Водещи инвеститори избират близки един до друг парцели, за да преобразят цели зони
Покупката на първо жилище определяше пазара години наред, като купувачите се водеха основно от бюджета и своите вече установени навици на живот – начин на придвижване, пазаруване, ежедневието на децата си. Ножицата между купувачите висок и нисък клас се отвори много в следкризисните години и статистиката отчиташе основно сделки за масови жилища и такива за луксозни, чиято стойност достигна атрактивни нива.
"През последните месеци рязко нарасна броят на купувачите, които търсят промяна на своето жилище, водени изцяло от мотива за престижа на мястото, в което живеят”, коментира Весела Илиева,
изпълнителен директор на компания за недвижими имоти. "Това са основно собственици на бизнес и мениджъри в големи компании, за които обкръжаващата среда е въпрос на комфорт, но и на имидж.” По
думите й, те търсят жилища в центъра, Изгрев, Изток, Гоце Делчев, т.нар. стара част на Лозенец.
"Имотите в тези райони винаги са били атрактивни за семействата със средни към високи доходи”, споделя Калоян Богданов", маркетинг мениджър на компанията. Основният проблем произтича от общото
състояние на сградите. В исторически план тези райони са се развивали така, че над 50% от собствениците на апартаменти в тях не могат да си позволят високата цена на цялостното обновяване на
сградата. Така на практика скъпи имоти остават с недостъпни тавански помещения, течащи инсталации и неподдържани стълбища. Това постепенно създава проблем на младите работещи хора и те започват да
търсят нови места за себе си, където съседите и обкръжаващата среда ще отговарят на стила им на живот”, допълва Богданов.
От началото на годината около 12% от регистрираните в компанията купувачи попадат в тази категория. Тенденцията е своеобразно продължение на стартирала още през 2015 г. практика купувачите със
стабилни доходи да търсят по-висок стандарт на живот.
На фона за засиленото търсене, новото предлагане в тези райони е ограничено поради липсата на свободни парцели. Изграждани през годините на социализма, тези зони на града продължават да имат добър
имидж основно заради добрата си инфраструктура и запазените зелени междублокови пространства. Строителството в тези части на столицата е сравнително рядко, а през последните години напълно
липсваше.
Близостта до парк, възможностите за спорт, добрата инфраструктура, съседите - всички тези фактори имат тежест ведно с общия имидж на района. Престижът на квартала сам по себе си привлича вниманието
на купувачите днес. Но се търсят и основни, дефицитни за старите сгради предимства като наличието на гаражи.
"Основен проблем на старите сгради в Изгрев, Изток, центъра и Лозенец остава липсата на гараж”, коментира Калоян Богданов. "А този тип купувачи обикновено имат не една, а две семейни коли.
Съвсем доскоро ние просто нямахме какво да им предложим, ако дойдат при нас с искане за тристаен апартамент в престижен квартал с два гаража”, споделя Богданов.
Стартиралите нови проекти в районите Изгрев, Изток и Лозенец вече са на пазара на продажби. Първите от тях ще бъдат завършени още в средата на 2017 г.
"За разлика от много европейски столици, в София все още няма ясно разграничение на имиджа на кварталите. През последните години това беше проблем именно за клиентите в среден към висок сегмент. Те
просто нямаше как да бъдат сигурни, че ако си купят един или друг апартамент, ще бъдат заобиколени от хора като тях. А съседите са важни, защото неизбежно влияят върху качеството на живот на
семействата”, споделя Калоян Богданов.
Цените, на които новите жилища в качествени проекти излизат на пазара, варират от 85 000 до 95 000 евро за двустаен апартамент. Гаражите могат да се купят за 10-13 000 евро. Тъй като тази
категория купувачи са работещи хора, те много често използват банково финансиране. При новите ниски нива на лихвите по кредитите, това се явява още един стимул за семействата, които са постигнали
личен и социален успех, да пристъпят към качествена промяна на живота си.