27 Септември 2024, 10:28 Днес (0) | Вчера (0)

Сделката за “Тракия” мирише на корупция*

19 Май 2005 09:00 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Европа няма да даде нито едно евро за магистралата

Заради толкова странности човек може само да клати глава. Над главите на управляващите в България и Румъния виси като дамоклев меч ултиматумът на Европейската комисия (ЕК) да се борят срещу корупцията сериозно и с всички средства. В противен случай излагат на риск присъединяването си към Евросъюза на 1 януари 2007 година. Въпреки това правителството на Симеон Сакскобургготски спокойно подписа 35-годишен договор за концесия на магистрала "Тракия", който нарушава всякакви правила на Европейския съюз за обществените поръчки.
Концесията бе дадена без открит конкурс
В нарушение на българското право бе отказан и достъп до договора за концесията. Министeрството на регионалното развитие запази пълно мълчание по сделката. Българските власти реагираха с възмущение срещу предпазливи предположения на българските медии, че нещо не е наред със сделката и че намирисва на корупция. Съвсем противоположно мнение има министерството.
Според него този договор е чист късмет. За пръв път в историята на страната тя е успяла заедно с частен инвеститор да участва в т.нар. проекти Private Public Partnership (РРР). Това е много важно, тъй като България стои, с оглед на бъдещето членство в ЕС, пред огромни инфраструктурни инвестиции, които са невъзможни без участието в приватизационни сделки. Теорeтично това е правилно, заявяват от Световната банка. Но концесиите на магистрали в Източна Европа, както показва примерът с Унгария, са деликатна тема. Точно затова при РРР проектите всичко трябва да е наред, като се почне с конкурса и се завърши с условията за договора. Това обаче не е случаят в България.
Подобни негативни гласове се чуха и от Брюксел и Люксембург. Еврокомисията и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) са дълбоко наранени от събитията в София и ще предприемат нужните мерки. "Нито едно евро няма да отиде за този проект от европейските структурни фондове", увери висш представител на ЕС. ЕИБ, която през 2000 г. подписа договор за 100 млн. евро за строежа на две платна на магистрала "Тракия", от които досега са използвани 25 млн. евро, вече е споделило с българското правителство, че няма да продължи отпускането на парите и няма да участва в нови преговори
за договор. При дадените обстоятелства на ЕИБ не й остава нищо друго освен да се оттегли от проекта, а България да върне 25-те млн. евро.
От двете институции смятат, че още не са казали последната си дума за концесията. Като пример се дават подобни случаи в Хърватска и Румъния. Там международният протест имаше ефект и новите правителства обявиха нови преговори по проектите или назначиха нови конкурси. След парламентарните избори през юни новото българско правителство също май ще трябва да хвърли нов поглед върху проекта, предполагат в Брюксел. За да се стигне до това, българската преса и българското отделение на Антикорупционната организация Transparency International здраво удрят тъпана.
Тя вече издаде доклад за проекта, където показа всички нарушения, тайни гласувания и добри страни на концесията. Медиите разследват тактично слуховете, че има директна връзка между португалските концесионери и синовете на премиера Симеон Сакскобургготски. Последното обаче не е доказано. Но тъй като синовете на бившия цар много често вече са споменавани в различни тъмни сделки, то това е доста плодородна почва. Опозицията в парламента също обвини управляващите, че действат против интересите на страната, което ще струва много скъпо на обикновените данъкоплатци в бъдеще.
Карола КАПС

*Заглавието е на редакцията на в. "Стандарт"

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7472
GBP 2.4796 2.4887 2.3380
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив