Adidas-Salomon е втората по големина компания в света за производство на спортна екипировка и облекло след Nike
Adidas AG привлече $1 млрд. чрез емитиране на корпоративни облигации сред американски инвеститори за финансирането на сделката по покупката та Reebok International Inc.
Книжата са придобити от общо 34 институционални инвеститори. Заемът беше разделен на четири транша с матуритет 3, 5, 7 и 10 години.
Купоните съответно са в размер на 5.2%, 5.25%, 5.34% и 5.44%.
Организатори на продажбите бяха Bank of America и Royal Bank of Scotland, а консултанти - Barclays Capital, HSBC и HypoVereinsbank.
Европейската Комисия одобри сделката на 24 януари. Според споразумението Adidas ще заплати по $59 за всяка акция на Reebok или $3.8 млрд. за цялата компания.
Adidas-Salomon е втората по големина компания в света за производство на спортна екипировка и облекло след Nike.
Тъй като отчетът за финансовите резултати за 2005 година все още не е публикуван, за сравнение, през 2004 година продажбите й достигнаха 5.9 млрд. евро.
Компанията притежава търговските марки adidas и TaylorMade.
След финализирането на сделката през май тази година, новата компания ще се нарича Аdidas AG.
Браншовите наблюдатели изтъкват като основна причина желанието на германците да стъпят на огромния американски пазар за спортни стоки, който е с общ обем от 52 млрд. долара продажби годишно.
По данни на специализираната информационна база Sporting Goods Intelliegence Adidas е реализирала през 2004 г. едва 800 млн. долара оборот в САЩ, докато в останалия свят е постигнала продажби от
2.36 млрд. долара. За сметка на това Reebok отчита търговия от 1.09 млрд. долара в Америка, а водачът Nike постига на родния си пазар 3.23 млрд. долара. Според Ерих Щамингер, директор на маркетинга
в германския концерн, обединението с Reebok приближава Adidas към отдавнашната й мечта - 20% пазарен дял в САЩ.
Според различни оценки общият оборот на Adidas- Reebok на база резултати от 2004 г. възлиза на 9 млрд. евро, от които 789 млн. евро печалба.
По-голямата част от продажбите отново ще бъдат в Европа (45%), на американския пазар се падат 33%, а на останалия свят (предимно Азия) - 22%. Nike обаче пак не може да бъде надминат - оборотът му
за м.г. е 11 млрд. евро, а печалбата - 1.2 млрд. евро.
На хартия Adidas+Reebok имат 21% пазарно присъствие в САЩ, но дори и да успеят да го запазят, въпреки очакваните проблеми при интеграцията на концерните, те пак ще изостават с 15% зад Nike,
анализират специалисти.
Историята на Adidas започва през 1920 г., когато двадесетгодишният Адолф ("Ади") Даслер създава първата си спортна обувка от ленено платно.
Осем години по-късно неговите обувки вече се носят от атлетите на Олимпийските игри в Амстердам.
По време на Втората световна война производството на спортни обувки спира, а мощностите се използват за военни нужди. След войната Даслер възобновява фирмата, като взема първо 47 работници. През
1948 г. се ражда марката Adidas от двете имена на предприемача. Година по-късно Даслер патентова и трите наклонени ленти, които вече над половин век са емблема на компанията. Adidas започва да
прави обувки за почти всички видове спорт, а от края на 60-те шие и спортно облекло.
След смъртта на основателя през 1978 г. фирмата поемат съпругата Кете и синът Хорст. През 1989 г. Adidas се трансформира в акционерно дружество, но до листването си на борсата през 1995 г. остава
семейна собственост. Любопитен момент е, че след рецесията в началото на 90-те години за успешното завръщане на трите ленти спомагат звезди като Мадона и Дейвид Бекъм.
През 1997 г. Adidas купува за 1.2 млрд. евро френската фирма за зимна екипировка Salomon, заедно с дъщерните му звена за голф и колоездене, с което става номер две в света. Година по-късно
концернът е включен в DAX, германския борсов индекс, събиращ 30-те най-големи корпорации във федералната република.
През 2004 г. Adidas-Salomon реализира продажби от 6.5 млрд. евро и най-голямата печалба в своята история - 314 млн. евро.
Френската компания допринася едва с 10% от общия оборот, а печалбата й е повече от незадоволителна.
Това накара през май миналата година мениджърите в Херцогенаурах да продадат Salomon на финландската Amer Sports срещу 485 млн. евро. Ръководството на Adidas оповести, че концернът се концентрира
върху маратонките и облеклото, както и върху разрастващия се голф-сегмент.