Около 980 хиляди автомобила се движат по пътищата на страната без задължителната автомобилна застраховка
Данните за критичните нива на обхвата на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ бяха обявени преди седмица от Николай Здравков, председател на УС на Българска асоциация на
застрахователните брокери (БАЗБ) и управляващ съдружник в „Ай Енд Джи Иншурънс брокерс“.
Според него обаче е възможно тези числа и да не са много коректни, тъй като има автомобили, които не са снети от отчет, но и собствениците им не ги управляват. Подобна теза споделя и изпълнителният
директор на ЗК „Лев инс“ Стефан Софиянски. Според него незастрахованите автомобили у нас са не повече от 15 на сто или около 500 хиляди. Дори и този малко по-оптимистичен резултат е ,така да се
каже, далече от истината.
Според изискванията на Европейската комисия прагът, под който не бива да падаме, е 90 процента. Малко над тази заветна стойност е бил той през 2007 година, когато у нас бяха пререгистрирани всички
моторни превозни средства. Оттогава до днес обхватът постоянно спада като се движи между 75 и 85 на сто.
Ниският обхват на задължителната застраховка не е български патент. Според Николай Здравков проблем с обхвата на „Гражданска отговорност“ има в целия Европейски съюз. В Южна Италия е дори под 50 на
сто. Великобритания, а и някои други европейски страни също имат големи проблеми с обхвата. Подобна е и картината в съседна Румъния, с която заедно влязохме в ЕС през 2007 година.
Правилата са си правила и затова трябва да се стремим към постигане прага от 90% обхват на задължителната автомобилна застраховка, категорични са всички застрахователни експерти. Освен това
изпълнението на изискването не е самоцел или безропотно съблюдаване на някаква норма, а е задължително условие, за да може да се запази финансовата стабилност на застрахователната индустрия у нас,
от една страна. От друга, застраховката има социална функция и чрез нея трябва да се гарантира справедливото обезщетение на всеки пострадал.
Общо около 3,5 млн. са регистрираните у нас МПС-та. Положението е доста тревожно както поради факта, че по българските пътища преминават и много чуждестранни автомобили, така и защото
застрахователите носят риска с 5-годишна давност. Освен това не трябва да се забравя и фактът, че почти всяка година се увеличават и лимитите на отговорност, която носят застрахователните компании.
Ежегодно се променя и съдебната практика, което отсъжда все по-големи обезщетения на пострадалите при пътно транспортни произшествия (ПТП). И докато преди години максималните обезщетения бяха от
порядъка на 20 хил. - 30 хил. лева, то сега обезщетения от порядъка на 100 хил. - 200 хил. лв. не са прецедент.
Ако се запази практиката обхватът на „Гражданска отговорност“ постоянно да пада и цените да са на нереално ниски нива в сравнение с риска, който се носи по тях, то няма как да се запази
стабилността на системата. Или застрахователите ще започнат да фалират, или пострадалите няма да си получават справедливите обезщетения.
За съжаление, у нас в близко бъдеще не може и да се очаква сериозна промяна на обхвата за задължителната автомобилна застраховка. Основната причина за тази негативна прогноза е постоянно
намаляващата покупателна възможност на българина и постоянно увеличаващата се цена на застраховката за стандарта ни на живот.
Всъщност последната причина не е много актуална поне в настоящия момент. Именно заради влошената покупателна възможност на населението у нас, а и заради своето собствено оцеляване повечето
застрахователни компании намират начин да задържат постоянно галопиращата нагоре цена на застраховката „Гражданска отговорност“. В някои случай дори може да намерите задължителните автомобилни
полици на цени по-ниски от преди няколко месеца. Този „феномен“ се дължи най-вече на промени в диференцирания подход, който използват повечето застрахователи при определяне на цената на
полиците.
Най-евтини остават полиците за автомобили с мощност на двигателя до 1300 куб. см. Най-скъпи са за собствениците на мощни возила - над 2000 куб. см. Все по-голяма е ценовата разлика на „Гражданска
отговорност“ за едни и същи МПС, управлявани в различните региони на страната Традиционно най-скъпи са полиците в столицата и в няколко други големи градове, а на по-ниска цена са те в малките
населени места. Продажната цена на застраховката се влияе и от факта дали собственикът ще излиза със своя автомобил зад граница, или ще го управлява само на територията на страната. Определящо за
цената на „Гражданска отговорност“ е и възрастта на водачите на МПС и дали са причинили катастрофи през последните няколко години.
За още по-справедлива цена на задължителната автомобилна застраховка според експертите може да се говори след въвеждане на така наречената система „бонус-малус“. За нея се говори от няколко години,
но като че ли моментът за нейната реализация вече е назрял. Според различни източници това може да се случи до 1 или най-много 2 години.
Въвеждането на въпросната система със сигурност ще има дисциплиниращ ефект за поведението на водача на пътя, а с това ще се намали броят на ПТП и размерът на изплатените обезщетения. С
индивидуалния подход при ценообразуването се очаква да се повиши и обхватът на застраховката, защото всеки ще знае, че плаща реалната цена за своята отговорност.
Обикновено по това време на годината дружествата се надпреварват в предлагането на по-изгодни условия на своите застраховки. Според повечето представители на застрахователни компании за специална
кампания вече не може да се говори или поне не е така ожесточена, както преди години. Причините са няколко. Първата е, че подновяването на полиците вече не е концентрирано в рамките на 2-3 месеца
от годината. И второ, Комисията за финансов надзор (КФН), която следи за тарифите на компаниите и забрани промоциите, които водят до понижение на цената.
Именно контролът върху „Гражданска отговорност“ е разковничето за успеха на този пазарен сегмент. От една страна застрахователният надзор да съблюдава за пазарното поведение и финансовата
стабилност на компаниите. От друга страна органите на Пътна полиция да упражняват ефективен контрол върху водачите на МПС за наличието на задължителната застраховка.
„Държавата може да въведе крути мерки, подобно на Гърция, където се свалят регистрационни табели и се дерегистрират коли, но не ми се ще повишаването на обхвата да става с такива непопулярни мерки.
По-добре е да стане с ограмотяване – да узрее българинът за нуждата от тази застраховка“, сподели пред медиите застрхователният брокер Николай Здравков.