25 Септември 2024, 23:29 Днес (1) | Вчера (3)

Седмица след скандала около Citigroup в Япония, капитализацията й се понижи с $8 млрд.

24 Септември 2004 09:04 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Ако Citigroup иска да повиши рейтинга си в бъдеще, ще трябва да запази консервативна, етична, благоразумна корпоративна култура и да избягва сериозни нарушения на регулиращите норми, отбелязва Агенция Moody's

Проблемите на Citigroup в Япония могат да се отразят негативно не само на имиджа, но и на бизнеса на компанията, коментира Kyodonews.
На 17 септември Японската агенция за надзор върху финансовите услуги (FSA) отне лиценза на Citibank N.A., местното подразделение на Citigroup с четири клона за работа на японския пазар. Обвинението беше - нарушаване на банковите правила и норми.
Банката е била принудена да затвори токийския си клон, както и офиси в още три големи града. "Действията на властите са една от най-крутите мерки, предприемани срещу банка в Япония", коментира тогава Financial Times.
Регулаторният орган критикува банката, че не е изградила система за вътрешен контрол, като допълни, че разполага с дълъг списък със сериозни нарушения на правилата и крайно неблагоприятни транзакции за клиентите на финансовата институция.
Според FSA в продължение на три години Citibank N.A. е подвеждала клиентите си за риска, включен в някои продукти, за кредитите, отпускани при покупката на някои специфични инвестиции, извършването на транзакции, част от които наподобяват пране на пари и удължаване на срока на някои кредити, които по-късно да бъдат използвани за манипулиране на публично търгувани акции. Банката не е взела и под внимание предупрежденията на клонове на институцията в други страни за проблеми с някои клиенти.
Прекратяването на бизнеса на тази клонове няма да се отрази съществено върху резултатите на компанията, тъй като тяхната дейност генерира само 3% от общата печалба на световния лидер във финансовите услуги.
Тя обаче ще има стратегическо значение за съдбата на другите поделения на Citigroup в Япония, чийто имидж сега е изключително разклатен, коментират експерти.
Санкцията, наложена на банката, е най-тежката от 1999 г. насам, когато беше отнет лицензът на японския филиал на Сredit suisse.
FSA обвини Citibank N.A., че е въвеждала клиентите си в заблуждение относно рисковете, свързани с инвестиционните продукти. Компанията още е поставяла закупуването на определени продукти като условие за предоставяне на кредити, не е блокирала определени финансови операции, за които може да се смята, че са "пране" на пари.
Забраната за извършване на дейност на територията на страната важи до 30 септември 2005 година.
Според отделни анализи, японското подразделение на американския гигант на финансовия пазар е донесло печалба от около $90 млн. Това е капка в морето - отчетът за финансовите резултати на Citigroup за 2004 година сочи печалба от $17.9 млрд.
Но по-големият проблем е, че репутацията на Citigroup, която и без това пострада сериозно в поредицата скандали заради конфликт на интереси между аналитичното и инвестиционното звено, помощта, оказана на фалиралата Enron в организирането на мошенически схеми, отново се оказа подронена.
От 17 септември насам, акциите на Citigroup се понижиха с 3%, а капитализацията на компанията - с $8 млрд.
"Това, което се случи е сериозен удар по репутацията на Citigroup и в това няма никакво съмнение", коментира Ричард Строс, аналитик от Deutsche Bank.
Гай Мошковски, аналитик от Merrill Lynch, понижи в началото на седмицата рейтинга на акциите на Citigroup с едно ниво, като се аргументира, че проблемите на финансовата компания в Япония ще повлияе на бизнеса и в световен мащаб.
"Репутация в сектора на финансовите услуги - това е всичко, а Citi положи много усилия, за да изгради доверието на клиентите си в Япония и други страни", написа Мошковски в отчете си.
Агенция Moody's Investors Service през тази седмица потвърди рейтинга на компанията (Аа1), но отбеляза: "Ако Citigroup иска да повиши рейтинга си в бъдеще, ще трябва да запази консервативна, етична, благоразумна корпоративна култура и да избягва сериозни нарушения на регулиращите норми".
"Това не е въпрос на печалба, а въпрос на имидж", коментира от своя страна Джеф Харт, аналитик от инвестиционната банка Sandler O'Neill & Partners.
Аналитици и конкуренти на Citigroup в Япония в момента следят внимателно дали клиентите на Citibank N.A. и Nikko Citigroup няма да се обърнат към услугите на друга финансова институция.
Японските клиенти имат навика да сменят банката си, когато нещо не е в ред. Например през 90-те години мнозина се отказаха от услугите на водещата брокерска компания в страната Nomura Securities, която беше уличена във финансови измами.
Така, че Citigroup и 9 000 нейни служители в Япония, ще трябва да работят усърдно за възстановяването на репутацията на компанията, тъй като японския пазар е един от най-перспективните и богати чужди пазари.
Неотдавна Citigroup създаде подразделение, което трябва да следи за съблюдаването на корпоративните и регулиращите норми сред подразделенията й, пръснати по целия свят.
Освен това тези дни стана ясно, че одиторската комисия на Citigroup ще започне да разглежда отчетите на подразделенията й четири пъти годишно, а от IV-то тримесечие, всички нейни сътрудници ще трябва да преминат курсове по етика.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7567
GBP 2.4796 2.4887 2.3501
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив