Всяка година грабежите на ценни произведения на изкуството причиняват загуби, възлизащи на 6 млрд. евро
Сто години след извършването на най-известната в историята кражба на произведение на изкуството, тя все още оставя място за вълнение и спекулации. Как е успял Винченцо Перуджа да влезе в Лувъра и
да открадне прочутата "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи?
Фактът, че много произведения на изкуството не са адекватно застраховани, би трябвало да задейства сигнал за тревога – особено по време на ваканционния сезон. Колекционерите подценяват риска от
кражби. Всяка година грабежите на ценни произведения на изкуството причиняват загуби, възлизащи на 6 млрд. евро. Тази цифра ги превръща в една от най-значимите области на престъпност, нареждаща се
веднага след прането на пари, търговията с наркотици и трафика на хора. През 1990г., например, от бостънския музей „Изабела Стюард Гарднър” изчезват множество платна на стойност 300 млн.долара,
след като двама мъже в полицейски униформи влизат необезпокоявани през страничната врата и си тръгват с ценностите пред погледите на смаяните охранители, коментират от "Алианц България".
“Първоначално крадците са мотивирани от предполагаемата стойност на предмета, прибързаната си алчност и невежество по отношение на пазарите, но като цяло има и доста наивност от страна на
собствениците, които не могат да си представят, че ще бъдат ограбени, докато това не се случи.”, споделя д-р Георг фон Гумпенберг, ръководител на отдел Застраховане на произведения на изкуството в
Алианц Германия.
Кражбата на великолепната Мона Лиза привлича световно внимание. За щастие, Винченцо Перуджа е заловен, докато прави опит да продаде Мона Лиза на италиански търговец. След 27 месеца в неизвестност
шедьовърът е върнат на Лувъра през 1913г. Но бъдете нащрек, защото не всяка кражба завършва щастливо! Доказателство за това е кражбата на живописното платно "Портрет на Дука на Уелингтън” на
Франциско Гоя, закупено от британското правителство през 1961г. за 392 000 долара. Картината е открадната от Националната галерия, а крадецът изискал като откуп същата сума, която щяла да бъде
използвана за благотворителност. Отговор от страна на правителството не последвал.
В България пък честа жертва на кражби на произведения на изкуството стават музеите. През 2002г. от Археологическия музей в София са откраднати 947 монети на стойност 235 000 евро, а от Ловешкия
музей изчезват 30 предмета от 5 тракийски съкровища – крадците минават през 7 заключени врати, три от които са железни. През 2006 г. а Във Великотърновския музей е извършена кражба на монети и
бижута на обща стойност 2 280 000 лв., а през 2009г. В Сливен оригиналът на Рибния буквар на д-р Петър Берон е подменен с копие. През последните години се наблюдават и чести кражби на произведения
на изкуството от частни домове. Най-скорошните случаи включват кражбата на 20 платна от дома на покойния магистрат Атанас Гълъбов, обира на вилата на сина на Златю Бояджиев и откритата по време на
спецакция ценна картина на Ярослав Вешин “Цар Фердинанд и ген. Николаев”.
Произведенията на изкуството могат лесно да бъдат повредени
Има и други неща освен кражбите, които могат да навредят на вашите произведения на изкуството. Списъкът с възможни сценарии е дълъг: наводнено помещение в галерия налага сменяне на местоположението
на предметите; танцувайки разгорещено по време на купон, някой пада върху картина с маслени бои от ХVІІ в. или пък къщата е сериозно повредена от развихрила се буря. Такива случаи не са рядкост.
През 2010 г. жена пада върху картината “Артистът” на Пикасо, изложена в музея Метрополитън и оценена на 130 млн. долара. Странна съдба сполетява и Пиетата, една от основните атракции в базиликата
“Свети Петър” във Ватикана. Статуята на Микеладнжело е повредена през 1972г., след като яростен геолог я атакува с чук, крещейки: “Аз съм Христос!”
Застраховката на произведения на изкуството защитава финансовите интереси на частните и корпоративни колекционери. За всяко произведение на изкуството – картина, скулптура, мебел или антика, Алианц
има оптималната застрахователна полица. Някои от опциите включват: специално застрахователно покритие на живопис и ценни вещи, защита срещу грабеж и повреда при огън, изтичаща от чешмата вода или
тежко увреждане при буря.
Отдайте се на колекционерската страст без страх
Финансовата криза не е засегнала пазара за произведения на изкуството. Д-р Георг фон Гумпенберг казва: “В момента се наблюдава тенденцията купувачите да инвестират повече в материално имущество,
отколкото в ценни книжа. Пазарът за живопис, изглежда, също печели от това. Поне това показват добрите продажби от последните изложби и търгове.”
За да се насладите на произведенията на изкуството за по-дълго време, сигурността и възможното предотвратяване на инциденти трябва да бъдат обсъдени предварително. Експертите в Алианц могат да ви
предложат компетентни консултантски услуги, приспособления за транспортиране и осигуряване на безопасност. Предлаганите от Алианц застрахователни решения са разнообразни и могат да задоволят
индивидуалните изисквания и нужди (независимо дали сред вашите ценни предмети има картини, скулптури, нумизматика, килими, мебели, медали, часовници или скъп порцелан).
Ако колекционирате или просто притежавате произведение на изкуството, проверете и се убедете, че застрахованeто му е необходимо.
БР