27 Септември 2024, 16:24 Днес (0) | Вчера (0)

Индивидуалният рисков коефициент по „Гражданска отговорност“ - обективна необходимост и субективен подход

14 Декември 2005 17:24 Der Bild по статията работи: 15
A+ A-

Предлаганата методика най-обективно отразява настроенията на обществото

В края на всяка година милиони български водачи на автомобили се вълнуват от цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Това предизвиква най-различни полемики в медиите. Тази година не прави изключение, но има и нещо ново - очакваното “влизане” на България в Европейския съюз. Това означава, че трябва да бъдат приети високите лимити на отговорност от застрахователите и адекватно да бъдат определени вноските за застраховката. Всички компании са наясно, че след премахването на минималната рискова премия трябва да прилагат индивидуален подход при определянето на цената на застраховката. Въпросът е готови ли са българските застрахователи да приложат диференциран подход при определянето на справедлива цена за всеки водач, както е в останалите страни по света.
Социалната отговорност на държавата е основната причина за задължителност на тази застраховка. В условията на либералната (пазарна) икономика застрахователните вноски се определят от играчите на пазара – застрахователните дружества.. Отговорността на държавата обаче е огромна – милиони собственици на МПС могат да бъдат излъгани в очакванията си. Причината е, че не е изключено застрахователят да не покрие щетите по нанесени от тях вреди и да се наложи всеки един от тях да плаща обезщетение на увредения с личното си имущество, което за мнозина ще е непосилно. Конкуренцията на този “затворен пазар” принуждава играчите да свалят цените. Застрахователят обаче е задължен да предложи премия, която да гарантира претенциите към неговите клиенти в следващите пет години. Броят на загиналите в резултат на ПТП в страната е средно около 500 човека годишно. В същото време тенденцията е практиката на съдилищата у нас да се доближава все повече към европейската, т.е. можем да очакваме присъдени обезщетения от наколко-стотин хиляди лева за всеки загинал. Това силно ще повлияе на финансовия стабилитет на застраховката и на самите дружества. Ако големите застрахователни компании, в чийто портфейл тази застраховка заема  до 10 -20 %, могат да си го позволят, то малките дружества или трябва да се откажат от тази застраховка, или ще поставят под съмнение своята финансова стабилност, а от там ще подведат и клиентите си. Другият вариант е да подбират внимателно клиентите си и да начисляват премия съответстваща на риска на всеки един водач индивидуално.
Когато говорим, че социалната отговорност на държавата е основното условие за задължителност на тази застраховка във всички страни, трябва да споменем, че социално справедливо е и “всекиму според заслугите”. Това означава, че. добрите водачи трябва да плащат по ниска премия, а “лошите” - по-висока. Нашите застрахователни традиции обаче не успяха да приведат тези критерии  в практиката, поне досега.
Инициативата, която ЗПАД “Алианц България” поде, поне засега не среща подкрепа от основната част от застрахователните дружества. Защо това е така?  Защото самите застрахователи не са готови за преминаване към по-справедлива и правилна оценка на качествата на всеки водач. Някои компании започнаха да декларират, че ще прилагат индивидуални показатели при определяне на премията. Тенденцията, която се усеща от всички обаче е в повечето случаи това да се прави проформа. Т.е. застрахователите ще продължат, поне засега, да продават на най-ниски цени.
От своя страна Комисията за финансов надзор, вместо да стимулира диференцирания подход, отмени в Наредба № 18 за задължитеното застраховане прословутия чл. 14, който и досега не се прилагаше. Това показва, че КФН също няма готовност да работи по европейски правила.
Заложената като програма информационна система на Гаранционния фонд все още не е изградена напълно. В крайна сметка не е ясно какво точно ще съдържа тя, освен събраните протоколи на КАТ, които и сега се намират в застрахователите и те биха могли просто да ги събират на едно място.  Вместо това ежедневно МВР изпраща данни на Гаранционния фонд за настъпилите ПТП  в страната. Възникват основателните въпроси: “Какво ще стане, след като съберем тази информация? Доколко тя ще е полезна на застрахователите, като се има предвид, че броят на ПТП-та е само единия от показателите за справедлива оценка?“
Неяснотите са много.
Първата е свързана с конкретната методика, по която ще се определя колко ще се завишава премията на един водач, ако той има две, три или повече ПТП. Ами ако те са по едно всяка година?  
Втората неяснота е свързана с обжалваемостта на протоколите. Кое дава  основание да се смята, че даден протокол не е обжалван в съда и не е оспорен? Какво ще стане с водачите, за които в системата има информация, че са предизвикали ПТП, а впоследствие вината им е отменена от съда? Както знаем, съдебните процеси продължават понякога с месеци.
Трето, не е ясно кога причинено от водача ПТП ще спре да се отразява върху  премията му?  След година, след две, или ще бъде въведен коефициент, който ще намалява  с времето?.
Освен това не е ясно как причиненото ПТП ще бъде съотнесено спрямо другите фактори при определяне на премията, като регион на управление на автомобила,  възраст на водача, шофьорски стаж,категория, мощност на автомобила, цвят, изминати километри и др. Каква ще бъде тежестта на всеки от тези фактори? Кой от тях колко негативи или позитиви ще носи?
Основният въпрос е: Как в крайна сметка, след като се изчисли премията, клиентът ще разбере защо това е справедливата за него цена в момента?
Някои застрахователи обявиха собствени системи за изчисляване на вноската. Но тези методики не обясняват на клиента точно по какви критерии ще получи бонус или ще му се увеличи премията. Засега отговорът на застрахователите е прост- тази методика е фирмена тайна. Някой обаче трябва да обясни на хората защо в едната компания им изчисляват 100 лв. премия, в другата - 120, а в третата - 80 лева.  Освен това възниква и основателното съмнение, че зад тази фирмена потайност застрахователите могат безконтролно да повишават или да понижават нелоялно  цените си.
Липсата на прозрачност и субективизмът в определянето на премиите е основния недостатък на така предлаганите варианти за действие. Ясните правила  при сключване на „Гражданска отговорност“ са задължително условие от гледна точка на  социалния елемент на тази застраховка. Колкото по-бързо българските застрахователи разберат това, толкова по- добре ще бъде и за тях, и за клиентите им.
Каква ще бъде тежестта на всеки от гореспоменатите фактори, които застрахователите ще вземат под внимание при определяне на риска на водача? Определено най- важно за бъдещите плащания на застрахователните компании е наличието или липсата на ПТП. Практиката в някои европейски страни показва, че при определяне на индивидуалния рисков коефициент (ИРК) се вземат под внимание и наказанията на водача, тяхната продължителност и естество, като понякога те са основен фактор за изчисляване на риска.
Въпросът обаче е в методиката - на базата на какви статистики ще бъде основана тя, как ще бъде определено съотношението на субективните и обективните критерии при оценката? Ясно е, че в момента нито един застраховател не разполага с цялата информация   и статистика.
В последно време сме свидетели на най- различни мнения - че в по-малките градове е нормално премията да е по- ниска, че за по-младите шофьори  трябва да е по- висока, че има значение цветът на автомобила, че мощните автомобили са по-рискови и т. н. Всички тези обективни фактори са безусловно от значение, но основния фактор е водачът. Автомобилът сам по себе си не причинява вреди, нито пътната обстановка, нито времето. Щетите настъпват вследствие на управлението на колата. След проведени многогодишни изследвания сред водачите на различни типове МПС, в различни градове и страни, при различни климатични условия, и обработени статистически данни от 25 страни, през последното десетилетие са установени определени закономерности  за възникване на ПТП, които отчитат психофизическите качества на  водачите. Говорейки за човешкия фактор е необходимо да кажем , че той държи абсолютното първенство сред причините за ПТП. 85-90 % от произшествията стават по вина на водача. Тази вина пропорционално е разпределена в три направления – незнание, нежелание и неумение на водачите. Причините за ПТП с настъпил смъртен случай се разпределят както следва: 75-80 %  са по вина на водача, 15-20 % - поради  фактори, свързани с неправилна оценка на околната среда и условията на пътната обстановка /т.е. отново субективни фактори/, и 10% са от техническа неизправност и конструктивни особености на автомобила.* /виж ”Русскии базар”№31 /2003г В . Амбарцумян/
Както видяхме 80-90 % от ПТП настъпват именно поради субективния фактор- водача. Затова ако трябва да диференцираме подхода, то именно поведението на водача на пътя  трябва да оказва най-голямо влияние на оценката на риска.
Представете си , Вие сте водач в най-големия град, имате шофьорски стаж 3 години, на 24 години сте, притежавате мощен автомобил  с ярък цвят. Съгласно  критериите на някои застрахователи ще заплатите много повече от средната премия. Същевременно нямате нито едно ПТП, спазвате правилата за движение и нямате отнета нито една точка като водач. Къде отива тогава социалната справедливост?
Не е правилно и твърдението, че в по-малките градове трябва да се заплаща по-ниска премия. Именно водачите от тези населени места при по-сложна пътна обстановка в по-големите градове са по-рискови. Та нали тази застраховка след влизането ни в ЕС ще важи и за Виена, и за Париж, и за Атина. Представете си, че такъв водач излезе в чужбина с тази застраховка. Нима той не е по-рисков от  свикналия да кара в София?
Всичко това идва да каже, че не обективните фактори са основни, а субективния. А той се отразява единствено и само в точковата система, която показва какво е цялостното поведение на водача на пътя. В тази система се отразяват както всички ПТП, които водачът е причинил, така и нарушенията, които прави по пътищата. А те са обективен критерий за субективното поведение и риска на водача. Не може даден водач да прави по 3-4 нарушения на година и да не е рисков. Нима шофьорската книжка се дава за определен район на страната? Или водачът управлява автомобила си само по местоживеене? Нима стажът и годините определят уменията? Някой може да има от 10 г. книжка и да се качва на автомобила си 2 пъти годишно. Друг може да е на 20 г., но да е шофьор  в транспортна фирма и да изминава по хиляди километри месечно. Трети може да има професионална книжка, но да е хулиган по пътищата.
“Асоциацията за застрахователна сигурност” съвместно с представители на застрахователната наука предостави на Комисията за финансов надзор, застрахователите, МВР и всички държавни институции, заинтересовани от решението на проблема, методика за определяне на индивидуален рисков коефициент на водачите, която да замени сега съществуващата недействаща система от Наредба 18. Нашата методика се базира на ясно и прости правила: имаш отнети контролни точки над определен лимит – плащаш повече. Или съответно нямаш отнети точки - плащаш по-малко. Определянето на риска на водача на базата на точковата система на водачите  дава най-справедливата социална характеристика за всички участници в движението. При нея всеки водач се оценява според неговите индивидуални качества и  цялостното му поведение при управление на МПС, като подходът е еднакъв за цялата страна. Предложените в точковата система бонуси за добрите водачи могат веднага да бъдат приложени, като за целта не се изисква предварително създаване на някаква информационна база.  С всяка следваща година ще може просто да се изчислява усреднения рисков коефициент на водачите, като се взема информацията за няколко години назад. При тази система бонусите могат да растат и достигат по-малко от половината от премията.
В предлаганата от АЗС методика са включени няколко компонента определящи индивидуалния рисков коефициент на водача (ИРК). Те са показател за пътна характеристика на водача (точки), показател за осъществени малки щети (двустранни протоколи, паркинги, гаражи и др.), показател отразяващ вида и предназначението на автомобила, и показател за броя на водачите,  които ще управляват съответното МПС.
Какви са предимствата на тази методика?
Първо, тя е основана на индивидуалния субективен фактор – взема предвид цялостното поведение на  водача, изключва субективизма на отделните застрахователните компании при определяне на премията,  отворена е за добавяне на още показатели /общо и поотделно според политиката на всяко застрахователно дружество, които то би искало да приложи допълнително /. Без претенции за пълно решаване на проблема, тази методика дава основата,базата за изчисляване на риска по застраховката „Гражданска отговорност“ на водачите на МПС.
Второ, става дума за приета и работеща единна и унифицирана система за отчитане  на нарушенията на водачите в цялата страна, която реално отразява тяхното  поведение навсякъде и по всяко време .
Трето, методиката обективно отразява индивидуалната характеристика на всеки водач, независимо от неговия пол, възраст, място на управление на автомобила, стаж, категория и др. Тези фактори стават излишни поради факта, че информацията за риска, вече се съдържа в точковата система, независимо от физическите характеристики на водача и района на движение на автомобила.
Четвърто, всяко ПТП, което е предизвикано от водача в крайна сметка рефлектира върху количеството на контролните точки. Тук е важно да отбележим, че освен точките за самото нарушение, при настъпило ПТП по вина на водача се отнемат допълнително 3 точки и за самото произшествие, т.е това което Гаранционния фонд изгражда, вече се съдържа в точковата система.
Пето, има възможност за лесно и бързо въвеждане на методиката, без да е необходимо създаване на първоначална информационна система.
Шесто, може лесно да се изчисли риска на водача за няколко години назад .
Седмо, наличните в МВР-КАТ данни се използват на практика в полза на гражданите и на застрахователните компании.
Осмо, дава възможност на агентския бизнес да продължи да съществува по този вид застраховка, тъй като с издаденото удостоверение за  ИРК всеки клиент ще може да се застрахова при всеки агент.
Девето, има възможност системата да бъде усъвършенствана и към нея да се добавят нови показатели и коефициенти.
Без да споменаваме последващите ефекти от въвеждането й, като намаляване на  произшествията и нарушенията, както и очаквания самоконтрол, който водачите ще осъществяват, ние считаме, че предлаганата от нас методика най-обективно отразява настроенията на обществото за въвеждане на диференциран подход спрямо всеки  водач.
 Досега интерес към тази методика проявиха няколко застрахователни дружества. Все още обаче остава колебанието у някои дали да се присъединят към усилията на АЗС. В тази връзка бихме искали да дадем някои допълнителни пояснения:
 1.Възможно ли е системата да заработи без участието на всички застрахователни компании?
 В настоящият момент има близо 1.7 млн.  сключени застрахователни полици в страната. Издадените наказателни постановления са около 300 000. Възниква основателният въпрос ще потърсят ли  останалите 1 млн. несанкционирани водачи възможност да се възползват от бонуса за изрядно шофиране? И къде ще го направят? В компаниите, които предлагат застраховки по тази методика. Останалите ще предпочетат дружествата, които не работят по нея, а просто продават полици. Те обаче едва ли ще са доволни да приемат само рискови шофьори. Това значително би повишило щетимостта им.
 2. Как ще се осъществява издаването на ИРК и няма ли това да затрудни компаниите и клиентите?
 Предвижданията са подаването на молбите и издаването на удостоверенията да става от Единния център на АЗС и МВР, чрез офисите на всички застрахователни дружества или чрез специализирани офиси на АЗС в различните градове. Всеки клиент ще може да си получи удостоверението, което е с годност 3 месеца и след това да си сключи застраховката където пожелае.  Предвид кампанийността на застраховката е определен и този тримесечен срок на валидност на удостоверението, като документът ще може да се получи предварително. И сега офисите на застрахователите се справят с тази кампанийност.
 3. Какво ще струва това на клиентите?
 Предвид това, че застрахованият доказва пред застрахователя своя риск, таксата ще се заплаща от клиента. Тя ще зависи до голяма степен от действащата нормативната уредба на МВР, но във всички случай ще бъде минимална спрямо ефекта от възможните бонуси и намаленията,  които могат да бъдат получени.
 4. Не се ли нарушава Закона за защита на конкуренцията с въвеждането на единни критерии по тази методика?
  Не, защото всяка компания определя свободно своите цени. Коефициентът ще се прилага спрямо тарифите на различните застрахователи. Така клиентът ще плаща в зависимост от цената на избраната от него компания. Освен това всеки застраховател може да прилага и други коефициенти.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Доколкото знам това е заастраховка за колата, а не на шофьора.
#1 | от учуден | преди
Интересна статия
Без да съм видял методиката Ви не мога да взема отношение по нея , но имам няколко неща който след като прочетох Вашата статия ми се иска да споделя с Вас и читателите на www.insurance.bg
Долавям страх във Вашите думи от това, че пазара и компаниите сами ще определят индивидуалния риск за всеки по отделно. Съгласен съм с Вас, притесненията Ви са основателни, липса на информация, статистика, слаби актюери, амбициозни мениджъри, безкомпромисни акционери и какво ли още не. Но всичките тези фактори са именно катализатора на истинското застраховане, само умелото управление на риска води до стабилно и дългосрочно съществуване на бизнес. В тази връзка, една методика която да работи във всички застрахователни компании не може да се възприема като „манна небесна” – предполагам че не ни се иска КФН (навремето ДЗИ) да спуска централно как се прави бизнес и кое колко струва. Времето на държавно разпределение на бизнеса все повече си отива, методите за мотивация на застрахованите да участват задължително все повече ще се премества от „административно наказателен” подход към „пазарно мотивиран” подход и несъмнено някой от играчите на пазара ще пострадат жестоко. Моето лично мнение е че „бонус-манус” системата отдавна е отживяла времето си, и по света все повече се говори за риск - индивидуална оценка на риска, моделиране, симулации и какво ли още не.
Това че застрахователните компании не са готови за свободен пазар си е изцяло техен проблем, обществото няма време да ги чака, потребителя иска по-евтино и по-качествено и ако тези които са на пазара в момента не могат да им го осигурят – да идват следващите или ние да си ходим.
Ще бъда изключително благодарен на автора, ако е възможно да ми изпрати методиката за която стана дума в статията: [email protected]


#2 | от Божидар Първанов | преди
Не е ли ясно, че тези от Асоциацията искат да влязат в далаверата и да печелят ( ако сте прочели внимателно ) от издаване на удостоверения?Ясно е - както е ясно, че ако не са хора поне на някой от застрахователите, INSURANCE.BG нямаше да публикува за втори едни и същи простотии.Вече става съвсем очевидно, че INSURANCE.BG помества предимно угодна за застрахователите информация.
#3 | от неучуден | преди
Учуден съм от това, че на тази методика не се дава повече гласност. Може би на сегашния етап това е правилния път постепенно да се премине от чиста застраховка на автомобила към застраховка на водача. Видя се, че и в новият кодекс това не стана. Напълно съм сагласен, че предлаганата от Гаранцинния фонд система ще даде само един от показателете и затова считам, че е правилна оценката да се извършва комплексно на базата на точките. Действетелно това ще е по справедливо. Имам обаче някои въпроси към автора. За какво ще се използват събпраните суми от тези удостоварения? Ако е за някакъв фонд за пострадали от незастраховани - добре. Защо смята,че по- голямата част от водачите ще започнат да иска да си извадят удостоверения след като всеки може да попълни декларация пред застрахователя?
Кога според него тази методика би могла да заработи най- рано? Иначе съм съгласен, че застрахователите сета правят невероятен камуфлаж от измислени идеи, кое е по- важно - район на движение, кубици, години
#4 | от К.Варашки | преди
мартине, мартине, да не са почнали алианса да плащат освен на депутати, журналисти и на надзора и на такива като тебе, че го усукваш като хамлет, а не кажеш, че всичко е порочно и никой не мисли за застрахования. Не виждаш ли далаверите на играчите, попаднали от кол и въже в бранша. Ментата пици разнасял, а сега закона плюнчи, турнали някаква девойка за алъш-вериш в надзора, а тя даже не знае за какво е. Доган залостил и тук някакъв незнайник, за да си стяга обръчите. За какъв ГФ плещите, хората там кокала са гушнали. А ти, бедний ми, мартине, дълго...дълго, хамлете, дори сили нямам статията да ти прочета. Кое е по-достойно, да живея или да умра ? Онези, ако искат, нищо че нищо не разбират, пак да са го оправили, ама нямат интерес. Затова, пусни ги да се "тепат", да се щипат и онождат и ела да си пием ракията. И недей да четеш много чужда литература за индивидуални оценки като знаеш, че това е глупост. А с тебе вместо идиотската ви разработка да изпратим на г-н първанов тарифи на дзи преди време, за да види нашия потребител как от ден на ден "по-евтини " и "по-качествени "услуги получава.
#5 | от Колега | преди
Евала, на тоя, "колегата".
#6 | от Независим | преди
Хайде сега, г-н "колега", колкото и да сте прав!На депутатите, журналистите ( те имат по-дълъг мандат и са по опасни ) и на надзорниците ако им плащаше само Алианц, щяха да си сменят професиите и да продават марули - те за повече и не стават!Приказка за баницата и за този, който я изял. Що се отнася до Данчо - той се издигна до "крупие" в казиното на Слънчев бряг.Това беше професия, на която завиждаха и министрите и окръжните секретари на БКП -хем си задължително 100% "ухо" и пееш на всеки и за всеки, хем прибираш повече от всеки и то без данъци.А Ралица Агайн-Гури много добре знае за какво е в надзора - иначе нямаше да трае 6 месеца наддаването за този пост.Мартин много добре знае, защо пише всичките тези простотии- ние също.Че зад гърба му стои застраховател, е също ясно.Щеше ли иначе, вече два пъти, INSURANCE.BG да публикува простотиите му!?
#7 | от неучуден | преди
За г-н Аврамов : Не желая да коментирам обосновката на ТАЗИ точкова система.Сигурен съм, че тя не може да отразява реално степента на риска!Отнемането на точки може много лесно е да се избегне, ако човек си плати, за да не се стига до тази процедура.Това не само е практика, но ЩЕ СИ ОСТАНЕ ПРАКТИКА, докато от един катаджия зависи, дали и как да бъдем санкционирани.ПРИМЕР : Един познат ( с обществено положение ) пътува поне веднаж в седмицата от Бургас до София и обратно и всеки път е спиран в двете посоки за превишена скорост.Ако има късмет и “контролният орган” го познае, МИНАВА БЕЗ САНКЦИЯ, в противен случай – ПЛАЩА “НА РЪКА” и след секунди отлита.И в двата случая избягва отнемането на точки, в първия случай – безплатно!В последните седем години не е причинявал щети и ЗАСТРАХОВАТЕЛЯТ му ( ВСЕ СЪЩИЯТ) няма никакво основание да бъде недоволни от него! Този случай не е измислен и е типичен за отношенията в обществото! ВЪПРОС : 1.При положение, че на моя познат са били отнемани точки, кое би го принудило да идва при Вас ( сигурно ще откриете бюра във всяко по-голямо населено място ) и да Ви плаща за удостоверение, когато застрахователят му, при който е бил 7 години, ще го приеме с отворени обятия и ред поощрения?2. При положение, че отнемането на точки може да се избегне от хиляди автомобилисти ( всеки знае, че е така!), каква стойност има вашата система? 3. Кое е гаранцията, че Вашата Асоциация ще издава достоверни удостоверения и защо Вашата, а не АБЗ или други полезни за застрахователите организации?! 4. Ако работите съвместно с КАТ, защо КАТ да не издава удостоверенията и да печели от това? 5. Ако създадете мрежа в цялата страна, кой ще я финансира ( не вярвам да се натискате за Ваша сметка ) – КАТ, АБЗ или държавата? 6. Ако изключим КАТ, защото може сам да си свърши работата и държавата, която едва ли има сметка от това, пък и трябва да променя ред нормативни актове, не остава ли единствено АБЗ!?Хайде, кажете къде греша г-н Аврамов и как иначе ще подредите въпросите!
#8 | от Георги Бакалов | преди
Явно при разработката на тази „система” някой е пропуснал (няма да спекулирам умишлено или не) да забележи, че отнемането на точки е за нарушения на закона за движение по пътищата. Голямата част от тези нарушения обаче нямат никаква връзка с причиняването на вреди на трети лица, което е целта на сключването на застраховка ГО. Ако не ме лъже паметта (а в момента закона не ми е под ръка) и за каране без колан, и за превишаване на скоростта с 50км/ч се отнемат по 10т. А на мен ми е трудно да си представя как двете са еднакви по отношение вероятността да причиниш вреда на трето лице (да не говорим за размера на вредата)...
#9 | от недоумяващ? | преди
Благодаря за всички коментарии
Едва ли бих задоволил всички въпроси и коментари, но да се опитам.
Системата "бонус-малус" тя все още е актуална и нейното съдържание и естество включва моделирането чрез ИРК (индивидуален рисков коефициент) на много рискови обстоятелства свързани с уменията и професионализма на водачите.
В Асоциацията за застрахователна сигурност вече членуват няколко застрахователни дружества, които имат правото да насочват събраните суми в определени направления. Разработени са и се планират редица инициативи и мероприятия насочени към превенции срещу застрахователните измами, безопасността на движение, анализи за развитието на рисковете в застраховането, организиране на курсове за застрахователи относно повишаване на квалификацията и изучаване на чуждия опит в застраховането и други.
На закачката, че някой стои зад гърбът ми отговарям така - 33 години в теорията и практиката на застраховането.
"Колегата" има интересни съждения - ??
Г-н Бакалов - вярно някои и други водачи ще си откупят при възможност точки, но колко ще йм струва това? Дали тези пари няма да превишат по стойност увеличената застрахователна вноска? Мисля си, че българина може да си прави сметка на левчетата. Застрахователната вноска по ГО ще расте, защото и отговорностите на застрахователите нарасват многократно - през 2007/8 и следващи години лимитът ще скочи над 5 000 000 и повече лева. Струва ми се, че водачите все повече ще се замислят за поведението си по пътищата - лошото каране ще им бърка в джоба, а българина е чувствителен в това отношение. Така тази Методика ще действа и за повишаване на безопастността по пътищата, съгласен ли сте г-н Бакалов?
КАТ не може да издава удостоверения, защото отнетите точки са само част от ИРК, който се формира на базата на няколко показателя. Това е работа на застрахователите. Прилагането на Методиката не изисква промени в нормативните документи, а съгласието на застрахователите, както е в Европейския съюз. Методиката е изпратена в АБЗ, но все още нямаме отговор.
Методиката е разработена от АЗС съвместно с представители на научните среди и не е плод на измислени критерии. В момента тя е единствена, която може да се приложи веднага, и най-справедлива по отношение на всички водачи в страната.
Със сигурност ще има и други мнения, няма проблем да ги обсъдим, Вие кажете ...
#10 | от Аврамов | преди
(1)Най-напред желая да поясня за “НЕДОУМЯВАЩ” : ВАШЕТО НЕДОУМЕНИЕ “ отнемането на точки е за нарушения на закона за движение по пътищата. Голямата част от тези нарушения обаче нямат никаква връзка с причиняването на вреди на трети лица, което е целта на сключването на застраховка ГО” СПОДЕЛИХМЕ (не бях само аз) В ПЪРВОТО ИЗДАНИЕ НА ТОЗИ МАТЕРИАЛ ( преди няколко седмици ) В INSURANCE.BG.(2) За г-н АВРАМОВ : В първото издание на този материал си позволих няколко забележки, свързани с естеството на задължителната застраховка и за да не се повтарям, предпочетох, в коментара ми по-горе, да сложа някои акценти върху практическата неприложимост на предлаганата система.Наистина не желая да анализирам всички моменти от представената система и аргументите в нейна подкрепа, свързани със застрахователната материя, но съм провокиран от резултатите на Вашите “33 години в теорията и практиката на застраховането”, които стоят зад гърба Ви и ЩЕ ИЗРАЗЯ НЕСЪГЛАСИЕТО СИ само с две ( те са повече) неща, свързани само и точно с тази застраховка : а) ЕДИНСТВЕНИЯТ ОБЕКТИВЕН РИСКОВ ФАКТОР в тази застраховка е МОТОРНОТО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО – така пише в читанката! б) като такова, моторното превозно средство е РИСКОВ ФАКТОР ( противно на Вашите твърдения ), ДОРИ КОГАТО НЕ Е УЧАСТНИК В ДВИЖЕНИЕТО – също е записано в читанката, илюстрирано с десетки случаи.Дори само тези две “недоглеждания” във Вашата теоретична постановка, може да премести тежестта й в друга посока.Колкото до твърдението ми, че за да бъдат принудени хората да идват при Вас и да плащат за удостоверение, ще са необходими промени в нормативната уредба, може сами да поразгледате правните читанки – не вярвайте само в това, което Ви разказват съмишлениците Ви, които и да са те!
#11 | от Георги Бакалов | преди
Уважаеми господа! Принуден съм да отбележа, че именно нарушаването на Закона за движението по пътищата е пряката причина за нанясяне на материални и нематериални щети на застрахователите. Така погледнато "недоумяващият" може да причини смърта на друг такъв като него, които не си слага колана, или обратното. И в двата случая ще платят застрахователи. Дори неправилното паркиране също създава условия, някои друг учасник в движението да предизвика ПТП. Така, че двете са пряко свързани и надявам се не може да има съмнения, че оказват влияние на риска за застрахователя.
#12 | от Застраховател | преди
За "застраховател" и за г-н Аврамов ; за отнемането на точки по ЗДП и за някои съмнения, относно стойността на отнетите точки в системата на АЗС :Застраховката се сключва на името на собственика на автомобила.Точки се отнемат на водача на автомобил за нарушаване на ЗДП от страна на водача.Един автомобил, за който собственикът е сключил застраховка, може да бъде ползван от неограничен брой водачи, без задължението (според Кодекса) те да бъдат поименно упоменати в застрахователната полица.Един водач на автомобил може да ползва неограничен брой автомобили, на неограничен брой собственици.Огромен брой водачи на автомобили не са собственици или никога не са били собственици на автомобил, поради което не се е налагало да сключват “Гражданска отговорност”!Същите тези водачи се скъсват да паркират неправилно или хич не им пука за коланите, поради което ги съдират с отнемане на точки.ВЪПРОСИ : Кой е санкциониран с отнемане на точки – водачът или автомобилът?Защо да му пука на собственика на застрахования автомобил, че са отнели точките на някои от водачите на автомобила му?! Защото, по данни на застрахования автомобил, КАТ ще Ви информира за нарушенията ( “без колан”) на всичките му водачи !?Ако е така, каква информация ще получите за ново регистрираните автомобили? Ако се възприеме Вашата система и ако на собствениците на автомобили, които трябва да застраховат, според информация от КАТ са били отнемани точки ( пак се хващам за “колана” ) и ако това ще оскъпи значително застраховката, защо да не прехвърлят въпросната си собственост на бабите си?!
Има още много въпроси, които поставят под съмнение твърдението Ви, г-н Аврамов, че “системата Ви е в момента единствената, която може да се приложи веднага”.Има наистина системи, доказано функциониращи, които могат да се приложат веднага, но не се популяризират, тъй като за тези, които ги предлагат, съществува един обществен проблем – НЕ СА ЗАСТРАХОВАТЕЛИ с “33 години в теорията и практиката на застраховането”; СИСТЕМАТА ИМ Е БЕЗПЛАТНА!
#13 | от Георги Бакалов | преди
Уважаеми г-н Бакалов,
Бихме искали да Ви отговорим на въпросите, които повдигате, но по тях си личи, че не сте разбрали или прочели внимателно материала.
1.Никой застраховател не търси в системата кой автомобил, колко ПТП е имал. Всички системи, които застрахователните дружества в момента скалъпиха набързо само задават въпроси дали си имал ПТП или не. По тези декларации ще излезе, че в България има само 5-10000 ПТП., а може и по- малко. Затова в нашата система е предвиден коефициент върху точковата система където те се отразяват, и никой не може да излъже застрахователя.Освен него обаче има още три коефициента, които също определят риска – колко водачи ще го ползват? Предназначение на автомобила, наличие на щети с двустранни протоколи .
2. Ако сте чели внимателно материала щяхте да разберете, че се говори за ИРК на водача, а не на автомобила.Няма значение дали карате трактор, камион , автомобил или го карате в Бургас или Граматиково, дали сте женен, дали имате деца, дали пушите или карате от две години,дали колата ви е жълта, дали имате професионална книжка или сте шофьор от 20 г. Ние всички сме равни на пътя. Всички участваме в това движение. Всички сме пълноправни шофьори. И най- важния показател е -доколко уважавам другите водачи и участници в движението, доколко спазвам обществените правила, които държавата е въвела. Ако съм лош шофьор – плащам повече, ако не съм -плащам по- малко. Застрахователят е този които има интерес да съм по- добър и стриктен шофьор.Защо ще плащам повече , защото карам в София? Щяхте също така да разберете, че нормалните страни застрахователите отчитат и адмирират с премиите именно поведението на водача, тъй като именно той е причината за ПТП.
3. Ние считаме, че това, което сега става на пазара доказва доколко сме били прави- предлагат се застраховки по 44, 66 и 70 лв, за градове като Пловдив, подлъгват собствениците да подписват различни декларации , пътни карти, и други документи , които в последствие ще се обърнат срещу тях – това показва, че измислените системи или липсата на такива води да нелоялна конкуренция и в крайна сметка фалиране на застрахователни дружества и измамени клиенти. Липсата на единно отношение спрямо всички участници в движението е липса на социална справедливост и то за нещо което е задължително.Тези въпроси би трябвало да Ви вълнуват повече като представител на застрахованите. Все пак АЗС защитава интересите на застрахователите , а Вие би трябвало да защитавате техните интереси. Всъщност не знаем, защото вече се появи и друга подобна асоциация като вашата.
4. Разбираме Вашите притеснения, че автомобилите могат да се прехвърлят на бабите, на инвалиди, които нямат книжки, и т. н. Първо това струва също пари. Второ тези автомобили ще трябва да посочат упълномощен водач. Трето ще им се завиши премията защото ще се управляват от повече от един водач . Така че не се притеснявайте – на всичко си има противодействие.Радваме се че се опитвате да ни предпазите от бъдещи измами, с които ние сме създадени да се борим.
5. Най важното обаче, което не искате / може би нарочно/ да разберете – няма система, която така ефективно да подпомага намаляването на нарушенията и да оказва влияние на водачите като предлаганата. Самоконтрола поради предстоящи плащания на по-висока застрахователна премия заради нарушения, ще доведе до значително намаляване на ПТП и жертвите по пътищата. Дори само заради това тази методика заслужава адмирации .Нима не Ви интересува , че всака година загиват около 500 човека. Не не говорим, че това косвено ще се отрази на намаляване на щетите за застрахователните компании които също ще спечелят .
5. Безплатни системи може да има само ако МВР е обществена, хуманитарна организация. Не караме никой клиент да си вади ИРК насила. То ще бъде негово доброволно решение. А и не застрахователят доказва колко рисков е даден шофьор , а именно застрахования, в чийто интерес е да си намали премията. Така, че тези които искат, ще могат да го направят, останалите ще потърсят друг застраховател. Рано или късно обаче, с натрупване на годините едните ще ползват все повече преференциите на системата , а другите ще загубят като се включат по- късно.
Като изразяваме нашето мнение по вашето становище оставаме с най- добри чувства – в спора се ражда истината. Ако имате още въпроси по методиката, можете да прочетете за нея в предпоследния брой на в. “Застраховател”. Ако си оставите адрес и телефон бихме могли да Ви дадем пояснения.
#14 | от АЗС | преди
Уважаеми г-н Аврамов и съмишленици, не само че съм чел материала Ви, но дори вече ми е до болка познат и, не е задължително да ми вярвате – дори го разбрах!И така – по реда на това, което Вие не сте прочели или разбрали : (1) Всичко казано от Вас до средата на Ваша точка 3. СМЕ ПОВТАРЯЛИ МНОГОКРАТНО ОТ ДВЕ ГОДИНИ насам.Документирано е в преписки до КФН, КТЗП и Народното събрание, дори се появи ( 2004 г) и в някои медии..Можем да Ви цитираме и изявлението на Нуредин Кафелов ( октомври 2004 ) пред медиите относно предложената от нас система за диференциран подход при определяне степента на риска , а с това и на цените.Подновихме усилията си в началото на октомври 2005 г., но по това време никой от медиите не се “интересуваше” от позиция, различаваща се от тази на АБЗ, до пресконференцията на Алианц България.Похвално изключение направи радио Пловдив ( 22.11.2005, 08.25 – 08.35 часа ), в което в “лайф интервю” защитих позицията си за диференцирания подход.Така че, ВАШИЯТ УПРЕК към мен “Тези въпроси би трябвало да Ви вълнуват повече като представител на застрахованите” НЕ МЕ ДОКОСВА!!! Пак във Ваша точка 3. и пак в тази връзка, Ваш съвет и подмятане : “Вие би трябвало да защитавате техните интереси ( на застрахованите ). Всъщност не знаем, защото вече се появи и друга подобна асоциация като вашата”.ОТГОВОР :Това че защитаваме колективните интересите на застрахованите в България е документирано в стотина преписки ( само за тази година ) с КТЗП, КФН, КЗК, Дирекция “Защита на потребителя” към МИ, в три постоянни комисии на НС ( включително в протоколите на две заседания ), три съдебни дела ( само за 2005 г.) във ВАС , Делегацията на ЕК в България, Генерална дирекция”Здраве и потребителска защита” към ЕК и последно ( само преди две седмици ) на Годишната конференция ( с наше активно участие и лобиране ) на потребителските организации в Брюксел.Конкретно на Вашето учудване-въпрос, защо се появи друга подобна асоциация на нашата, ОТГОВОРЪТ е : Съдебната защита на застрахованите лица в България е пазарна ниша – много малко адвокати познават материята, още по-малко адвокати я прилагат успешно.Нормално и логично е, да се появят и други подобни адвокатски сдружения.Нищо лошо в това – те са необходими!Нашите права на потребителско сдружение и механизми за потребителска защита са други, те са регламентирани в ЗЗП и не струват на потребителите нищо.(2) ВАША точка четири :
“тези автомобили ще трябва да посочат упълномощен водач”.МОЙ КОМЕНТАР : нищо не трябва да посочват ( Решение № 7969/12.09.05 на ВАС по наша жалба ) и никого не трябва да упълномощават, съгласно Кодекса- прегледайте го и ще разберете защо не се притеснявам.(3) ВАША точка пет : “Най важното обаче, което не искате / може би нарочно/ да разберете – няма система, която така ефективно да подпомага намаляването на нарушенията и да оказва влияние на водачите като предлаганата”.
МОЙ КОМЕНТАР : Съвсем нарочно не разбирам твърдението Ви! Има такава система! Тя е проверена и доказана с годините, функционира ефективно и безупречно, потребителски ориентирана е, гарантира предвидимост за размера на рисковите премии с години напред.Работил съм по тази система, жив свидетел съм на първоначалната й законова рамка, на нейното “разчупване” през 1995 г. и на нейното развитие до днес.С това изчерпвам и коментарите си относно Ваша точка пет. С едно малко изключение : Получавам редовно в.”Застраховател”, но не го чета, откакто престанаха да публикуват каквото и да е от Съюза на застрахованите.Не че особено ме притеснява това обстоятелство – застрахователите имат право да четат това, което им харесва.Нали затова плащат!
#15 | от Георги Бакалов | преди
Валидни за 16:10 27 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7533
GBP 2.4796 2.4887 2.3443
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив