18 Януари 2025, 00:52 Днес (0) | Вчера (3)

Как се печели от макроикономическите рискове

05 Декември 2006 10:20 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Финансови деривати на икономическите данни в съвременния им вид се появяват през 2002 година, като са разработени съвместно от Goldman Sachs и Deutsche Bank

Макроикономическите рискове влизат в числото на най-съществените както за компаниите, така и анализаторите на пазара.
За инвеститорите очакванията, касаещи икономическата ситуация са често пъти критични при взимането на решение за разпределянето на активи и управлението на рискове. В резултат на това публикуването на данни за икономиката оказва съществено влияние върху пазарите.
Желанието да се управляват подобни рискове е възникнало отдавна, но доскоро финансови инструменти, отговарящи на тази задача не съществуваха.
Финансови деривати на икономическите данни в съвременния им вид се появяват през 2002 година, като са разработени съвместно от Goldman Sachs (GS) и Deutsche Bank (DB). Самата идея за такива деривати, конкретно фючърсни и опционни договори възниква още през 80-те години на миналия век, по времето на зараждането на финансовото инженерство.
Тогава обаче нито една финансова компания, която е била в състояние да създаде и поддържа пазар на такива деривати не е смятала, че екзотичната идея може да бъде превъплътена в живота.
На първо място се смятало, че паричният еквивалент на икономически данни като базисен актив е дискретна величина, тъй като икономическите показатели се публикуват през определен времеви интервал, както и че подлежат на преразглеждане. По този начин се смятало, че макроданните не могат да играят ролята на търгуем базисен актив. На второ място тогава било твърде непонятно по какъв начин биха могли да се съвместяват заявките, а следователно изниквал и въпросът за това, как да се постигнат високи обеми на търговията, както и достатъчна ликвидност на пазара.
На трето място – финансовите инженери с подозрение се отнасяли към методите на разчета на макроикономическите данни, считайки ги за непрозрачни и противоречиви.
Опитът на Нюйоркската стокова борса за кафе, захар и какао (Coffee, Sugar and Cocoa Exchange) да организира пазар на фючърсите на индекса на потребителските цени в самото начало на 80-те години на миналия век се проваля заради липсата на интерес към него.
Подобен експеримент на Лондонската борса за фючърси и опциони (London Futures and Options Exchange), в хода на който били създадени деривати на цената на недвижимите имоти, се проваля в началото на 90-те години на миналия век, след като става известно, че те са били изкуствено завишавани.
Що се отнася до защитата от инфлацията, в това време се появяват значително по-прости финансови инструменти, привлекли незабавно интереса на инвеститорите. Например през януари 1997 година Американското министерство на финансите за първи път издава задължения, защитени от инфлацията (Treasury Inflation Protected Securities, или TIPS). Освен това много застрахователни компании създават корпоративни облигации, чийто номинал е привързан към определен индекс или икономическо събитие.
Въпреки това дериватите на икономическите данни позволяват да се управлява по-широк спектър от икономически рискове.
Те представляват по-гъвкави пазарни инструменти, които отговарят по-добре на постоянно променящите се икономически условия.
Във връзка с това съвместната разработка на Goldman Sachs и Deutsche Bank се оказва твърде успешна. Търговията с деривати на икономически показатели се извършва във формат холандски аукцион с помощта на технология, разработена от Ню Йоркската компания Longitude.
Такъв формат позволява да се осигури ликвидност на пазара на подобни деривати, базисният актив на които е твърде специфичен.
Използваният механизъм позволява да се оптимизира ценообразуването и отношението към получените заявки за покупка и продажба. На този пазар се въртят бинарни опциони. Размерът на доходността за инвеститорите по обикновените опциони “в пари” зависи от съотношението на стойността спота и цената страйк.
По бинарните опциони “в пари” инвеститорите получават фиксирана сума, по опционите “без пари” – нищо.
Такова название на опционите се появява заради това, че съществуват само две възможности. Например инвеститорът получава $1, ако броят на новооткритите работни места в икономиката за един месец, например, се намират в интервала 100-125 000, иначе не получава нищо.
Броят на новооткритите работни места се разбива на интервали по 25 000. За тези данни като правило се падат 12 опциона. Трейдърите могат да извършат къса продажба на тези опциони, чието обявяване им се струва най-малко вероятно.
През юни миналата година чикагската стокова борса CME и Goldman Sachs обявиха, че влизат в алианс за развитието на търговията с деривати на икономически показатели.
Съвместните усилия бяха насочени към усъвършенстването на системата за търговия с деривати, използвани от Goldman Sachs, както и разширяването на кръга от финансови инструменти.
По този начин подписаното споразумение вкара съществувалата в продължение на няколко години извънбордова търговия в нови коловози.
Новият пазар на деривати на икономически данни носи названието CME Auction Market. В рамките на партньорството CME осъществява клиринг, за да повиши сигурността и стабилността на пазара.
CME предоставя и необходимата техническа поддръжка. Форматът на търговията остава аналогична на времето преди влизането в алианс с инвестиционната група. Както и по-рано се провежда на базата на платформата Longitude.
Освен бинарните опциони на CME Auction Market се търгуват и форуърдни контракти, като стойността на тези инструменти се определя по формула на основата на данните за бинарните опциони.
Първите търгове на CME Auction Market бяха осъществени на 29 септември 2005 година. В този ден се търгуваха деривати на броя на първичните заявки за социални помощи поради безработица в САЩ (Jobless claims). В момента на CME Auction Market се търгуват деривати на 8 основни икономически показатели:

- базов индекс на потребителските цени - (Consumer Price Index)
- индекс на деловата активност в индустриалната сфера (PMI)
- продажби на дребно без отчитане на автомобилите - (Retail Sales ex autos)
- първични заявки за социални помощи поради безработица - (Jobless claims)
- брой на новооткрити работни места - (Unemployment rate)
- БВП на САЩ - (Gross Domestic Product)
- Търговски баланс на САЩ - (Trade Balans)
- индекс на потребителските цени на еврозоната, с изключение на тютюневите изделия - (HICP)

Дериватите на икономическите данни засега не може да се каже, че са слабост на повечето инвеститори. Освен това в провежданите сега аукциони участват институционални инвеститори. В общия случай активите, с които участват в търга надхвърлят $10 млн., но при изпълнението на определени условия участието им може да бъде намалено до $5 млн. В бъдеще ситуацията може би ще се промени и пазарът ще стане по-достъпен за по-широк кръг инвеститори.
Важна положителна характеристика на този пазар е инфомацията за очакванията на инвеститорите.
Статистиката на опционите може да бъде използвана като достоверен източник на вероятност на даден отчет. Т.е. може да се предположи в какъв размер се очакват дадени икономически показатели.
Устойчиво развитие на пазара на деривати на икономическите показатели има дългосрочен положителен ефект. За инвеститорите, подложени на макроикономически рискове, той е очевиден.
Още преди създаването на този пазар през 2002 година те хеджираха позициите си с помощта на съществуващите тогава финансови инструменти, чиито коефициент на корелация с икономическите данни е равен на 100 на сто. Риск-мениджмънтът обаче е по-ефективен, ако факторите на риск са точно определени и разграничени.

--------------

Наддаване в холандски аукцион

Аукцион за идентични продукти с количество по-голямо от едно. На аукцион от Холандски тип, продавачът има повече от 1 продукт от вид за продажба. Наддаващият въвежда максималната оферта, която е склонен да плати за 1 артикул и броя артикули, които иска да купи. Наддаващият с най-висока оферта ще получи броя артикули, за които е наддавал, а другите наддаващи, ще получат останалите количества. Купувачите могат да наддават повече от 1 път за същата позиция.
При холандския аукцион с 10 бр. например, печелят най-големите 10 залога като цената на всяко е тази на десетото по големина. Ако е наддадено за по-малко от 10 бр. - цената на всички е началната, независимо от направените залози. Участниците в холандски аукцион въвеждат желан брой продукти и максималната цена, която са готови да дадат за една бройка. Всички наддавания са публични и се изписват в "история на наддаването". Могат да се въвеждат няколко заявки от един и същ потребител.

Пример 1: при холандски аукцион с 5 бр. и начална цена 10 лв., въвеждате 4 бр. x по 20 лв. Ако няма други участници, Вие печелите 4 бр. x 10 лв. Ако друг участник, след Вас, въведе 3 бр. x 50 лв. и аукциона завърши без други наддавания, Вие печелите 2 бр., а другия участник 3 бр., като и за двамата крайната цена е 20 лв.

Пример 2: при холандски аукцион с 5 бр. и начална цена 10 лв., може да сте склонни да заплатите по 20 лв. за 4 бр., но ако цената достигне 50 лв. все още да искате да закупите 1 бр. Така че въвеждате веднъж 3 бр. x 20 лв. и втори път 1 бр. x 50 лв. Ако наддаването завърши на цена 15 лв. - то вие ще закупите 4 бр. x 15 лв. Ако се достигне 20 лв. - то вие ще спечелите между 1 до 4 бр. x 20 лв. Ако наддаването завърши при цена 30 лв. - то вие печелите 1 бр. x 30 лв.
 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.9040
GBP 2.4796 2.4887 2.3212
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив