General Motors започна да преразглежда ключовата процентна ставка за оценка на разходите за медицинско застраховане на служителите си и пенсионираните от компанията, които живеят на територията на САЩ
Въпреки нарастването на автомобилния пазар в САЩ за изминалия месец, като цяло слабите продажби продължават да са проблем за американските автомобилни производители, докато японските им колеги
продължават да се радват на силни успехи. Отрицателните резултати на Ford и DaimlerChrysler за август в сравнение с месец по-рано, както и нищожният ръст на General Motors (GM) се компенсират от
рекордното нарастване в продажбите на Toyota, което е причина ръстът на пазара все пак да е с положителен знак.
General Motors обяви ръст от 3.9 на сто на продажбите си в САЩ за август. Като цяло американският пазар е нараснал с 0.2 процента въпреки високите цени на газа и отслабващата икономика. Това
повишение на продажбите е едва второ през годината за GM, но компанията се представя по-добре на пазара, отколкото детройтските й конкуренти.
Съответно от Ford отчетоха спад с 11.6 процента, а продажбите на DaimlerChrysler са се свили с 4 процента. И двете компании трябваше да се справят с трудностите при сравнението с август от миналата
година, когато причина за по-големите продажби бяха отстъпките, които автомобилните производители предложиха за служителите си.
Продажбите за август на Toyota пък са се увеличили със 17 на сто в сравнение с година по-рано, което е рекорден растеж за компанията на американска земя. За миналия месец Ford са продали над
255 хил. автомобила при над 240 хил. за Toyota. През юли японската компания регистрира за първи път повече продажби от американския си конкурент и се нареди на второ място за месеца.
Относително доброто представяне на General Motors беше парирано от новината, че компанията възнамерява да съкрати продукцията си с 12 на сто за четвъртото тримесечие на годината въпреки обявяването
на 8-процентно съкращение за третото тримесечие. Ford и Chrysler също обявиха значителни съкращения на продукцията за втората половина на годината.
Според директора по индустриалните анализи в GM Пол Белю свитият обем на продукцията за четвъртото тримесечие е резултатът от прехода към нов вид пикапи и от очаквания спад в продажбите. От
компанията не очакваме промяна в продажбите на дребно за следващата една година, допълни Белю. Продажбите на GM са се увеличили до над 363 хил. коли и лекотоварни камиони при близо 350 хил. за
август миналата година. Това е 8-процентен ръст на продажбите на дребно. Продадените тежкотоварни пикапи също са се увеличили, докато високите цени на газа отново станаха причина за отслабените
продажби на Ford и Chrysler в същата категория.
Високите продажби на General Motors увеличиха пазарния дял на компанията до 24.4 на сто в сравнение с 23.6 процента година по-рано. Това обаче е спад в сравнение с юли тази година, когато
делът на компанията на американския пазар беше 27.2 процента. Това може би ще помогне на главния изпълнителен директор Ричард Уагнър Джуниър, чието бъдеще в компанията беше поставено под съмнение,
след като GM отчетоха загуба от 10.6 млрд. долара за миналата година.
Според анализатори от бранша, представянето на компанията през изминалия месец освен утвърждаването на Уагнър на позицията му поставя въпроси за това дали GM трябва да се присъедини към групата на
Nissan, за да се ускори възстановяването й. Двете компании са в процес на търсене на подходящо място, където да съвместят производството си за съкращаване на разходите. Това двустранно
сътрудничество беше предречено от Кърк Киркориян, най-големия индивидуален акционер в GM. Той, както и неговият представител в борда на компанията Джером Йорк, настояват за по-агресивна
оздравителна стратегия.
Дейвид Кол, президент на Центъра за автомобилни проучвания, заяви, че неотдавнашният успех в продажбите на GM е доказателство, че стратегията е "точно попадение". Но добави, че представянето на
компанията на американския пазар няма нищо общо с преговорите за сътрудничество с Renault и Nissan. Компаниите трябва да обмислят много добре дали това сътрудничество има смисъл за всички страни,
каза Кол. Според него се намираме в ера, където подобни сътрудничества и съглашателства са много по-полезни, отколкото в миналото, заради ограничеността на ресурсите.
Пол Белю отдава добрите продажби на GM на успеха на новите автомобили, представени тази година, на силни продажби на икономичните модели и лидерството в сегмента на спортните автомобили и
пикапите.
Въпреки че продажбите на Ford намаляха в сравнение с преди година, компанията бележи ръст от 6 на сто в сравнение с юли. Всички марки на компанията обаче бележат спад на продажбите в сравнение със
същия период на миналата година. Спадът е най-осезаем в продажбите на Jaguar - загуба на 35.3 процента. Ford приключи август със 662 хил. продадени автомобила от всички свои модели, което е с 12
хил. повече от края на юли. Заради шоковото увеличение на цената на газа, което се отрази на главно върху продажбите на пикапите, Ford обявиха в началото на август, че ще съкратят продукцията си
през четвъртото тримесечие с 21 на сто.
Мениджърът по изследване на продажбите във Ford Джордж Пипас заяви, че съкращенията в продукцията ще оставят кампанията със по-малък запас в края на годината в сравнение с края на 2005 г., когато в
складовете на автомобилния производител се намираха 733 хил. автомобила.
Европейските автомобилни производители също изпитват сериозни трудности пред конкуренцията на японските компании. Автомобилната индустрия е изправена пред проблеми, след като от Брюксел дойде
предупреждението, че браншът няма да успее до 2008 г. да постигне обещаните параметри в отделянето на вредни емисии газове в атмосферата, отбелязва Economist. Единствено италианската FIAT се радва
на задоволително възстановяване, дължащо се до голяма степен на успеха на модела Punto. Въпреки това навсякъде в Европа автомобилните пазари са в рецесия. Поскъпването на еврото свива печалбите на
германските износители в САЩ, а високите разходи за труд в заводите на Volkswagen намаляват значително печалбите на Стария континент. Френските производители Renault и Peugeot също попаднаха в тази
категория, като остарелите продуктови линии и поскъпващи цени на основните суровини доведоха до значителен спад на продажбите и дават предимство на сериозната им конкуренция в лицето на
Toyota.
Автомобилите стават по-надеждни и "живеят" по-дълго. Според данни, оповестени от маркетинговата компания R. L. Polk & Co., през 2005 година средностатистическият автомобил, регистриран в САЩ, е
бил на 9 години (през 1997 година - 7.9 г., през 2003 г. - 8.6 г., а в 2004 г. - 8.9 г.). През последните десет години броят на колите на "възраст" 11 години и повече ежегодно се увеличава с
4.5%. През миналата година за скрап са отишли 4.3 на сто от автомобилния парк, което също е рекордно нисък резултат. Според оценки на R. L. Polk & Co., статистиката показва, че автомобилите
стават все по-надеждни и съдейки по всичко тази тенденция ще се запази и в бъдеще. Според Бюрото за транспортна статистика на САЩ /Bureau of Transportation Statistics/, през 2005 година в САЩ
общият брой на регистрираните автомобили е бил малко над 243 млн. автомобила (236.7 млн. - през 2004 година, 234.6 млн. - през 2003 година). Според същата статистика, през 2003 година в страната за
първи път броят на регистрираните автомобили е надвишил броя на правоспособните шофьори.
Засега General Motors успя да сключи споразумение с GMAC за безпрецедентно съкращаване на плановете за медицински застраховки на стойност $15 млрд., както и уволнението на 25 000 служители.
От концерна коментират, че в момента SEC разглежда възможността да се използват задълженията на General Motors за финансиране на пенсионните планове на служителите на Delphi, загубили работата си,
след като производителят на резервни части подаде в съда иск за доброволен фалит.
При подаването на молбата да бъде поставена под закрилата на Закона за фалитите в САЩ, Delphi посочи като основен проблем именно осигуряването на пенсионните фондове на служителите си.
В момента аналитиците правят точно този паралел между проблемите на двете компании.
Във връзка с това на пазара дори се появиха слухове, че GM ще поиска от съда закрила по закона за фалитите.
Тези слухове все пак бяха категорично опровергани от концерна.
Представителят на GM – Тони Симонети категорично опроверга това, като посочи, че съдът не е повдигнал никакви обвинения.
Наскоро стана ясно, че General Motors натиска служителите си доброволно да се съгласят със съкращаването на разходите по медицинското застраховане за около $5.6 млрд. ежегодно.
Ако не се стигне да споразумение, ръководството на концерна планира да въведе съкращенията едностранно.
Президентът на Обединения синдикат на работниците от автомобилната промишленост в САЩ – Ричард Шумейкър заяви, че профсъюзът продължава да преговаря д GM, но отказа да посочи детайли.
-----------
По данни на Международната Федерация за пътищата - International Road Federation (IRF), най-автомобилизираната страна в света е … Ливан.
В Ливан на 1 000 души население се падат 732 автомобила.
В първата петица на класацията попадат още Нова Зеландия (578), Бруней и Люксембург (по 576) и Исландия (561).
САЩ е на 12-то място с 481 автомобила на хиляда души.
За сравнение - Германия е на седмо място с 516 коли на хиляда души, Франция на 13-то с 477 автомобила.
В Япония, която е на 18-то място с 413 коли, Великобритания - на 23-то (384).
Страната с най-малко регистрирани автомобили на глава от населението е Таджикистан, която дели първото място в негативната класация със Сомалия - едва с 0.1 автомобил на 1 000 жители.
На второ място в тази класация се нареждат три държави - Армения, Централно Африканската Република и Мозамбик - с 0.3 автомобила на 1 000 души.