Недобствата на пътуването по въздух напоследък връщат позабравената любов на американците към треновете
Според някои пътуването с влак е по-удобно, по-евтино и е съпроводено с по-малко… стрес. Напоследък летенето е кошмар: претъпкани самолети, висящи с часове по горещите писти, раздразнени пътници,
ядосвани още повече от увеличаващите се закъснения и изпуснатите заради това срещи и връзки. И хората, някои от тях, се връщат към корените на пътуването на дълги разстояния. Не, не към
океанските кораби или каретите, а към влаковете, коментира aero-news.net.
Според Wall Street Journal пътниците на влаковете в Америка са се увеличили с 6% за изтеклите месеци на годината, което според изданието е най-големият скок от 1970 г. насам. И тази констатация е
музика за ушите на много хора от „Амтрак”, често оклеветяваната и зле финансирана американска железница. Нейният Acela Express обслужва линията от Бостън до Ню Йорк и Вашингтон. Само за последните
10 месеца пътниците на експреса са се увеличили с 20%. Според изданието това е достатъчно да се напълнят 2000 Боинг 757…
Една от причините за промяната в лоялността на пътниците е, че дългите опашки заради проверките за безоапасност, закъснелите или отменени полети превръщат летенето в „шоу на ужасите” по израза на
един омерзен пътник. Ричард Розен често пътува по бизнес и вече предпочита експреса винаги, когато това е възможно. Според него летенето от Бостън до Ню Йорк със всички „екстри” може да отнеме 4
часа, а експресът те „стоварва” за 3,5 часа с далеч по-малко стрес и повече удобства. Можеш да работиш на лаптопа си докато пътуваш, можеш да използваш телефона си, добавя той.
Има пътници, които се връщат във влаковете, защото те са много по-безопасни, включителнво и от екологична гледна точка. Едно проучване на aero-news.net, проведено наскоро, навява на мисълта, че
самолетите са много по-вредни за околната среда, отколкото се смяташе.
Разбира се, причината за повечето пътници, предпочели влака, е в цената на билета. Еднопосочен от Ню Йорк до Вашингтон с Acela без намаления струва 119 долара, а със самолетната
совалка – 324 долара.
По-добрите резултати на Amtrak не останаха незабелязани. „Това означава много повече добра воля „на сметката” на Amtrak сред онези, които решават съдбата й – за увеличаване на финансирането и за
разширяване на предлаганите услуги”, казва пред aero-news.net депутатът от Минесота Джеймс Обестар, който е шеф на транспортната комисия в долната камара на Сената. „Нещата се промениха в полза на
силното бъдеще на Amtrak", добавя той.
Камарата наскоро одобри фискалните разходи за 2008 г., където са записани $1,4 млрд. за Amtrak, плюс други $50 млн. държавно финансиране за някои инвестиционни проекти на превозвача. Сенатът
обсъжда по-щедра програма - $1,37 млрд., плюс $100 млн. за инвестиционната програма на Amtrak.
И какво общо има това с авиацията? Както при всяка конкуренция, и тук има критици и злословници. Според някои като Air Transport Association, една нова система за контрол на трафика ще „излекува”
авиотранспорта. „Ако новата система стане факт, много от днешните проблеми ще бъдат решени”, смята говорителят на US Airways Group Inc.
Говорителят на JetBlue Airways допълва: "Погрешно е събраните от данъкоплатците долари да се използват за субсидии на пътническите влакове на Amtrak, когато модернизацията на системата за контрол
на въздушния трафик липсва и дори не е финансирана."
От другата страна на монетата е изненадващото отношение от някои изненадващи източници, които подкрепят обновяването на железопътната система на САЩ.
Робърт Крандъл, бивш шеф на AMR Corp, майчина компания на American Airlines, казва, че ако се помогне на Amtrak да се разрасне и да просперира, особено на северозапад (а там са големите летища JFK,
Newark и LaGuardia), това ще е един от "най-добрите" начини за намаляване на авиационното задръстване.
Ако влаковете поемат пътниците по кратките маршрути, това ще освободи въздушнто пространство за дългите полети.
„Трябва да се започне изграждането на инфраструктура за високоскоростни влакове”, смята Гордън Бетюн, бивш шеф на Continental Airlines. "И това трябва да стане национален приоритет. Щом
французите могат да го направят, защо ние да не можем?", добавя той.
ЧХ