Функционирането на застрахователна компания без въвеждатето на тези технологии е немислимо
Internet, Digital Camera, 3D, Multimedia, Smartphone, Notebook, Tablet, Cloud, 3G/GPRS, GPS, WiFi, Touch Screen, Bluetooth, Flash Drive, USB, … Като че ли вече няма нужда от превод и
обяснение. Дори и някой да не се сети за някое значение в първия момент, винаги може да се обърне за помощ към детето или внучето си.
Светът около нас се променя и не можем да си представим как сме живели и работили до вчера без мобилен телефон, цифров фотоапарат и постоянна връзка с Интернет. Те вече са част от ежедневието ни и
се използват активно в практиката на повечето застрахователни компании. С други технологии предстои да свикнем съвсем скоро.
Мобилни устройства за въвеждане, съхранение и предаване на информация (PDA, Smartphone, Tablet). За някои компании, безвъзвратно е отминало времето, когато данните
се въвеждаха на лист хартия и след това, с множество грешки, се пренасяха частично върху електронен носител.
Цифрови фотоапарати (Digital Camera). Едва ли някой вече си спомня лентовите фотоапарати и хартиените снимки. Новата технология спести значителни средства от обработка, съхранение
и комуникация на снимков материал.
Софтуер като услуга (SaaS). Въпреки, че все още е рядкост в България, някои застрахователни компании вече са свикнали и оценяват предимствата на този начин на ползване на
информационните технологии. От една страна, клиентът е напълно освободен от нуждата да прави обвързваща инвестиция в технически средства, базов софтуер, лицензи, поддръжка. Заплаща толкова, колкото
ползва и е свободен да преустанови използването на системата във всеки момент ,без загуби. От друга страна, доставчикът получава стимул, възможност и сериозен натиск да поддържа и развива услугата
според изискванията на клиентите и динамиката на пазара.
Изнасяне на грижата и инвестициите за поддържане на масивите от към външни доставчици (Hosting, Outsourcing, Cloud Storage, Cloud Computing, Thin Clients, Virtualization,
Clusterization, …). Увеличението на обема, сложността и желаната скорост на обработка на данните налагат непрекъснато увеличаване на изчислителната мощ и пространството за съхранение на
данни. За повечето компании е немислимо, а и неефективно да осигуряват необходимите ресурси, без използването на тези технологии.
Извличане, трансформиране и комплектоване на данните от различни източници на едно логическо място, с цел анализ на информацията и вземане на информирани управленски решения
(Datawarehousing, OLAP, Business Intelligence). След като вече повечето компании раполагат с достатъчно натрупани данни в електронен вид, нарастна и нужата им от средства, с които
да извличат полезна информация. В развитите икономики функционирането на застрахователна компания без въвеждатето на тези технологии е немислимо.
Сравняване на дигитални триизмерни модели на обекти, за да се открият и измерят увреждания. Тази технология е скъпа, но при съвременните темпове на развитие на 3D устройствата,
скоро ще се появят достъпни приложения, чрез които част от човешкия труд при опис и оценка на увреждания, ще се изпълнява от безпристрастни електронни триизмерни скенери.
Електронни маркери (NFC, RFID), чрез които автомобилите се обозначават, когато преминават в близост до определени датчици. Тази технология прави възможни услуги като заплащане
на магистрални такси в движение, разпознаване и персонално посрещане на клиент, маркиране и разпознаване на определени части на автомобила, с цел безопасност и превенция на кражби и
застрахователни измами.
Телеметрични “черни кутии” в автомобилите, които отчитат местоположението и скоростта на обекта, моментното състояние на определени технически параметри, стила на шофиране на
водача, евентуално настъпване на ПТП, авария и др. Това множество от технологични нововъведения, ще повлияе значително върху застрахователния пазар и затова заслужава особено внимание. Поставянето
на телеметрични устройства в автомобилите (GPS, GPRS, i-Button, eCall) може да се използва далеч не само за нуждите на охраната на собствеността и сигурността на водача. Данните за
начина на ползване на автомобила и поведението на водача имат пряко отношение към риска, а от там - и към цената на застрахователната полица. През последните десетина години, първо в САЩ, а
напоследък и във Великобритания, Италия, Австрия и други страни, все по-широко се използват полици от типа Pay As You Drive (PAYD) и Pay How You Drive (PHYD). Казано на български -
полици на километър и полици, при които се отчита мястото, времето, стила на шофиране и др. Броят на застрахованите по този начин автомобили в Европа е над 2 милиона, а очакванията са за увеличение
50 пъти до края на десетилетието.