Над 392.439 млн. лв. е брутният премиен приход, реализиран от 15-те компании, работещи на българския животозастрахователен пазар през 2015 година. Това показват предварителните резултати, оповестени в края на месец март от Комисията за финансов надзор (КФН).
Според специалистите не се очакват някакви сериозни разминавания на предварителните от окончателните резултати, които трябва да бъдат обявени съвсем скоро.
За трета поредна година животозастрахователните дружества у нас регистрират двуцифрен ръст на събраните премии. Приходите обаче през 2015 г. и в номинално, и в процентно изражение са
най-внушителни. В сравнение с 2014 г., събраните премии през миналата година са със 72.188 млн. лв. повече, което представлява ръст от 22.54 на сто.
През 2014 г. отчетеният ръст на приходите беше около 11.31 на сто, а година по-рано 14.12 процента.
При предишни анализи бяхме свикнали да сравняваме постигнатите годишни резултати с предкризисната за икономиката, финансите и застраховането 2008 година. В общото застраховане, където пазарът се
възстановява с много по-бавни темпове, продължаваме да го правим. При животозастраховането обаче място за сравнение няма. През 2008 г. приходите от животозастрахователна дейност у нас
възлизат на 278.409 млн. лева. Седем години по-късно приходите са с 40.96% повече.
Тук трябва да отчетем и факта, че в обявените от КФН резултати не се включва постигнатото от няколкото клона на чуждестранни застрахователни компании, работещи у нас. Според различни източници
техните приходите от животозастраховане възлизат на около 65-70 млн. лева. Това показва още веднъж колко добре се развива животозастрахователният пазар у нас през последните няколко
години.
От години повечето специалисти бяха убедени и твърдяха, че животозастрахователният бизнес в България има голям потенциал. По една или друга причина той не се развиваше или поне не с такива темпове,
за които пазарът имаше възможности и се очакваше да направи.
През последните 2-3 години нещата все по-осезаемо се променят, а надеждите и очакванията за в бъдеще са още по-големи.
На какво конкретно обаче се дължи успехът на бранша през миналата година? За да си отговорим на този въпрос, нека да видим от продажбата на кои застраховки се акумулират най-много приходи, а след
това може да потърсим и причините.
И през миналата година най-продавани на пазара са полиците "Живот и рента" - около 72.27 на сто от всички записани премии. В сравнение с 2014 г. събраните приходи от въпросната застраховка с 46.029
млн. лв. повече или имаме ръст от около 19.4 на сто.
Втората най-продавана застраховка през 2015 г. е "Заболяване", като събраните премии от нея са в размер на 28,321 млн. лв. или 7.22 на сто от общите приходи. В сравнение с 2014 г. приходите от
продажбата на застраховката са се увеличили с 4.924 млн. лева.
Голямата изненада обаче поднесе застраховката "Живот, свързана с инвестиционен фонд". През последните 1-2 години се забелязваше свиване на приходите от нейната продажба. През 2015 г. обаче се
получи бум. Приходите от продажба през миналата година възлизат на 27.003 млн. лева. Според много странични наблюдатели това не е кой знае какъв впечатляващ резултат и ще бъдат прави.
Впечатляващото е с колко са се увеличили приходите спрямо 2014 година. През миналата година те са били с 10.429 млн. лв. повече, което се равнява на ръст от 63.06 на сто.
"Злополука" е друга от най-търсените застраховки. От продажбата й бранша реализира приходи в размер на 23.329 млн. лв. или 5.94 на сто от общите приходи. И при нея отбелязваме ръст на събраните
премии.
Всъщност, сравнявайки резултатите от продажбите на животозастрахователните продукти през миналата и 2014 година, виждаме, че имаме ръст на приходите по всички линии бизнес с изключение на
"Постоянна здравна застраховка". Отстъплението от нея е заради сериозното търсене на друг сходен продукт, а именно застраховката "Заболяване".
Причини за сериозното търсене на животозастрахователни продукт и увеличаване на приходите в бранша може да търсим в няколко посоки. Първо, явно имаме увеличена покупателна способност на част от
населението, а оттам и възможност за спестяване. Връщане вярата в застраховането. През годините многократно се е спекулирало с липсата на застрахователна култура на българина. В тази теза има нещо
вярно, но тя по-скоро касае общото застраховане. Когато става дума за спестяване, българинът се е обръщал и явно и за в бъдеще ще се обръща към животозастраховането. В средата на 90-те години на
миналия век имаше сътресения в системата, които отказаха донякъде гражданите у нас да сключват животозастраховки, но след това нещата постепенно се нормализираха. Преоткриването на
животозастраховането като форма и начин да спестяване е много важен фактор, който движи сектора напред. На фона на постоянно падащите лихви на банковите депозити и непопулярността сред болшинството
хора на другите форми за инвестиции – капиталов, стоков пазар и т.н. животозастраховането изживява своя ренесанс. Не трябва да забравяме и факта, че покупката на животзастраховки освен форма на
спестяване, покрива и рискови фактори, а и води до някои данъчни облекчения. Това беше умело използвано от работещите в бранша. Ако конюнктурата на пазара се запази, то със сигурност
животозастраховането у нас ще се развива с подобни темпове и през следващите години, тъй като този отрасъл все още сериозно изостава в сравнение с другите европейски страни.
Не на последно място трябва да отбележим и факта, че при разкъсваната от проблеми здравна система у нас българинът търси някаква сигурност в здравните застраховки, което и обяснява увеличените
приходи от техните продажби. Това също налива вода в мелницата на животозастрахователната индустрия у нас и съм сигурен, че тази тенденция също ще се запази и доразвие през следващите години.
Анализирайки финансовите резултати за миналата година, прави впечатление и още един факт, а той е, че увеличението на изплатените обезщетения също расте, но с много по-малки темпове, което е добре
за индустрията. Ако към края на 2014 г. изплатените обезщетения са били в размер на 140.521 млн. лева, то към 31 декември 2015 г. набъбват до 154.909 млн. лв. или имаме ръст от 10.23% ръст, което е
на половина от ръста на приходите.
В сравнение с 2014 г. обаче през миналата година отбелязваме спад на печалбата с около 2.12 млн. лева. Хубавото в случая е, че са намалели и непокритите загуби от минали години с 2.676 млн. лв. , а
неразпределената печалба се е увеличила с 7.46 млн. лева.
През миналата година отбелязваме и увеличение на активите със 71.919 мн. лв., като към 31 декември 2015 г. техният размер възлиза на 1.449 млрд. лева.
Анализирайки резултатите от миналата година, забелязваме, че тенденцията за силна концентрация на пазара се запазва. Първите четири компании по дял са извършили над 2/3 от продажбите – 69.36 на
сто. Интересен факт също така е, че само 5 (като сред тях са първите 4) компании имат ръст на приходите по-голям от средния за пазара. Друг интересен факт е, че само три компании отбелязват
увеличение на пазарните си дялове през миналата година и те пак са от въпросните 4-ри водещи по премиен приход. Тоест големите стават по-големи, а малките си остават малки.
За пореден път безспорен лидер на пазара е ЗАД "Алианц България Живот". През миналата година компанията е реализирала приходи в размер на 103.694 млн. лева. Всъщност с този си резултат за първи път
животозастрахователна компания прескача границата от над 100 млн. лева. приход за една година. Събраните в повече приходи от ЗАД "Алианц България Живот" в сравнение с 2014 г са 25.094 млн. лв., а в
процентно изражение - 31.93 на сто.
Приходите от продажбата на застраховка ""Живот" и рента" формират 68.77% от общите приходи на компанията. "Алианц България Живот" е лидер при продажбата на въпросната застраховка, като държи 25.15%
от пазара.
Подобна е ситуацията и със застраховката ""Живот", свързана с инвестиционен фонд приходите", от която са 21.49% от общите приходи на "Алианц България Живот" и 82.53% от приходите на продажбата на
тази застраховка на пазара.
Делът на "Женитбена и детска застраховка" в портфейла на "Алианц България Живот" е 6.32%, а приходите на компанията от нея формират 62.24% от приходите от тази застраховка въобще.
Втори в класацията по премиен приход за 2015 г. се нарежда ЗАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп". Пазарният дял на компанията 16.98 на сто. В сравнение със същия период на миналата година
"Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп" е увеличила приходите си с над 22.53 процента. В номинално изражение увеличението на приходите на животозастрахователното дружество е 12.251 млн. лева.
Компанията отбелязва ръст на продажбите на почти всички видове застраховки, но е безспорен лидер на пазара в продажбата на застраховките "Заболяване", "Допълнителна застраховка" и "Постоянна
здравна застраховка".
Трети по премиен приход за 2015 г. е "Уника Живот". В сравнение със същия период на миналата година компанията е увеличила приходите си 12.799 млн. лв., а пазарния си дял с 0.86 на сто.
Успехът на компанията се дължи на всички линии бизнес, но най-вече на чувствителното увеличаване на продажбите на застраховката ""Живот" и рента".
Освен водещите три компании в животозастраховането, още 7 дружества са постигнали двуцифрен ръст на приходите през 2015 година.
Ако трябва да отличим и трите най-добри компании, що се отнася до реализирана печалба, то призовата тройка би изглеждала така - ЗАД "Алианц България Живот" с печалба от 8.794 млн. лв.,
"ДЗИ-Животозастраховане" ЕАД с печалба от 8.237 млн. лв. и "ОББ-Метлайф ЖЗД" АД с печалба от 7.092 млн. лева.
След като отбелязваме и най-печелившите компании трябва да споменем и че през 2015 г. 4 от 15-те дружества работещи на пазара са завършили със загуба. Това са "Дженерали Животозастраховане"
АД, "Животозастрахователен институт" АД, "ЗД Евроинс Живот" ЕАД и ВЗК "Добруджа-М-Живот".
Четири са и компаниите, които през миналата година са събрали по-малко премии в сравнение с 2014 година. Това са "Синдикална ВЗК", "ЗД Евроинс Живот" ЕАД, "Дженерали Животозастраховане" АД и ВЗК
"Добруджа-М-Живот".
За някои изненадващо, а за други не, но в началото на тази година "Дженерали България" прекрати доброволно дейността на животозастрахователната си компания у нас и прехвърли целия си портфейл
от индивидуални застраховки на друга компания от пазара – ЖЗК "Съгласие" АД. Така за в бъдеще компанията ще развива дейност само в областта на общото застраховане и презастраховането.
Що се отнася до другите компании с отрицателен финансов резултат или пък тези, които инкасираха спад на приходите, поне към момента нито загубите са много сериозни, нито спада непреодолим, за да
има място за притеснение.
Така с общи усилия миналата година се превърна в поредната успешната за бранша.
Забележка: Съдържанието на настоящия материал има аналитичен характер и отразява мнението и очакванията на автора. Материалът не бива да се счита за препоръка за ПОКУПКА или ПРОДАЖБА на
застрахователни полици или други услуги от конкретна компании, или пък акции от нея.