20 Ноември 2024, 18:34 Днес (5) | Вчера (6)

До края на 2024 г. в Украйна ще заработят проекти за задължително и за инвестиционно застраховане

07 Март 2024 12:34 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 7 март 2024, 11:16

Застраховката на морския транспорт в Черно море е гарантирана от Обединеното кралство, Германия и САЩ

В началото на този месец стана ясно, че застрахователната защита в Черно море ще бъде разширена за всички видове кораби, а не само за зърновозите, както първоначално планираха Украйна и западните партньори, съобщи агенция Mind.ua. След стартирането през януари 2024 г. на механизма за застраховане на кораби в Черно море, застрахователните ставки са намалели от 5–6% до 0,75–1,25%. Промяната в тарифите стана благодарение на стартирането на международния проект за застраховка срещу военни рискове, наречен "Единство". В него участват американски, германски, британски и украински финансисти.

Военната застраховка включва два вида рискове – риск от физически щети поради политическо/военно насилие и икономически рискове – като експроприация, конфискация, спиране на производството и др. От началото на пълномащабното нахлуване на Русия на 24 февруари 2022 г. международната военна застраховка за Украйна беше спряна поради няколко причини. Една от тях е, че е невъзможно да се застрахова срещу събитие, което вече се случва, освен при специални изключения. Такава застраховка например работи в Израел, който е във война от години. Второ, при големи загуби застрахователите провеждат разследвания и съдят виновниците за застрахователни инциденти. Очевидно в близко бъдеще Русия едва ли ще признае, че е виновна за разрушенията на територията на Украйна, а опашката за обезщетения вече е толкова дълга, че шансовете на застрахователите да получат регресни плащания са минимални. Трето, през февруари 2022 г. украинският финансов регулатор – НБУ, забрани застрахователните плащания в полза на чуждестранни презастрахователи, тъй като видя това като възможен канал за теглене на пари в чужбина. Това не даде възможност на украинските компании да поемат застраховането на големи рискове на украински предприятия, тъй като в случай на застрахователно събитие размерът на загубата може да бъде огромен. Обикновено за тази цел се използва презастраховане, което разпределя големи рискове между десетки участници на международния пазар. През първата година от войната подобни договори бяха забранени. Ограниченията върху презастраховането бяха облекчени едва през 2023 г.
Какво може да бъде застраховано срещу войната в Украйна?
Въпреки че международните застрахователни компании не можаха да поемат украинските рискове от загуби поради войната, самите украински застрахователни компании започнаха малко по малко да застраховат военни рискове от 2022 г., първоначално за физически лица (здравни, автомобилни и жилищни застраховки). Всички застрахователни пакети имаха ограничения – както териториални по отношение на фронтовата линия (тук всяка компания сама определяше своите териториални ограничения), така и за максималната сума на плащане.
В края на 2022 г. застраховки за физически лица предлагат най-големите компании – INGO, SG TAS, ARX, Arsenal Insurance, VUSO, Metlife, Universal, Knyazha Vienna Insurance Group и др.
Постепенно някои застрахователи започнаха да въвеждат застраховка за военен риск и на юридически лица. "Максималният лимит за обекта, който можем да предложим, е 30 милиона украински гривни (UAH). Но той вече се използва дори от големи компании. Например, наскоро беше сключен застрахователен договор за нов логистичен център в района на Лвов", казва Андрий Семченко, директор корпоративен бизнес на застрахователна компания INGO. Според него предприемачите могат да получат обезщетение за загуби, ако застрахованият обект е повреден в резултат на въздушни атаки или диверсионни действия на украинска територия, но не по-близо от 50 км от линията на съприкосновение. За да получи застрахователно плащане, засегнатото предприятие трябва да предостави стандартен списък от документи и писмено становище до правоприлагащите органи относно извършено престъпление по чл. 438 от Наказателния кодекс на Украйна "Нарушаване на законите и обичаите на войната".

Средната тарифа за военни рискове се формира на ниво 1,1–1,5% за по-спокойните региони и 1,6–2,5% за останалите. "Тарифата се влияе от редица фактори. На първо място, когато анализираме риска, обръщаме внимание на местоположението на обекта и отдалечеността му от обектите на критичната и военната инфраструктура. Проучваме картите на вече съществуващите разрушения, причинени от въздушни удари, вземаме предвид площта на имуществото, което трябва да бъде застраховано, както и броя на вече застрахованите обекти в тази зона. Задачата на застрахователя е да избегне натрупването, за да не получи непредвидимо голяма загуба в резултат на един инцидент", обяснява Семченко.

Но такива застрахователни договори на пазара вече са по-скоро изключения. Ето защо се разработват едновременно няколко проекта за застраховане на военни рискове. Така от януари 2024 г. започна да работи проектът "Единство", който по-специално предвижда застраховане на търговски кораби в Черно море.

Какво представлява проектът "Единство"? Това е един от първите големи проекти за военно застраховане, реализирани в Украйна. Украински, американски, германски и британски организации участваха в разработването му.  
Така от страна на Великобритания участват застрахователният пазар Lloyd's of London и синдикат от 14 застрахователи, от страна на САЩ - застрахователната компания Marsh McLennan, а от страна на Германия - DZ bank. От Украйна участват PJSC EKA, чийто единствен акционер е кабинетът на министрите, както и държавните Ukrgasbank и Ukreximbank. "Ние сме институция, упълномощена от Кабинета на министрите на Украйна да сключи споразумение, което предвижда частична компенсация на разходите на застрахователите и презастрахователите за военни рискове в Черно море. Ние можем да дадем такава компенсация единствено благодарение на парите, получени от Министерството на икономиката в размер на $20 млн. Бяха преведени гривни и закупихме съответното количество валута", казва за Mind Руслан Хашев, председател на борда на ЕКА. По-късно две държавни банки издадоха акредитиви – банкови гаранции, които гарантират получаването на плащания от украинската страна. "Ukrgazbank действа като обслужваща банка в този проект. В края на миналата година, по искане на PrJSC EKA, ние издадохме акредитив в размер на $10 милиона в полза на британска застрахователна компания. Това ще намали разходите от рисковете на застрахователя и съответно ще направи застрахователните услуги по-евтини за собствениците на кораби, използващи украинския морски коридор", добавя Генадий Хелемски, директор на отдела за структурирано търговско финансиране на Ukrgasbank.
Друг акредитив, също за 10 млн. долара, откри Укрексимбанк. Издаден е в началото на тази година, съобщиха за Mind от банката.

Как морският транспорт в Украйна сега е застрахован срещу военни рискове?
Всъщност, става дума за международен договор за обезщетение за вреди. Корабособственикът сключва застрахователен договор с британски застрахователи, участващи в проекта. "Държавата Украйна предостави 20 милиона долара, което е франчайз за британските застрахователи. Това означава, че застрахователите ще започнат да плащат едва когато загубите от застрахователното събитие надхвърлят тази сума. Малко вероятно е обаче да се стигне до плащания от британски компании, защото стойността на корабите и товарите е много по-ниска от 20 милиона долара", обяснява Вячеслав Черняхивски, ръководител на Асоциацията "Застрахователен бизнес".

Гарант на плащанията за чужденци е германската банка DZ. От Великобритания като гарант е водещият застраховател Ascot, който при настъпване на застрахователно събитие предоставя документи на банките, въз основа на които се открива акредитив и се компенсират част от загубите.
Акредитивите се издават за срок от три години. Сумата от $20 млн. е предоставена от украинската страна за целия период на действие на акредитива, като е напълно възможно той да се увеличи при необходимост.

Какви са предимствата и недостатъците на подобен механизъм за Украйна?

Механизмът за застраховане на кораби срещу военни рискове в морския коридор, който е цялостен инструмент с участието на чуждестранни банки, заработи напълно от началото на януари 2024 г. "Въпреки това, откакто Украйна обяви разработването на такъв механизъм, т.е. от 2023 г., цената на застраховката намаля. Застрахователният пазар прие положително новината за такъв инструмент, поради което цената на застраховката падна рязко", казва Генадий Хелемски. По думите му такъв инструмент вече е еталон за международния пазар и пример за използване в други региони, където има проблем с корабоплаването. Ако става дума за класическа застраховка, а не във военната зона, тогава Украйна като страна по договора трябва да получи процент от застрахователното плащане, което корабособственикът плаща на застрахователите. В условията на война обаче класическата застраховка не работи, а 20-те милиона долара, предоставени от украинското правителство, всъщност са парите на международните партньори, които подкрепят Украйна. Затова украинската страна не получава лихва от застрахователното плащане, тъй като самият механизъм не е презастраховане.

Какви други проекти се разработват?
Споменатият механизъм "Единство" важи само за превоз на товари в Черно море. Въпросът за военното осигуряване обаче се обсъжда на различни нива.
През есента на 2023 г. с подкрепата на USAID беше създадена работна група за разработване на допълнителен механизъм за застраховане на военни рискове в Украйна. Той включва представители на водещи украински застрахователи: INGO, Ukrainian Insurance Group, Knyazha Vienna Insurance Group, Arsenal Insurance, Universal, VUSO и др.
"Един от най-важните въпроси е достъпът до застраховка за рискове, свързани с войната. Нашето изследване показва, че не само търсенето на тези продукти се е увеличило значително, разбираемо, но бизнес секторът също иска да продължи да има такова покритие дори след като военните действия са приключили ", каза заместник-ръководителят на USAID в Украйна Теодора Дел.
Така например застрахователна компания "Арсенал" се присъедини към инициативата в началото на декември, като подписа съответния меморандум. "Тя е насочена към създаване на продукти и механизъм за застраховане на рисковете от политическо насилие. Работната група работи върху подготовката и превода на украински на стандартни международно признати условия за военно презастраховане. Резултатът трябва да бъде ръководство за застраховане на рискове от политическо насилие в Украйна, а украинското законодателство ще бъде синхронизирано с международните застрахователни правила военни рискове", каза пред Mind Антонина Яковенко, заместник-председател на борда на Арсенал застраховане.
"Проектът на USAID се опитва да подходи към въвеждането и развитието на застраховката за военен риск в Украйна от многостранна гледна точка. Трудно е да се подценява ролята на USAID в този процес. В това трудно време те се опитват да развият диалог както между външни участници (презастрахователи, международни кредитни агенции и т.н.) и между вътрешни - застрахователи, посредници, клиенти, власти, организират програми за безвъзмездна помощ и т.н.", казва Виктор Андрийчук, заместник-директор на отдела за поемане и управление на продукти на компанията ARX.
В същото време от 2022 г. с подкрепата на Световната банка към НБУ функционира работна група по военно застраховане. "Ние, заедно с Министерството на икономиката и Министерството на финансите съгласувахме концепцията за създаване на механизъм за застраховане на военни рискове. Говорим за многофункционален механизъм, който може да започне да работи сега и ще работи много години след края на пълномащабна война, тъй като рисковете за сигурността ще продължат", каза през февруари 2024 г. първият заместник-ръководител на НБУ Катерина Рожкова. Според нея Националната банка обмисля възможността за задължителна застраховка срещу военни рискове за определен списък от обекти, но с ограничен списък от военни рискове. Става въпрос само за рисковете от преки материални загуби в резултат на военните действия. Това е необходимо за привличане на голям брой клиенти, което ще намали тарифата. "Западните застрахователи определят много висока презастрахователна тарифа за Украйна, поради което цената на застраховката е много висока и икономически неизгодна за бизнеса", обяснява Рожкова. Предвижда се да се разпише отделен закон по този механизъм. Съответната работна група вече работи на базата на Съвета за финансова стабилност.

Друг проект в процес на разработка е инвестиционното застраховане. "В края на миналата година Върховната Рада прие, а президентът подписа проект на закон № 9015 за застраховане на инвестициите в Украйна срещу военни рискове. Става дума за застраховане на инвестиции срещу финансови загуби, както и застраховка на инвестиционни кредити на украински банки срещу неизпълнение във връзка с реализиране на военен или политически риск", казва Руслан Хашев от ЕКА.
Инвестиционни гаранции предоставят и агенция MIGA на Световната банка, и американската корпорация DFC, но като отделни проекти.
Очаква се както проектите за задължително застраховане, така и проектите за инвестиционно застраховане да заработят до края на 2024 г.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8489
GBP 2.4796 2.4887 2.3384
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив