През миналата година сме дали средно по 70 лева на човек за закупуване на застрахователни полици
Над 428.39 млн. лв. е брутният премиен приход, реализиран от 13-те компании, работещи на българския животозастрахователен пазар през 2016 година. Това показват предварителните резултати, оповестени
преди около месец от Комисията за финансов надзор (КФН).
За поредна година животозастрахователните дружества у нас регистрират сериозен ръст на приходите. За 2016 г. те с около 37.123 млн. повече в сравнение с постигнатото за 12-те месеца на 2015 година.
Много малко не достигна на компаниите от бранша да реализират за 4-та поредна година двуцифрен ръст на събраните премии. В сравнение с 2015 г. през миналата година приходите са се увеличили с 9,49
на сто.
При предишни анализи бяхме свикнали да сравняваме годишните резултати на застрахователния бранш у нас с предкризисната за икономиката ни, финансите и застраховането 2008 година. Това обаче спокойно може да го оставим в миналото, защото след 3-4 години на по-ниски резултати, компаниите компенсираха първоначалния си спад и вече няколко години поред показват многократно по-добри резултати, а ръстът на приходите е ежегоден и доста респектиращ. И все пак, ако сравним постигнатото през 2016 г. с това от 2008 г. , ще видим, че приходите са се увеличили с цели 150 млн. лв., което означава, че на годишна база събраните премиите в животозастраховането са нараснали с 53.87 на сто.
Ако трябва да се върнем и още малко по-назад във времето – преди 10 години, ще видим, че животозастрахователите са увеличили приходите си през 2016 г. с над два пъти.
Тук трябва да отчетем и факта, че в обявените от КФН резултати не се включва постигнатото от клоновете на чуждестранни застрахователни компании, работещи у нас. Според различни източници техните приходите за 2016 г. от животозастраховане възлизат на около 65-70 млн. лева. Това показва още веднъж колко добре се развива този сегмент от финансовите пазари у нас през последните няколко години.
Макар и с много условности, защото нямаме официална информация за постигнатите резултати от клоновете на животозастрахователните компании у нас, а и също така и за дружествата, които се възползват от свободното предлагане на стоки и услуги в рамките на ЕС, може да предположим, че сумата от продадените в България животозастрахователни полици възлиза на около и над 500 млн. лева. При малко над 7.1 млн. население, това означава, че средно българинът заделя по около 70-71 лева за животозастрахователни услуги. Десет години по-рано, през 2006 година, тази сума е била едва около 26.5 лева. Тоест, сега българите заделят с около 44 лева повече за животозастраховатени полици отколкото преди 10 години.
През годините повечето специалисти бяха убедени и твърдяха, че животозастрахователният бизнес в България има голям потенциал. По една или друга причина той не се развиваше или поне не с такива
темпове, за които пазарът имаше възможности и се очакваше да го направи.
Последните 2-3 години нещата все по-осезаемо се променят, а надеждите и очакванията за в бъдеще са още по-големи.
На какво конкретно обаче се дължи успехът на бранша през миналата година? За да си отговорим на този въпрос, нека да видим от продажбата на кои застраховки се акумулират най-много приходи, а след
това може да потърсим и причините.
И през миналата година най-продавани на пазара са полиците "Живот и рента" - около 66.82 на сто от всички събрани премии са именно от тази застраховка. Интересен е фактът, че приходите от
продажбата на "Живот и рента" през 2016 г. са се увеличили с около 3.5 млн. лв., а делът и в общите приходи е спаднал с 5.45 на сто. Това показва, че имаме много сериозен ръст на приходите от
продажба на други видове застраховки.
Кои са те?
Безспорно голямата изненада е застраховката "Живот, свързана с инвестиционен фонд". През последните 1-2 години интересът към нея е огромен и продажбите също. Приходите от въпросната
застраховка през 2014 г. са били 10.43 млн. лева, през 2015 г. те се увеличават с 63% и достигат до малко над 27млн. лева, а през миналата година те са вече 58.337 млн. лева. Тоест имаме над 31
млн. лева повече приходи или ръст от 2.16 пъти.
Делът на застраховката в общите приходи също почти се удвоил. За 2016 г. той се изчислява на 13.62%, а година по-рано е бил едва 6.9 на сто.
Според главния изпълнителен директор на ЗЕАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп", Светла Несторова успешното развитие на животозастрахователния пазар у нас се дължи на много фактори, но един от
водещите е активното включване на банковите институции в продажба на застрахователни услуги. Това е и основната причина за налагането на пазара на животозастрахователни продукти, сред които е и
застраховката "Живот", свързана с инвестиционен фонд".
При другите четири вида животозастраховки приходите през миналата година са по-малко в сравнение с тези през 2015 година.
При "Допълнителна застраховка" брутните премийни приходи през 2016 г. са 18.304 млн. лева или с 0.533 млн. лева по-малко сравнение с 12-те месеца на 2015 г., при "Женитбена и детска застраховка"
спада е с 0.157 млн. лева, а при "Постоянна здравна застраховка" е 0.023 млн. лева. Спадът и при трите вида застраховки е пренебрежимо малък и няма нужда да се правят нито някакви генерални изводи,
нито пък някакви драми от това.
Не така обаче стоят при продажбата на застраховката "Злополука", където приходите през миналата година са с 5.117 млн. лева по-малко сравнение с постигнатото през 2015 година. Спадът на
премийните приходи се изчислява на около 21.84 на сто.
Според главния изпълнителен директор на "ДЗИ-Животозастраховане" ЕАД, Коста Чолаков, основните причини са две. Първо, голямата конкуренция на пазара, която често пъти води до намаляване на цените
на някои застраховки, което естествено рефлектира и на приходите. Второ, конкретно за застраховката "Злополука", тя се продава и от общозастрахователните дружества и често имаме приливане на
клиенти, съответно и съпътстващите ги парични потоци от животозастраховането в общото застраховане и обратно. Така че, за да сме напълно обективни при анализа за пазарното представяне на въпросната
застраховка, трябва да разгледаме и двата сегмента, на които се предлага.
Поглеждайки по-мащабно проблемите през 2016 г., ако може въобще да се говори за такива, в животозастрахването са свързани само с по-малките приходи от продажбата на един застрахователен продукт, а
като цяло браншът върви стремглаво нагоре.
Причини за сериозното търсене на животозастрахователни продукт и увеличаване на приходите в бранша може да търсим в няколко посоки. Първо, явно имаме увеличена покупателна способност на част от
населението, а оттам и възможност за спестяване. Връщане на вярата в застраховането. Преоткриването на животозастраховането като форма и начин да спестяване е много важен фактор, който движи
сектора напред, смятат много от работещите в бранша. На фона на постоянно падащите лихви на банковите депозити и непопулярността сред болшинството хора на другите форми за инвестиции – капиталов,
стоков пазар и т.н. животозастраховането изживява своя ренесанс. Не трябва да забравяме и факта, че покупката на животзастраховки, освен форма на спестяване, е свързано и с покриване на рискови
фактори, а също така води и до някои данъчни облекчения. Това беше умело използвано от работещите в бранша, а резултатът е постоянно разрастващия се пазар.
Проблемите в българското здравеопазване също се отразиха благоприятно на застраховането у нас. При наличието на множество проблеми в здравна система у нас – недофинансиране и качеството на
услугата, българинът търси някаква сигурност в здравните застраховки, което обяснява и увеличените приходи от техните продажби. Това също налива вода в мелницата на животозастрахователната
индустрия в България и съм сигурен, че тази тенденция също ще се запази и доразвие през следващите години.
Анализирайки финансовите резултати за миналата годинаь трябва да отбележим и какво се случва с размера на изплатените обезщетения, печалби и загуби, активи, резерви и т.н.
През 2016 г. изплатените обезщетения са 172.76 млн. лв., а година по-рано са били 154.909 млн. лева. Тоест, те са се увеличили с 11.52% , което с около 2 пункта изпреварва ръста на приходите. Този
резултат обаче не притеснителен стига да се анализира и да се вземат конкретните и своевременни мерки.
През миналата година регистрирахме и увеличение на печалбата на животозастрахователните компании у нас. През 2015 г. тя е била 29.196 млн. лв., а за 12-те месеца на миналата година възлиза на
31.595 млн лева. През миналата година само две компании са завършили с отрицателен финансов резултат, всички други са на печалба. През 2015 г. компании, които инкасираха загуби бяха три.
Непокритите загуби пък са намалели с 1.83 млн. лева и към 31 декември 2016 г. те са 6.788 млн. лева. Неразпределената печалба достигна размер от 118.348 млн. лв. или с около 4 млн. лева повече
сравнение с края на 2015 година.
През миналата година компаниите увеличиха чувствително и активите си, и резервите си, съответно с 10.77% и 12.67 на сто.
Анализирайки резултатите от 2016 година, забелязваме и още по-силната концентрация на пазара. Първите пет компании държат малко над 80 на сто от продажбите на животозастрахователни услуги у
нас. Това означава, че за другите 8 дружества остават по-малко 20 процента от пазара.
Седем от тринайсетте компании са постигнали по-голям ръст на приходи от средния за пазара, а само 2 от компании в бранша имат по-нисък резултат от постигнатото от тях през 2015 година.
За пореден път безспорен лидер на пазара е ЗАД "Алианц България Живот". През миналата година компанията е реализирала приходи в размер на 112.505 млн. лева. Всъщност с този си резултат
животозастрахователна компания за втора поредна година прескача гросмайсторската границата от 100 млн. лева. В сравнение с 2015 г. събраните през миналата година от ЗАД "Алианц България Живот"
премии са с около 8.81 млн. лева повече, което представлява ръст 8.5 на сто.
Приходите от продажбата на застраховка ""Живот" и рента" формират 51.37% от общите приходи на компанията. ЗАД "Алианц България Живот" е лидер при продажбата на въпросната застраховка, като държи
20.19% от пазара. През миналата година сравнение с 2015 година, приходите от продажба на застраховката ""Живот" и рента" са намалели с 13.523 млн. лева. Спад, който компанията умело
компенсира с продажбата на другите видове застраховки.
Основна заслуга за доброто представяне и увеличаване на пазарните позиции на ЗАД "Алианц България Живот" има продажбата на застраховката ""Живот", свързана с инвестиционен фонд приходите". През
2015 г. приходите от въпросната застраховка са били 22.285 млн. лева, а през миналата година продажбите са се увеличили с повече от 2 пъти – 44.753 млн. лева. С този си резултат, компанията държи
76.71 на сто от продажбите на тази застраховка на нашия пазар.
ЗАД "Алианц България Живот" е лидер и в продажбата на "Женитбена и детска застраховка". Приходите на компанията през миналата година от продажбата на въпросната застраховка възлизат на 5.693 млн.
лева, което 54.9% от общите приходи реализирани от този продукт.
Втори в класацията по премиен приход за 2016 г. се нарежда ЗАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп". В сравнение със същия период на миналата година компанията е увеличила приходите си с над 12.77
процента. В номинално изражение увеличението на приходите на животозастрахователното дружество е 8.511 млн. лева.
Компанията отбелязва ръст на продажбите на почти всички видове застраховки, но е безспорен лидер на пазара в продажбата на застраховките "Заболяване", "Допълнителна застраховка" и "Постоянна
здравна застраховка". Освен това компанията може да се похвали с много добре балансиран портфейл. През миналата година ЗАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп" увеличава приходите си от
продажба на застраховката "Заболяване" с цели 34.44 на сто. С този си резултат компанията постигна пазарен дял от 50.84% от общите приходи от въпросната застраховка.
Пазарният дял, който ЗАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп" постигна през 2016 г. от продажби на "Допълнителна застраховка" е 47.61 на сто.
Трети по премиен приход за 2016 г. е "Уника Живот". В сравнение със същия период на миналата година компанията е увеличила приходите си 9.341 млн. лв., а пазарния си дял с 0.99 на сто.
Успехът на компанията се дължи на всички линии бизнес, но най-вече на чувствителното увеличаване на продажбите на застраховката ""Живот" и рента".
Ако освен класацията за най-голям премиен приход, направим класация с основен критерий най-голям ръст на приходите, то тя би изглеждала така – ЖЗК "Съгласие" АД с ръст от 73.5%, ЗАД "Сожелайф България" с 51.53% и "ОББ – МЕТЛАЙФ" АД с 19.32 на сто. Първата компания дължи успеха си основно на закупения преди година портфейл от "Дженерали Животозастраховане" АД, а другите две компании от увеличение на продажбите на животозастрахователни продукти.
Ако трябва да отличим и трите най-добри компании, що се отнася до реализирана печалба през миналата година, то призовата тройка би изглеждала така - "ДЗИ-Животозастраховане" ЕАД с печалба от 11.957 млн. лв., ЗАД "Алианц България Живот" с печалба от 6.828 млн. лв и "ОББ-Метлайф ЖЗД" АД с печалба от 6.303 млн. лева.
Обобщавайки всички публични финансови резултати, може да кажем, че отминалата 2016 г беше много успешна за животозастрахователния бранш у нас. По предварителна информация, компаниите успешно
започват и тази година. Ако се запази тенденцията от последните години, то ни очаква една много интересна и финансово успешна 2017 година.
Единственото предизвикателство с някакви неизвестни за момента е повторната финансова проверка, която тече в момента под егидата на КФН в застрахователните дружества у нас.
Забележка: Съдържанието на настоящия материал има аналитичен характер и отразява мнението и очакванията на автора. Материалът не бива да се счита за препоръка за ПОКУПКА или ПРОДАЖБА на
застрахователни полици или други услуги от конкретна компании, или пък акции от нея.