28 Септември 2024, 16:19 Днес (0) | Вчера (0)

От първи април в Германия в сила влиза здравната реформа

28 Март 2007 11:24 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

С годишни разходи от около 140 милиарда евро, немската здравно-осигурителна система се нуждае спешно от намаляване на разходите си, за да покрие нуждите на застаряващото немско население

Тя е все още твърде оспорваната и е резултат на мъчително постигнато споразумение между коалиционните партньори в германското правителство. Въпреки всички критики от страна на опозицията и експертите, германският канцлер Ангела Меркел застана твърдо зад здравната реформа.Мерките имат за цел да подобрят здравеопазването, да увеличат възможностите за избор и вземане на решение от страна на застрахованите и като цяло – да дадат една по-ясна картина за конкуренцията и начините на финансиране в системата, заяви Ангела Меркел.Единствено практиката ще покаже, какво точно има в така наречения пакет от услуги за пациентите. Във вески случай от първи април те имат възможност в зависимост от доходите и здравното си състояние, да избират от различните тарифи на здравните каси. А това означава, че годишно всеки пациент би могъл да спестява до сто евро. Освен това всеки може сам да определи рамките, в които може да самофинансира получаваните от него здравни услуги през година. Предлагат се и разнообразни форми на заплащане, срещу някои от които пациентите например могатда получават и бонуси.
Ново в здравната реформа е и това, че здравното осугяравена става задължително за граажданите. Този, които не го направи, е принуден да плаща в последстиве вноските си. До сега в страната имаше около 200 хиляди души, които, къде съзнателно, къде не, не плащаха здравни осигуровки. Ето защо здравната министръка Ула Шмид заяви - Особено важно за мен е това, че за първи път в нашата страна има задължение за плащане на здравни осигуровки.
В здравната реформа са предвидиени механизми, чрез които се избягват двойните прегледи по един и същи повод. Освен това за хрлонично болните, като диабетици, например, има по-всеобхватно здравно осигуляване.
Новото е и в задължителния преглед при личния лекар. Това означава пациентите са длъжни да отидат първо при личния си лекар. Той им помага, ако се наложи, да се ориентират по-нататък в джунглата от различните лекарски направления или пък болнични отделения.
В бъдеще тежко болните ще имат повече възможности за амбулантно лечение в болниците. А смъртно болните имта право на специлано лечение с болкоуспокояващи у дома. Освен това реформата задължава здравните каси, да плащат напълно рехабилитацията на възрастните пациенти – нещо, което досега не влизаше в задълженията им. Това по всяка вероятност ще става чрез моблини екипи, което пък ще спестява разходите за болнични и рехабилитационни заведения.
На първи януари 2009-та година ще бъде направена следващата крачка - всички, които са към държавните здравни каси ще плащат вноска, предназначена за здравен фонд. От него ще се разпределят парите за здравните каси. Ако тези суми са им недостатъчни, те имат правото да поискат от застрахованите при тях по-големи вноски. Този принцип цели да стимулира конкуенцията между отделните здравни каси.
Дълга оспорваната и дискутирана реформа в здравеопазването на Федерална Република Германия бе приета от Бундестага с 378 гласа „за”, 207 против и 8 въздържали се. Общият брой на гласувалите е 593. Поради факта, че опозицията на управляващата коалиция наброява 167 души, се предполага, че другите 40 гласа против идват от противниците на реформата вътре в самата коалиция. На 16-ти февруари реформата ще мине на гласуване през Федералния съвет и след това през камарата на провинциите, където е сигурно, че ще бъде одобрена. Законът, наброяващ повече от 500 страници, ще влезе в сила на първи април, но промените в таксите и условията за ползване на лични лекари и в начините за финансиране на здравната каса ще влезе в сила от 2009-та година. Срещу проекта имаше сериозни критики и недоволства както от средите на социалдемократите, така и от християндемократическия лагер. Още преди реформата да влезе в действие, вече скочиха месечните здравноосигурителни вноски на  обществените  здравни каси.
По този начин поравно бяха натоварени с допълнителни финансови тежести както работещите, така и работодателите, а факторът “цена на работната ръка” още веднъж поскъпна. Парадоксалното е, че здравната реформа трябваше да бъде правена точно с противоположна цел -  намаляването на разходите по  работната ръка.  Сърцевината на реформата е създаването на така наречения здравен фонд, в който ще се събират месечните здравноосигурителни вноски от 2009 година нататък. По този начин  се правят икономии спрямо сегашния модел, при който  наличните здравноосигурителни каси в Германия  - а те са над 200 -  събират парите поотделно всяка за себе си. Предвидено е също,  всички обществени каси да имат единна осигурителна вноска и допълнителна премия, която  касите могат да изискват от осигуряваните лица, ако парите, които получават от   централизирания фонд не им достигат.
Онези каси, които работят по-ефективно и икономичено ще имат предимство при този модел пред други, които имат по-раздут  чиновнически апарат и ще се наложи да искат допълнителни  средства от осигуряваните.
Друга новост е, че от 2009 година нататък  здравната осигуровка става задължителна за всички. В момента в Германия има около 200 000 души, които нямат здравна осигуровка.
В бъдеще ще важи правилото, че ако някой без здравна осигуровка се разболее и се наложи да бъде лекуван, ще бъде принуден да  плати здравните си осигуровки за до пет години назад.
Реформата предвиджда също здравноосигурителните каси да контактуват вече пряко с лекарите и болниците и пряко да сключват с тях договори, от което също се очакват положителни ефекти. Критиците на реформата твърдят обаче почти единодушно, че с нея не се решават финансовите проблеми на здравеопазването, затова пък допълнително се натоварват осигурените, увеличава се бюрокрацията и се  ограничава конкуренцията между касите.
Реформата на пропукващото се здравеопазване най-вероятно ще струва на германските данъкоплатци повече от предвиденото, а провеждането й със сигурност ще отнеме на правителството повече време от очакваното, смята Ханс Юрген Ахренс, водещ застраховател и председател на немската асоциация на застрахователите АОК.
Според Ахренс предложената от правителството реформа ще доведе до увеличаване на бюрокрацията и до оскъпяване на здравните услуги. Той постави под въпрос и намерението на здравната министър Ула Шмидт да създаде до 2008г. фонд, в който да се събират здравните осигуровки на гражданите, заявявайки че, за да проработи идеята са нужни поне 4-5 години.
Ахрен смята също, че е необходимо и увеличаване размера на здравните вноски, заплащани от работници и работодатели с между 0.7 и 0.8%, което е значително повече от предлагания от канцлера Меркел ръст от 0.5%. Това ще доведе до намаляване на бюджетния дефицит в здравеопазването до около 13 млрд. евро през 2009 г., твърди Ахренс.
АОК е най-голямото сдружение на здравни застрахователи в Германия, а членуващите компании управляват застраховките на 25 млн. германци. Ако се създаде фонд за финансиране на здравеопазването, това ще означава, че освен вноски от работници и работодатели, в него ще влизат средства и от данъчни постъпления. Немските застрахователи настояват, че това само ще утежни административните процедури и ще влоши положението.
“Вижте как е във Великобритания – има списъци на чакащите, някои операции не се извършват и всичко отнема повече време”, аргументира позицията си Ахренс, че държавата трябва да се откаже от стриктния контрол над здравната система. Законопроектът за промяна на федерални закон за здравеопазването трябва да бъде внесен в Бундестага в края на септември. Дотогава лобито на застрахователите ще има възможност да повлияе на законодателите да внесат някои промени в него.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7533
GBP 2.4796 2.4887 2.3443
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив