florida |
746.29 |
742.43 |
770.55 |
Georgia |
674.12 |
672.11 |
672.38 |
Hawaii |
701.51 |
699.99 |
797.49 |
Idaho |
505.16 |
492.72 |
493.54 |
Illinois |
651.60 |
646.03 |
656.30 |
Indiana |
570.27 |
581.98 |
583.22 |
Iowa |
478.75 |
466.19 |
459.01 |
Kansas |
540.21 |
541.94 |
532.16 |
Kentucky |
615.69 |
609.65 |
617.34 |
Louisiana |
806.01 |
813.02 |
830.30 |
Maine |
528.08 |
514.14 |
492.05 |
Maryland |
757.41 |
756.63 |
769.34 |
Massachusetts |
945.61 |
889.24 |
815.62 |
Michigan |
701.80 |
704.68 |
736.71 |
Minnesota |
695.55 |
687.90 |
679.64 |
Mississippi |
654.16 |
655.23 |
650.14 |
Missouri |
611.73 |
605.11 |
611.47 |
Montana |
530.43 |
511.17 |
509.68 |
Nebraska |
532.74 |
523.25 |
517.54 |
Nevada |
<SPAN lang=BG style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Verdana; mso-bidi-fo |