Либерализацията ще позволи на чуждестранните компании да заемат половината от пазара
По време на преговорите за приобщаване на Русия към структурите на Световната търговска организация (СТО), е договорено либерализиране на местния застрахователен пазар. С присъединяването в
средата на годината на страната към организацията, тя прие да либерализира застрахователния си пазар.
Официално в Русия вече могат да стъпят и чужди компании, макар те отдавна да присъстват под една или друга форма. В последните години местната РОСНО беше купена от немската Alianz AG, НАСТА – от
швейцарската Zurich, а РЕСО-Гарантия - от Европейската банка за възстановяване и развитие. Сега, според анализа на електронния вестник "Итоги", законът ограничава чуждото присъствие на
местния пазар до 25% от общия капитал на всички застрахователи. Засега то е в рамките на 5%, но тенденцията е за ръст, който скоро ще покрие договорените със СТО 50% от местния пазар.
Руският застрахователен пазар е в зачатъчно състояние (освен автомобилните продукти) по думите на експерти от бранша, то той е огромен и има значителен потенциал, което го прави привлекателен за
задграничните инвеститори.
В резултат на пораждащата се от чуждите компании конкуренция, експертите очакват намаляване на цените и увеличаване на предлаганите продукти.
Местните компании са по-слабо конкурентоспособни, включително и затова, че зад тях не стоят мощни корпорации-майки. Ето защо чуждите застрахователи могат да си позволят на първо време да работят
без печалба. Така ще подбият местните цени и ще навлязат бързо на пазара.
Но заедно с негативите - изместване на местните играчи (включително и с дъмпинг), чужденците разбира се, ще донесат и промени в този пазар, тъй като идват от страни със 150-годишна традиция в
застраховането - ще донесат своето ноу-хау и умения, нови технологии, ново качество на работата.
Досега съотношението изплатени – събрани премии в Русия за много продукти достигаше 25/100, докато в Испания в селското стопанство, например, това съотношение може да бъде и 120/100.
Застрахователите в "стария свят" компенсират тези загуби с инвестиции в ценни книжа и други финансови инструменти. В този смисъл в новите конкурентни условия местните компании има какво да научат
от колегите си.
Първият зам.-директор на Росгострах Дмитрий Маркаров смята, че конкуренцията ще застави компаниите да работят по-сериозно за намаляване на разходите и ставките и подобряване на обслужването. Това
разбира се е в полза на клиента.
И докато в нишите на разпространените в Русия продукти като имуществени и автокаско полици чуждестранните компании ще се опитват да преразпределят в своя полза пазара, нишата на полиците живот е
изцяло тяхна. Тя досега се оказа не по силите на руските дружества - животозастраховането допринася само с 0,05% за БВП. Отвъдморските агенти смятат, че в Русия има всички предпоставки за бърз
растеж на този пазар заради икономическото развитие на страната. Техните прогнози са за 30% годишен растеж и очакват обема му да надхвърли 1,5 млрд. евро в близко бъдеще. Част от потенциала на
пазара те виждат във въведените данъчни преференции за доброволно пенсионно застраховане, надявайки се те да се разпространят и върху дългосрочното животозастраховане.
Разбира се, никой не разчита само на присъствието на чужденците за укрепването на руския застрахователен пазар. Някои оздравителни мерки са в законодателната сфера и се очаква да бъдат приети до
края на годината - впрочем и в тях властите са черпили от задграничния опит.
ИС