Необходима е стратегия за развитие на инфраструктурата ни, твърди Доц. д-р. Николай Казаков
България като страна ще става външна граница на Европейския съюз. При тази ситуация естественото развитие на глобалната икономика започна да налага превръщането на страната ни в регионален
европейски логистичен център. А дали сме подготвени за това. Определено можем да кажем не. От 10 години аз и редица мои колеги посочваме тенденциите, които определно не се вземат предвид. За
това се породиха проблемите като тези в Княжево, които ако се продължава да се работи по сегашния начин ще се задълбочават. Тези проблеми ще се засилват и за други населени места. Особено след
влизането ни в Европейския съюз. Но за да е ясно, нека да припомним някои основни моменти.
Логистичните системи са три вида вида, иерархически свързани по между си : глобални, макрологистични и микрологистични. Глобалните се тези , които се изграждат в международен мащаб,
макрологистични-в рамките на една държава или регион, и микрологистични на територията на едно предприятие, терминал, склад и т.н. Най ярък пример за една глобална система е Европейския
съюз.
Разглеждайки връзката между глобалната логистика и макрологистиката, ще се отговори на редица въпроси като какво трябва да бъде състоянието на транспортната инфраструктура, какви транспортни
технологи трябва да се прилагат, къде е ролята на държавата за оказване на подкрепа и т.н.. Тази връзка се осъществява в международен мащаб при отчитане на спецификата на функциониране на пазарите
в отделните страни-участнички в логистичната система. Проблемите при тази система са свързани с правовите и икономическите особености на международните икономически отношения, различните условия за
доставяне на стоки и товари, различните нива на обслужване и информационно обеспечение, динамиката на пазара, транспортното законодателство, митническите процедури. Но най-съществените проблеми са
свързани със възможността за изпълнение на изисквания на съвременния пазарен механизм т.е. доставките да са логистични. А това изисква да се ускори движението на стоките и товарите, информацията и
финансите, да се премахнат административните пречки, корупцията, да се преустрои производството и др. За целта ще трябва да се изгради и цялостната макрологистична система на България.
От горепосоченото се вижда, че проблемите с Княжево са само част от глобалния проблем, който е превръщането на България в регионален логистичен център.
Съществува и една неприятна переспектива. Ако още се мотаем и не подходим професионално, то има възможност при бързо изграждане или довършване на магистралите и транспортните артерии в Сърбия и
основно в Македония, транспортният поток от и за Европа, минаващ през България, да започне да я заобикаля по трасето Сърбия, Македония, Гърция и Турция. А България ще загуби много приходи, които се
полагат по право на нея. Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев много правилно предложи да се прилага комбиниран транспорт. Да, това е бъдещето. Но неговото изграждане
трябва да стане не на парче, а във връзка с останалите елементи на посочена по-горе логистична система т.е. пак е необходима стратегия.
Какво още ще наложи тази стратегия. На първо място усъвършенствуване на транспортната система, така че да отговаря на европейските изизисквания, наблягайки на международния транспортен коридор
Север-Юг. Но за превръщането на България в логистичен център е необходимо да се развият и коридорите с направления югозапад Североизток (например коридор №8). Това ще доведе до ускоряване
движението на материалните потоци от страните на Западна и Югозападна Европа и Северна Африка до Украйна, Кавказкият регион и т.н . и обратно. Наличието на фериботната връзка Варна Иличовск,
както и прилагането на лихтеровозните системи ще бъдат приоритетни субсистеми в логистичната верига.
Изграждането на магистралната и пътна мрежа трябва да бъде също логистично. Затова е необходима модернизация на жп транспорта и на терминалите, повишаване на пропускателната им възможност и скорост
на транспортиране, намаляване на времето за обработка на товарите,създаване на оптимални условия за комбинирани превоз по основните трасета-София, Пловдив, Варна,Свиленград и др. И не само това са
решенията. Съществуват още редица, които задължително трябва да бъдат обвързани в една цялостна стратегия.