29 Септември 2024, 04:23 Днес (0) | Вчера (0)

Крайбрежието на Сомалия връща реномето си на пиратски рай

31 Октомври 2007 16:22 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Японският танкер Golden Nory с водоизместимост от 12 хиляди тона е бил взет на абордаж на осем морски мили от бреговете на Сомалия

В сомалийски води оперират пет добре организирани пиратски групи, които в момента държат в плен общо пет плавателни съда. Сомалийски пирати са отвлекли японски танкер с химикали край бреговете на африканската държава, предаде агенция Reuters.
Корабът Golden Nory с водоизместимост от 12 хиляди тона е бил взет на абордаж на осем морски мили от бреговете на Сомалия. "Опитваме се да установим какви са исканията на похитителите и колко души държат на борда," заяви Андрю Муангура, ръководител на агенцията за наблюдение на корабоплаването край източноафриканското крайбрежие.
Според японската осводемителна агенция Kyodo news екипажът на танкера се е състоял от 23 души от Южна Корея, Филипините и Мианма.
Муангура уточни, че в сомалийски води оперират пет добре организирани пиратски групи, както и че вече е ясно коя от тях е отвлякла японски съд. Миналата седмица, пак край Сомалия, изчезна регистриран на Коморските о-ви товарен кораб, за който също се предполага, че е отвлечен от пирати. През лятото на миналата година Британският застрахователен синдикат Lloyd's обяви, че е изпълнил оповестените преди няколко месеца планове да извади Малакския проток от списъка военно-рискови зони за застраховане. Според британците, този район, известен от години с пиратските нападения върху транспортни кораби и танкери, вече е по-сигурен, след като Индонезия, Малайзия и Сингапур засилиха патрулирането в морската зона.
Това е заключението и на International Maritime Bureau (IMB), посочва агенция Reuters. “Броят на пиратските нападения в пролива е спаднал драстично след като трите държави се заеха сериозно да го охраняват. Патрулирането не трябва да спира, тъй като пиратите ще се върнат отново ако не усещат заплаха за себе си” – заяви шефът на Центъра за борба с пиратството на IMB, базиран в Куала Лумпур – Ноел Чунг.
Въпреки това редица застрахователи, между които и Lloyd's начисляваха по $5 000 върху обичайната премия върху контейнеровози, преминаващи през дългия 500 мили проток.
Протокът е най-близката морска връзка между Азия, Средния Изток и Европа. През него преминава около 40% от световния търговски оборот и до 80 процента от петролните доставки за Китай и Индия. Според статистиката, през миналата година по този воден път са преминали над 50 000 кораба, които са превозили почти половината от световния петрол за това време и близо една трета от всички стоки, превозвани по море, коментира изданието.
"Застрахователните премии, които зависят от категорията на плавателното средство, превозвания товар, както и множество други фактори, най-вероятно ще се повишат значително. Компаниите от застрахователния сектор не могат да игнорират несигурността на корабите при преминаването на Малакския пролив", е заявил в интервю за вестника главният мениджър на синдиката Lloyd's по морското застраховане, Нийл Смит.
Според статистика на водещия Клуб за морско застраховане - American Steamship Owners' Mutual Protection and Indemnity Association, щетите на застрахователите за периода се изчисляват на над $300 млн., включвайки и обезщетенията за откраднати и унищожени товари.
През 2004 година пирати са извършили нападения над 325 кораба, плаващи под флага на над 50 държави.
Тази статистика сочи, че нивото на пиратска активност в световните морски басейни през миналата година е най-ниското за последните пет години.
За сравнение, спрямо 2003 година, броят на нападенията над търговски, туристически и риболовни плавателни съдове е намалял с 27%.
В същото време пиратите все по-често прибягват към извършването на убийства. През 2004 година при пиратски нападения са загинали 30 моряци (21 през 2003 г.).
148 членове на екипажите и пасажери са били взети за заложници с цел искане на откуп, 59 са получили различни наранявания и травми, а 30 са изчезнали безследно.
Най-опасни за корабоплаването са крайбрежните териториални води на Индонезия и Нигерия. Това сочат данните на Международното Бюро по корабоплаване - International Maritime Bureau.
Съобщения за пиратски нападения се появяват непрестанно в средствата за масова информация. Само за последната седмица на януари са отбелязани четири пиратски нападения - в крайбрежните води на Виетнам е отвлечен танкер. До бреговете на Индия е направен опит да бъде взет на абордаж танкер, край Перу също е имало неуспешен опит за пленяване на танкер, а близо до Малайзия пирати незабелязано са се качили в движение на контейнеровоз, като дори са успели да откраднат стока, но след като са били открити от екипажа, са успели да избягат.
 

А.Г.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7533
GBP 2.4796 2.4887 2.3443
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив