14 Ноември 2024, 17:40 Днес (5) | Вчера (3)

Кампанията за "Гражданска отговорност" ще започне от 15 декември

26 Ноември 2004 10:18 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Без наредба компаниите действат слепешката

Цели два месеца застрахователните компании тръпнат в очакване на Наредбата за задължителното застраховане, с която се уреждат общите условия, минималната застрахователна сума, минималната задължителна рискова премия, редът и срокът за задължителното застраховане по "Гражданска отговорност" и "Злополука" на пътниците в обществения транспорт. Нормативният акт трябва да бъде обнародван в Държавен вестник, за да се съобразят компаниите с него и подготвят своите условия, при които ще продават проблемната автозастраховка. Според достоверни източници наредбата ще види бял свят на 30 ноември. Ако това наистина стане, дружествата ще могат да пуснат застраховката на пазара най-рано в средата на декември.По традиция наредбата, засягаща "Гражданска отговорност" (ГО), се приема през октомври (въпреки че и това е доста късно), в началото на ноември се обнародва, а до две седмици след това започва и кампанията по продажбата на автозастраховката.

Тази година сме рекордьори - никога кампанията не е забавяна толкова. Вместо сроковете да бъдат изтеглени напред, за да може дружествата да се подготвят и да търсят по-голяма ефективност от продажбата на ГО, обстоятелствата ще наложат всичко да се върши на юруш.
Застраховката въпреки задължителния си характер не се радва на популярност - едва около 50% от собствениците на автомобили имат такава полица. Тази година се променят много от условията на ГО - лимитите на отговорност, начинът на ценообразуване, сроковете на полицата и т. н. Това налага някаква подготовка на армията от застрахователни агенти, на които компаниите разчитат при продажбата. Налага и по-сериозна разяснителна кампания сред потенциалните клиенти. Всичко това иска повече време - сега компаниите са принудени в рамките на броени дни да се подготвят за кампанията: обучение на агенти, печатане на полици, изготвяне на рекламни стратегии. И да се надяват, че ще успеят за месец да застраховат максимален брой клиенти.
Проучване на в. КЕШ и застрахователно-информационния портал insurance.bg показва, че много компании са започнали подготовка, но действат слепешката, тъй като не са наясно какви са окончателните текстове в наредбата. "Имаме някакви предварителни разчети за цените на застраховката, но предпочитаме да не ги обявяваме, тъй като не е ясно дали няма да се наложи да ги коригираме", коментираха мениджъри на няколко компании. Други споделиха, че са започнали подготовка на агентската си мрежа, но след обнародването на наредбата със сигурност ще трябва ги събират отново.
"Изготвили сме макет как да изглежда и какви реквизити да съдържа полицата за ГО, но преди да видим черно на бяло наредбата, не смеем да ги дадем за печат", обясни патовата ситуация пред в. КЕШ изпълнителният директор на "Алианц България" Теменуга Ненова.
Проблемите далеч не са свързани само с обнародването на документа. По предварителна информация от догодина ще поставяме стикер на предното стъкло на автомобила, удостоверяващ, че имаме застраховка ГО. Освен кой да администрира този процес - Гаранционния фонд, не е избрана нито компания, която ще прави стикерите, нито е одобрен проект как да изглеждат и каква информация да съдържат. Заради липсата на готовност има идея стикерите да бъдат въведени не от 1 януари 2005 г., а от 1 юли, което съвсем ще обърка пазара. Експертите предвиждат катаклизми в продажбата на ГО, свързани с нейния срок. От 2005 г. за първи път полица може да се купува и за по-малко от година - например 3 месеца. Липсата на сериозен контрол може да доведе до масовото сключване на застраховката само за три месеца, а след това повечето автомобили да останат незастраховани. Всички знаят, че органите на КАТ се мобилизират да проверяват за застраховката само в началото на годината. Опасения за увеличаване на незастрахованите автомобили дава и фактът, че от следващата година полицата поскъпва почти два пъти.
Липсата на шеф на застрахователния надзор от своя страна може да изкуши някои застрахователи да предлагат дъмпингови цени или пък т. нар. бонуси, само и само да застраховат повече хора. Ако това стане, а според повечето специалисти има всички предпоставки, ще има доста сътресения на пазара.
Проблем пред бранша е и новият данъчен режим. Досега застрахователите бяха облагани със 7% данък върху премиите, а от догодина ще бъдат облагани с данък печалба. Промяната обаче не е обнародвана и дружествата не знаят как да я отразят в застрахователно-техническите си планове при формиране цената на полицата. Има и още един проблем - ГО за 2005 г. започва да се продава от края на тази година. Не е ясно как ще се облагат декемврийските приходи. Това са само част от възникналите проблеми, но специалистите не изключват и още изненади.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 14 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8400
GBP 2.4796 2.4887 2.3447
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив