Лизинговите услуги все още са непопулярни сред бизнеса
Кеките автомобили са най-търсените лизингови активи. Това показва пазарното проучване “Лизинговите услуги в България – Очаквания и перспективи” на GfK Bulgaria, направено по поръчка на Райфайзен
Лизинг България ООД Повече от половината договори с лизингови компании са сключени за закупуването на лек автомобил (57,8%0. Освен това фирмите търсят на лизинг товарни автомобили (13,9%) и
индустриално оборудване (12,1%). Търсенето на подобни лизингови активи може да се обясни с нуждите на бизнеса от оптимизиране и разрастване на дейността, за разширяване и обновяване на автомобилния
парк.
Пазарът на лизингови услуги е нов и се развива динамично, но все още не е много популярен сред бизнеса. Проведено през месец декември 2007 г., проучването обхваща компании и търговци на автомобили,
строителна и транспортна техника, машини и съоръжения в градовете София, Пловдив и Варна.
Според изследването бизнес отношенията с лизингови компании не са концентрирани в няколко фирми от бранша, а се наблюдава голям избор и използване на различни компании, предлагащи лизингови
решения. Някои от лизинговите компании имат сравнително висока популярност, която може да се сравни с познатостта на някои банки. Това се дължи на факта, че лизинговите услуги започват да се
възприемат от фирмите като удобни и търсени бизнес решения.
Връзката между лизинговата компания и обслужващата банка е определяща за финансовите решения на фирмите. Най-много договори за лизинг участниците в проучването са сключили през обслужващата ги
банка (35,3%). Доставчиците на активи осъществяват една четвърт от връзките с лизинговите компании (26,0%). Според проучването, този начин на комуникация между клиента и лизинговата компания
предстои да се развива, тъй като подобен вид отношения са удобни и за двете страни. Други 26,0% от изследваните компании и търговци осъществяват директен контакт с лизинговата компания.
Половината от изследваните фирми и търговци заявяват, че биха сключили договор за лизинг с лизинговата компания на тяхната основна банка.
Основната полза, която прави лизинга предпочитан начин за финансиране в бизнессектора, е възможността за разширяване на бизнеса в кратки срокове (76,4%). На второ място респондентите оценяват
високо гъвкавите схеми (70,2%) и процедури (74,3%) по договаряне, които предоставят лизинговите компании. Също така за бизнеса е важно да планира оптимално разходите си, което гъвкавите лизингови
схеми на разплащане могат да осигурят /70,2%/.
В сравнение с алтернативните форми за финансиране по-лесната процедура за одобрение на договора е най-голямото предимство на лизинга, което фирмите посочват (46,6%). Други предимства са по-малкият
обем изисквана документация /43,7%/ и липсата на допълнително обезпечение в сравнение с банковия кредит (39,8%). Близо 1/3 от изследваните мениджъри на компании заявяват, че лизингът няма
недостатъци.
А.Г.