15 Ноември 2024, 23:03 Днес (3) | Вчера (5)

Колко струва олимпийското злато

02 Март 2006 13:55 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Миналата неделя завършиха зимните Олимпийски игри в Торино. Какви са финансовите аспекти на най-авторитетните спортни състезания?

Колко струваха игрите?


Точната сума, която похарчи Италия за игрите все още не е ясна. Според различни предварителни данни разходите са за около 3.4 млрд. евро, от които 2.2 млрд. евро бяха вложени в инфраструктура, а 1.2 млрд. евро беше бюджетът на организационния комитет на игрите и кметството на Торино.

Правото да приемеш игрите в своята страна и в своя град е привилегия за правителството и общинските власти. В Торино се зарадваха не само заради голямото спортно събитие, колкото на капиталовите потоци към града, които помогнаха за построяването на модерна инфраструктура. Още за Коледа 2005 година беше разширена първата част на метрото в града, плановете за което събират прах в общината от вече 30 години. Бяха реставрирани старинните сгради в центъра, построени пътища и т.н.

В самия град и околностите са преоборудвани и построени десетки спортни съоръжения.

Издигнати са три олимпийски села, където се планира след последния съдийски сигнал да се направи археологически резерват и институт за съвременен дизайн. Градският стадион Communale беше разширен значително, като броят на местата беше увеличен от 8 000 до 35 000. Стойността на извършената работа се оценява на 35 млн. евро. За съревнованията на кънкобегачите и провеждането на хокейните срещи беше построен нов зимен дворец - Palazzo Isozaki, който след игрите ще бъде превърнат в многофункционален стадион.

В сградите на бившата военна болница беше създаден ултрамодерен Media-center, където бяха акредитирани около 10 000 журналисти от цял свят.

След игрите този район ще се превърне в модерен жилищен квартал.


Откъде са парите?


Олимпийското движение получава приходите си от пет големи програми. Международният Олимпийски Комитет разпределя правата на излъчването на спортните състезания и награждавания, като сключва договори с официални партньори на движението.

Организационният Комитет на игрите отделно сключват договори със спонсори срещу реклама, продават билети от надпреварите и издават лицензи за производство на продукция, носеща олимпийските символи.

В периода 2001 – 2004 година (времето между две олимпиади) приходите на олимпийското движение са в размер над $4 млрд.

От таблиците става ясно, че най-значителното перо на доходите (53%) идват от продажбата на права за транслации.

Спонсорските постъпления са в размер на 34% от общите приходи, а сумата от продажба на билети е в размер на 11%. Накрая останалите две на сто се формират като печалба от производството на различни стоки с олимпийската символика.


Телевизионните транслации


Правата за транслации на Олимпийските игри формират най-голямата част от приходите. Независимо от тенденцията за тотална комерсиализация на спорта, Олимпийският комитет се стреми да запази принципа на безплатната транслация на

на игрите за всички желаещи.

Данните обаче сочат друго - през периода 1984 до 2008 година съвкупният доход по това перо надхвърля $10 млрд. Интересното е, че до 1980 година, когато Демократичният свят бойкотира игрите в Москва, заради нашествието на съветската армия в Афганистан, основният приход се формира от продажбата на правата на транслация от американските телевизионни гиганти. С течение на времето ролята на другите играчи също нараства.

Ето как са разпределени приходите от права за транслация през тази година. Прави впечатление, че от известно време и в много региони правата за излъчване на спортните мероприятия не се купуват от отделен телевизионен канал а от консорциум телекомпании. В Европа Олимпийските игри от Торино бяха предавани от European Broadcasting Union.



Регион

Телекомпания/Консорциум от телекомпании

Размер на роялти

САЩ

National Broadcasting Company, NBC

$613,4 млн.

Канада

Canadian Broadcasting Corporation, CBC

$28,0 млн.

Латинска Америка

Organización de la Televisión Iberoamericana, OTI

$1,75 млн.

Азиатско-Тихоокеански регион

Asia-Pacific Broadcasting Union, ABU

$950,0 хил.

Япония

NHK + NAB

$38,5 млн.

Южна Корея

Korea Pool

$900,0 хил.

Европа

European Broadcasting Union, EBU

$135,0 млн.

Австралия

Seven Network, Seven

$14,0 млн.

Африка

Supersport

$600,0 хил.

Общ доход

$833,0 млн.



Току що приключилите Олимпийски игри бяха заснети от над 400 камери, които следяха спортните състезания и тържествените мероприятия. Бяха заснети над 900 часа, които бяха изгледани от 2 млрд. телевизионни зрители в 160 държави. Организирани бяха 700 позиции за коментаторите. Пресслужбата на Организационния Комитет акредитира над 10 000 журналисти от цял свят.


Спонсорите


Важно перо за доходи за Олимпийското движение са спонсорските постъпления. В течение на текущото олимпийско четирилетие (времето между две олимпиади) или 2005-2008 г. според оценка на експерти от МОК тези постъпления трябва да достигнат $866 млн.

Програмата на спонсорството е разработена по следния начин. На първо място МОК сключва през всяко такова четирилетие договори за спонсорство с т.нар. официални партньори. През текущото четирилетие (т.е. между Торино-2006 и Пекин-2008) в качеството на основни партньори на МОК основни спонсори са единадесет големи концерна, притежаващи търговските марки Coca-Cola (KO), Atos Origin, General Electric (GE), Kodak (EK), Lenovo, Manulife, McDonald's (MCD), Omega, Panasonic (MC), Samsung и Visa. Трябва да се отбележи, че МОК изготвя списъка на партньорите в строго азбучен порядък, като прави изключение единствено на Coca-Cola. В списъка на МОК американският концерн за безалкохолни напитки се намира на почетното първо място, като най-стар партньор на съвременния олимпизъм. За първи път именно тази компания става спонсор на игрите през далечната 1928 година и оттогава е официален спонсор на всички игри Без изключение.

Освен официалните партньори, Олимпийските игри се спонсорират от компании, с които се сключват договори от организационните комитети. Спонсорите се делят на три групи – генерални спонсори, официални спонсори и официални доставчици. Категоризацията на спонсорите се прави на базата на отчисленията за бюджетите на организационните комитети.

Разпределянето на маркетинговите права, както не е трудно да се предположи, се прави на базата на категоризацията. През 2006 година от спонсори дойдоха $271.5 млн.


Спонсорите на Олимпиадата



Категория на спонсорите

Компании

Официални партньори на Олимпийското движения

Atos Origin, Coca-Cola, General Electric, Kodak, Lenovo, Manulife, McDonald's, Omega, Panasonic, Samsung, Visa

Генерални спонсори на Олимпиадата в Торино

Fiat Group, Sanpaolo (IMI), Telecom / TIM, Regione Piedmonte

Официални спонсори на Олимпиадата в Торино

AAMS, AES, Alfa Romeo, Alpitour, Asics, Berloni, Budweiser, Eutelsat, Fiat, Finmeccanica, Ferrovie Dello Stato, Iveco, Jet Set, Johnson & Johnson (JNJ), Kyocera Mita, Lancia, Reale Mutua Assicurazioni

Официални доставчици на Олимпиадата в Торино

ACI (Automobile Club d’Italia), Adecco, AES Torino, A.T. Kearney, Cefriel, Cicrespi, Cofatech, Consortium MFP, Euphon Group, Europcar, Fast Buyer, Fontanafredda, Garrett Metal Detectors, Il Lago Maggiore, Intercom Dr-Leitner, ItalCar, Italgas, Liski, Montagnedoc, Nortel (NTL), Ottaviani Prize, Paniere, Pininfarina, Recchi, SchenkerInternational, Seteco, SITAF, Technogym, TicketOne, TNT



Билетите


Продажбата на билетите за олимпийските мероприятия в Торино започна година и половина преди игрите – през ноември 2004 година. Цената на билетите варираше между 20 и 370 евро за спортните мероприятия и между 250 до 850 евро – за тържествените мероприятия, като откриването и закриването на игрите.



Ценови категории на билетите

Дял от общия брой

20-30 евро

0,17

30-50 евро

0,33

50-80 евро

0,24

80-100 евро

0,12

100-150 евро

0,08


Лицензиране


Последното официално перо приходи за МОК е продажбата на лицензи за производство на продукция, носеща олимпийската символика, както и емисии възпоменателни монети и пощенски марки. Освен официалните спонсори и доставчици, право да поставят олимпийските символи върху своята продукция получават и компаниите, които са придобили специален лиценз. По време на игрите в Торино беше открит специален магазин за продажба на такава продукция с площ от 2 000 кв. м. Освен това подобна продукция може да бъде закупена от официалния интернет-магазин на игрите.

Списъкът с компаниите, получили специален лиценз за Торино 2006:

Asics, Caffarel, Cattaneo, Codital, Dale of Norway, Ear Bags, Easy Bloom, Ferrino, Fontanafredda, Fun Box, Giemme, Giochi Preziosi, Icaria 2000, Ikon, Innov8, ISM Ltd., Kelemata, La Stampa, Lanterna Magica, Mondo, Pastiglie Leone, Ravensburger, RCS – Gazzetta Dello Sport, Serisystem, Smoby Italia, The Swatch Group, Ravensburger, Tecnoptic, Trofe.

Според неокончателни данни приходите на Организационния комитет през тази година са в размер на 974.4 млн. евро. От тях 470 млн. евро са постъпили от продажба на права за транлация на Олимпиадата, 420 млн. са предоставили спонсорите, 15 млн. идват от продажба на лицензи, а още 69.4 млн. са заработени от продажбата на билети за олимпийските мероприятия. Продадени са общо 900 000 билета. Седмицата на Олимпиадата, Торино и областта Пиемонт са посетени от 1 млн. туристи.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив