Българите са едни от най-нередовните платци в Европа съобщи БТА като се позова на данните от годишното проучване на EOS Group за 2014 г. "Навици за плащане в Европа"
Българите са едни от най-нередовните платци в Европа, съобщи БТА като се позова на данните от годишното проучване на EOS Group за 2014 г. "Навици за плащане в Европа".
Изследването е направено през пролетта на 2014 г. сред 2600 компании в 12 държави: Белгия, България, Великобритания, Гърция, Германия, Испания, Полша, Румъния, Русия, Словакия, Украйна и Франция.
Българските компании получават със закъснение средно 25 на сто от издадените фактури, а други 5 процента отписват като несъбираеми. Бизнес клиентите се оказват доста по-нередовни от крайните потребители - те имат 28 на сто просрочени фактури спрямо 20 на сто от крайните потребители.
Средният период на забава на плащанията в България е 29 дни при средно 27 дни за цяла Европа. В България най-голям е делът на просрочените и отписани вземания при компаниите в сферата на търговията (37 на сто), следвани от сектора на услугите (30 на сто).
Традиционно изследването отчита, че финансовата дисциплина в западната част на континента е по-добра от тази на изток: 78 на сто от фактурите в Западна Европа и 72 на сто от тези в Източна се плащат навреме. Най-стриктна е финансовата дисциплина в Германия (83 на сто редовни плащания), докато България и Румъния са в другия край на класацията по този показател със 70 на сто плащания в срок.
Забавените фактури са 19 на сто за Западна Европа и 23 на сто за Източна, а съответно 3 и 5 на сто от задълженията се считат от компаниите за несъбираеми.
Спирането на работата на "Корпоративна търговска банка" през юни не е отчетено в изследването, но не натовари работата на колекторските фирми, каза за БТА Райна Миткова, председател на Асоциацията на колекторските фирми в България. По думите й КТБ явно работи с по-богати клиенти, които не се нуждаят от услугите на колекторските фирми.
В опит да се справят със задлъжнялостта българските компании дават все по-кратки срокове за плащане на своите клиенти в сравнение със средните данни за Източна Европа. Компаниите в страната се нареждат на второ място по срока на плащане, след Полша - като определят средно 38 дни за бизнес клиентите и 24 дни за хората.
Основната причина за забава на плащанията е най-вече липсата на пари в брой, следвана от невъзможност за банково финансиране и на достъп до еврофондове, каза Райна Миткова. Б
Бизнесът у нас става все по-скептичен за финансовата култура на длъжниците. Докато миналата година около 15 процента от представителите на фирмите са заявявали, че са песимисти за навременното плащане по фактурите, сега 24 на сто от тях смятат, че ще има просрочия по техните вземания.
Фирмите отчитат влошаване на политиката на плащане от страна на крайните клиенти в България. За една година три пъти се е увеличил делът на хората, които умишлено са отказали да плащат задълженията си, каза Райна Миткова. Около половината от фирмите с проблеми в събирането на вземанията си прибягват до адвокати или до колекторски фирми.
Най-активни в събиранията на парите си са частните компании.
Има начини неизрядните длъжници да бъдат открити, макар и да си сменят адреса или телефона, посочи Миткова. Тя препоръча длъжниците да информират своите кредитори за смяната на адреса, защото после ще се наложи да плащат и разходите, направени, за да бъдат открити.