16 Ноември 2024, 15:42 Днес (0) | Вчера (3)

Обхватът на „Гражданска отговорност“ плавно върви надолу

18 Май 2007 15:46 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Броят на незастрахованите автомобили у нас се е увеличил с около половин процент само за последния един месец

Малко над 91% са автомобилите у  нас, които имат задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Това сочат данните от началото на май т.г. на Информационния център към Гаранционния фонд, който съпоставя ежеседмичната справка, давана от застрахователните компании за продадени от тях полици и масива за регистрираните автомобили на КАТ. Към 6 май т.г. МПС-ата с регистрирани и действащи полици са 2 098 099. Същевременно, в края на първата седмица на май автомобилите, които подлежат на застраховане, са 2 303 448. Други 55 721 са спрени от движение, но за тях не се изисква задължителната автозастраховка.
Новините не са окуражаващи на фона на регистрирания само месец по-рано обхват от 91,5% (2 071 422 валидни полици към 2 320 431 автомобила в страната, от които 55 856 спрени от движение към 31.03.2007 г.).
Видно от тези цифри, в периода 31 март - 6 май 2007 г. са сключени около 26-27 хил. застраховки „Гражданска отговорност“. Същевременно, по данни от КАТ, само за април в страната има над 32 хил. новорегистрирани автомобила, които неминуемо имат „Гражданска отговорност“ заради факта, че без нея не могат да получат регистрация. Така на практика, макар, че броят на полиците в абсолютна величина се увеличава, като процент се отбелязва спад на застрахованите. Бумът на новорегистрирани автомобили от началото на тази година след отпадането на ДДС за внос на стари автомобили от ЕС не успява да компенсира факта, че част от изтичащите застраховки не се подновяват. Данните показват, че дори и след сочения за един от критичните моменти - края на първото тримесечие, обхватът на застрахованите продължава да пада. Тъй като 31 март 2006 г. беше първата крайна дата за смяна на регистрационните номера, към края на март 2007 г. се предполага, че изтичат голяма част от полиците, сключени само за да се мине пререгистрацията. Вторият и със сигурност по-критичен момент ще е краят на май – година, след като кампанията за смяна на номерата беше финализирана, като в последния й месец бяха издадени най-много нови регистрационни табели – над 133 хиляди.
Вероятно част от водачите, които не са подновили изтичащите си полици, не са направили това умишлено. Мнозина признават, че ако застраховката им изтича на дата, която не е свързана с някакво запомнящо се събитие, вероятността да пропуснат да я подновят навреме е значителна. Затова и се залагат значителни надежди, че механизмът с изпращането на уведомителните писма, който ще стартира от юли, ще спомогне за изчистване на тези недостатъци.
От Гаранционния фонд потвърдиха, че считано от 10 април 2007 г. получават ежеседмични данни от КАТ за регистрираните автомобили в страната. Това позволява във всеки един момент фондът да разполага с информация за наличието на застраховка за автомобила, както и за датата, на която тя изтича, и да изпраща напомнящо писмо за подновяването на полицата.
Проблемът с падащия обхват на застраховката „Гражданска отговорност“ обаче не може в никакъв случай да бъде подценяван. По думите на шефа на застрахователния надзор Ралица Агайн, ако тази тенденция се запази, има вероятност до края на полугодието обхватът на застраховката да падне под 90%. От друга страна, по това време се очаква да влезе в сила Многостранното гаранционно споразумение, с което да отпадне граничният контрол за българските автомобили в ЕС. От надзора признават, че съчетаването на тези две събития носи сериозен риск, тъй като за събитие, причинено от незастрахован автомобил в Европа ще трябва да се плаща от обществените средства в Гаранционния фонд.
При по-оптимистичния поглед, макар и далеч от върховите над 97% от 2006 г., обхватът на застраховката и в момента е в рамките на изискваните 90 на сто, а спадът е в границите на определената от ЕС норма. Резултатът е следствие не само на създадената организация от застрахователи и държавни органи, от строгите мерки и засиления контрол, а и от мащабната разяснителна кампания, довела до разбиране сред обществото за необходимостта от тази застраховка - смята шефът на КАТ комисар Алекси Стратиев, според когото процентът няма да падне под границата от 90 на сто. Към 8 април 2007 г. 4 450 са установените при проверки водачи без „Гражданска отговорност“ в цялата страна. Това представлява 1,61% от всички констатирани нарушения, чийто брой е 275 686. За сравнение, за цялата 2006 г. са издадени общо 575 965 наказателни постановления. От тях 7 540 са за липса на застраховка „Гражданска отговорност“, което прави 1,31%.
Статистиката, която се води от КАТ за МПС-та без „Гражданска отговорност“, участвали в пътни инциденти, също е в рамките на нормалните граници. За първите три месеца на тази година при 21 280 ПТП 1003 автомобили са били без задължителната застраховка, което сочи процент от 4,7%. Застрахованите водачи са съответно 95,3%. В някои европейски държави се използва именно този метод за изчисляване на застрахованите. Преди изчистването на регистрите от стари автомобили, България също предложи на ЕС да пресмята обхвата на „Гражданска отговорност“ чрез участниците в ПТП, но идеята беше отхвърлена.
Обхватът от над 90% застраховани едва ли се дължи само на завишените санкции. Промяната в Кодекса за застраховане от средата на миналата година разписа глоби от 400 до 600 лева за липса на задължителната полица, които надвишават неколкократно премията по застраховката. Същевременно, общата събираемост на глобите, наложени от КАТ, за миналата година не надхвърля 6%. Това означава, че водачите, сключили „Гражданска отговорност“, не са го направили под заплахата на завишените санкции, а от друга страна, онези, които не се застраховат, не се притесняват от размера на глобите, които така или иначе не се плащат. Повишаването на събираемостта на наложените от КАТ санкции е заложено като цел с промените в Закона за движението по пътищата, които в момента се обсъждат в транспортната комисия на парламента преди второ четене. Поправките предвиждат да се въведе 30-дневен срок за плащане на наложените глоби. При нарушения от рода на неспазване на ограниченията за скорост, употреба на алкохол, както и за липса на „Гражданска отговорност“, ще се съставя акт, но заради въвеждането на 30-дневния срок, талонът на водача ще се задържа допълнително. В този период шофьорът може да управлява с наказателното постановление, а след като плати глобата, ще получава обратно и талона си. Тоест, връщането на талона вече няма да е свързано само с подписването на акта, а с издължаването на глобата. За малките санкции пък – до 50 лева, предложението е да се събират направо от полицаите на пътя. От една страна, такава е практиката в почти всички европейски държави, а от друга това ще спестява на нарушителя редица административни процедури за нарушение, което е явно и с което той е съгласен.
Освен падащият процент на застраховани по „Гражданска отговорност“, другият проблем, за който почти не се говори, е свързан с т.нар. „гранична застраховка“. Пет месеца след влизането на страната ни в Европейския съюз, при което вече се явяваме външна граница на обединението, няма конкретен документ, който да урежда сключването на тази застраховка. Очевидно куца и в контролът по границите, тъй като от Гаранционния фонд алармират за зачестили случаи, в които чуждестранни автомобили, особено товарни, са допускани да влизат в страната без сключена застраховка "Гражданска отговорност". Само за миналата година 10 пътни инцидента са причинени именно от такива возила, още един – от началото на тази година. Куриозен е случаят с чужд автомобил, който влиза в страната, два часа по-късно предизвиква ПТП, а след още 2 часа напуска България. Съгласно изискванията на закона, за чужди МПС-та застраховка "Гражданска отговорност", валидна за територията на България, е задължителен документ за преминаването на границата. Ако водачът не притежава такава, не трябва да бъде допускан у нас. На него следва да му се предложи да сключи застраховка на границата, или ако не – да бъде върнат на територията, от която идва. Кодексът за застраховане задължава от началото на 2007 г. Гаранционния фонд да плаща обезщетения за всички събития на територията на страната, при които виновният водач няма сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност", без значение дали виновното лице е български гражданин или не. Същевременно, от тези автомобили не са постъпили никакви средства във Фонда под формата на отчисления. От ГФ се кръстят, че досега няма причинени неимуществени, а само материални щети. И те обаче бъркат в касата на изрядните платци, тъй като средните обезщетения са 1000-2000 лева.
Добрата новина е, че към 10 май 2007 г. средствата в Гаранционния фонд вече са 17 570 000 лева, или близо 9 млн. евро. Само за месец фондът е успял да натрупа над 3,5 млн. лева при налични 14 млн. лв. към 31.03.2007 г. За миналата година към Фонда са предявени общо 733 претенции - 521 за имуществени вреди и 212 - за неимуществени. От тях за несключена застраховка „Гражданска отговорност“ са съответно 375 от имуществените претенции и 97 от неимуществените. ГФ е изплатил 511 щети – 443 материални на обща стойност 438 252 лева и 68 неимуществени, чийто общ размер е 1 169 799 лева. Сред останалите има такива, които са неокомплектовани с доказателства, както и отказани като неоснователни претенции. Средните материални обезщетения, платени от ГФ, са по 989 лева. За телесни увреждания и смъртни случаи са изплащани средно по 17 200 лева. По думите на генералния секретар на Гаранционния фонд Николай Сотиров, нарастват исковете в размери от порядъка на 100 хил до 400 хил. лева, когато става въпрос за смъртни случаи.
За по-голяма заинтересованост и ефективен контрол от страна на компетентните органи процент от глобите, налагани от КАТ, трябва да остават при тях, смятат от Гаранционния фонд. В момента сумите, събрани от глоби, отиват в държавния бюджет и оттам се разпределят на МВР, като едва оттам част от тях отиват в КАТ. Предложението е за органите на реда да се регламентира процент, който обаче да се изразходва целево – за технически средства, за извършване на контрол и т.н.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив