28 Септември 2024, 14:24 Днес (0) | Вчера (0)

Какво трябва да знаем за застраховката „Гражданска отговорност“ и сертификата „Зелена карта“

18 Януари 2007 14:34 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Заблуда ли е, че може да пътуваме зад граница с автомобила си, без да купуваме допълнителни застраховки за него?

Традиционно през месеците декември и януари една от най-дискутираните теми сред собствениците на автомобили не е къде и как ще изкарат или са изкарали новогодишните празници, а условията и цените, при които да си закупят задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилиста. Така е и тази година. Информацията, която трябва да знаят шофьорите, се повтаря в средствата за масова информация ежегодно, но въпреки това въпросителните и притесненията, свързани със застраховката, не намаляват. Сега повече от всякога има и основателни причини това да е така.

От 1 януари 2007 г. застраховката „Гражданска отговорност“ на автомобилиста освен че важи на територията на България, покрива и рисковете, свързани с управлението на МПС на териториите на всички страни от Европейското икономическо пространство, а това са страните от ЕС, Исландия, Норвегия и Швейцария (вж. Таблица 1). Новият обхват на застраховката доведе до повишаване на нейната цена и на недоволство от страна на голяма част от шофьорите. Тези, които пътуват често в чужбина обаче се зарадваха, тъй като отпадна изискването да си купуват застраховката „Зелена карта“ (еквивалентът на „Гражданска отговорност“ за пътуване зад граница) за голяма част от страните в Европа. Даже много водачи веднага след новогодишните празници побързаха да проверят дали наистина сме влезли в ЕС, като се отправиха на екскурзия до съседна Гърция. Целта им беше лично  да се убедят, че са отпаднали митническите проверки, бюрокрацията, а и необходимостта от „Зелена карта“. Някой от „проверяващите“ извадиха късмет и успяха да пият кафе в Солун, но други бяха върнати заради непризнаване на българските шофьорски книжки или пък заради липса на  валидна автомобилна застраховка. Тук е логично да поставим въпроса ЗАЩО? Нали уж нашите застраховки „Гражданска отговорност“ ще важат в ЕС? Да, това е така - застраховките ни наистина важат в страните от Съюза, че и в още три страни извън него. За безпрепятственото ни пътуване в чужбина обаче трябваше да бъде подписано Многостранно гаранционно споразумение с националните бюра на автомобилните застрахователи на всички държави-членки на ЕС и с последващото решение на Европейската комисия да се отмени граничният контрол за наличието на валидна застраховка. Към момента споразумението все още не е подписано само от една страна – Великобритания, което налага  да се запази граничният контрол за наличието на „Зелена карта“. Според българските застрахователни специалисти обаче, до няколко месеца английските им колеги също ще подпишат споразумението, след което ще отпадне и граничният контрол по чуждите граници за задължителната автомобилна застраховка на българските водачи. Контрол от страна на нашите гранични власти ще се упражнява най-вероятно до 2009 година, когато се очаква да отпаднат шенгенските ограничения.

При положение, че плащаме по-висока цена за „Гражданска отговорност“ заради по-големия териториален обхват на застраховката, трябва ли допълнително да плащаме и за „Зелена карта“, на кого и колко?

Първото, което трябва да знае всеки водач, е че независимо от кого си е купил „Гражданска отговорност“ - брокер, агент или представителство на застрахователна компания, ако реши да пътува извън граница, трябва да отиде до някои от офисите на дружеството, издало му автомобилната полица, за да поиска сертификат „Зелена карта“. Ако няма да пътувате в чужбина, е излишно да искате от застрахователя си подобен документ. Ако тръгнете навън обаче е чиста лудост да пробвате да минете без него и е сигурно, че няма да ви допуснат. Такива случаи имаше не е един и два в първите дни след Нова година, когато поради неразбиране или пък заради опит да се „мине метър“ имаше върнати от границата с Гърция. Сертификатът не трябва да се бърка с други документи, които се издават за улеснение при пътуването в чужбина, като например указания и координати за връзка с асистанс център. Сертификатът „Зелена карта” може да бъде разпознат по характерния си зелен цвят и защитен знак. Документът се отпечатва под контрола на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и на него се отбелязват държавите, за които е валиден. Сертификатът се издава от застрахователя, от който е закупена полицата „Гражданска отговорност”, не представлява отделна застраховка и за него не се плаща допълнителна премия, ако е за пътуване в Европейското икономическо пространство (ЕИП). За ЕИП повечето от компаниите издават безплатно този сертификат, който ще бъде абсолютно задължителен до подписването на Многостранното гаранционно споразумение. При малцината застрахователи, които искат плащане за него, сумата е само за покриване на административните разходи по издаването му. За страните от ЕС плюс Исландия, Норвегия и Швейцария не може да се иска доплащане под формата на премия за допълнителен риск. Друг е въпросът, ако сте ползвали отстъпка при сключването на застраховката, тъй като сте заявили, че няма да напускате територията на страната. Тогава, ако решите да излизате навън, ще трябва да довнесете при застрахователя размера на направената отстъпка. Плащането на отстъпката не може да бъде избегнато, тъй като, напускайки страната, ще ви е необходим сертификат „Зелена карта“, който трябва да вземете от вашата компания. Не е за препоръчване да се опитвате да „измамите“ застрахователя, като не му доплатите отстъпката, след като евентуално в бъдеще отпадне граничният контрол и можете да излизате навън без този сертификат. В случай на причинено ПТП компанията ще плати обезщетението, но има правото да отправи към вас регресни претенции.
Самият сертификат „Зелена карта“ за Европейското икономическо пространство, както казахме, при повечето дружества се дава безплатно (вж. Таблица 2). Единствените, които искат пари за него, са „Лев инс“ (1,60 лв.), „Евроинс“ (5 лева), „Български имоти“ (10 лева) и ХДИ (12 лева, но само за полици, издадени преди 01.01.2007 г.). Останалите компании са калкулирали цената за издаването му в самата премия по застраховката. 
Другото объркване, което настъпи сред хората, идва от термина „Зелена карта“. За шофьорите до този момент това означаваше „Застраховка „Гражданска отговорност“ за чужбина“, която до 01.01.2007 г. се продаваше на едни и същи цени от всички застрахователи. За 15 дни полицата за най-масовия клас автомобили – до 2 000 куб. см – струваше 151 лева и покриваше риска за 44 държави, членки на системата „Зелена карта“. Тъй като от 01.01.2007 г. „Гражданска отговорност“ важи за всички страни от ЕИП, „Зелена карта“ покрива риска при ПТП вече при значително по-малък брой страни (14 на брой – вж. Таблица 1). Това означава, че за тези 14 държави застрахователят е в правото си да изиска да му платите допълнителна премия за риска, който на тяхна територия не се покрива от застраховката „Гражданска отговорност“.
Допълнително объркване внася и фактът, че сертификатът, който се издава за Европейското икономическо пространство (ЕИП) и за 14-те страни изглежда на външен вид по абсолютно един и същ начин. Разликата е там, че докато за ЕИП той само доказва валидността на застраховка „Гражданска отговорност“, която покрива риска на тяхна територия, за останалите 14 държави  рискът не е покрит без този сертификат. След присъединяването на България към Многостранното гаранционно споразумение, което се очаква да стане след като подпише и Великобритания, „Зелена карта“ ще се изисква вече само за страните извън ЕИП.
Трябва да се отбележи, че и в момента има компании, които издават „Зелена карта“ за всички държави, без значение дали са в ЕИП или не, като не искат допълнително плащане под каквато и да е форма. Това са „Булстрад“, ДЗИ и „Виктория“. В „Булинс“ за 14-те страни извън ЕИП допълнителната годишна премия е 10 лева, в „Лев инс“ - от 32 до 39 лева, а в „Евроинс“ и „Български имоти“ - 40 лева. В „Дженерали“ тази „Зелена карта“ струва 72 лева, а в „ХДИ“ и „Интерамерикан“ - от 125 до 312 лева. Последните компании издават и краткосрочни полици с валидност 2 седмици, които се продават на цена от 18 до 39 лева (вж. Таблица 3).
Цените на застраховката „Гражданска отговорност“ от своя страна започнаха да се повишават от декември (вж. Таблица 4), като в момента полицата за най-ниския клас автомобили (до 1300 куб. см) се продава на цени между 70 лв. и 142 лв. Най-ниска е цената в ХДИ, при условие, че водачът декларира, че няма да пътува в ЕС. Най-високата е в „Български имоти“ - за шофьор, който има виновно причинено ПТП. При липсата на произшествие цената намалява с 55 лева.
Цената за най-масовия клас до 1800 куб. см е 87 лева (в „Булстрад“, ако няма да се пътува в ЕС) до 142 лв. (във „Виктория“, ако водачът ще излиза зад граница; при условие, че декларира, че няма да напуска страната, ползва отстъпка 38 лв. от тази цена).
За „расовите“ автомобили – над 2500 куб. см се плаща от 126 лв. за „Гражданска отговорност“ (в „Евроинс“) до 363 лв. в „Български имоти“. Тази цена е при наличие на ПТП, а ако шофьорът не е причинявал такова, плаща със 160 лв. по-малко.

 

 


Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7533
GBP 2.4796 2.4887 2.3443
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив