Според небанка, през 2012 г. за да получи кредит, един предприемач трябва да покаже, че има работещ бизнес, финансова дисциплина и може да изплаща задълженията си
Кандидатстващите за кредит фирми започнаха да прецизират исканията и условията, при които да кандидатстват и възползването от финансова услуга става все по-обмислено решение. Това е една от
тенденциите при бизнес ипотечното кредитиране през 2011 г., които очертаха от небанката "Кредитекс".
Песимизмът от кризата имал и положителен ефект върху решенията на фирмите и разчетите, които си правят. Ако преди фирмите искали максимален размер кредит, считали, че имотите, които предлагат като
обезпечение са "безценни" и разглеждали само оптимистичния сценарий за развитие на бизнеса си, то сега са много по-реалистични в исканията си и подреждат внимателно приоритети си. В дългосрочен
план това ще доведе до по-здравословна бизнес среда.
"Наблюдаваме желание за по-дълъг срок на изплащане на заемите сред обръщащите се за кредит към нас фирми, посочват от небанката.
През тази година все повече кредитоискатели питали за максималният срок на заемите.
Ако преди кризата предприемачите са били склонни да вземат по няколко краткосрочни заема, то сега кандидатстват най-често за един кредит със срок от 15 - 20 години.
Дългосрочните кредити им осигуряват по-ниски месечни погасителни вноски и „освобождават" повече средства за оборотен капитал. За по-голяма част от предприемачите спокойствието от по-ниските месечни
вноски все още е на преден план пред по-бързото изплащане на заема.
Друга особеност през 2011 г. е, че исканията за рефинансиране на заеми с цел окрупняването на няколко краткосрочни в един дългосрочен намаляха и започна, макар и слабо, да се появява търсене на
заеми с цел развитие (а не само оцеляване).
Също така повечето фирми, които кандидатстват за кредит, са си направили равносметка, и ако преди кризата са развивали повече от една линия на бизнес, сега насочват усилията си само към
най-успешната дейност. Някои дори са свели предлаганите стоки/услуги до по-специфични такива, които им дават конкурентно предимство.
През 2012 г. за да получи кредит, един предприемач трябва да покаже на кредитора, че има работещ бизнес, финансова дисциплина и може да изплаща задълженията си. Много от фирмите се притесняват, че
няма да получат кредит, ако имат спад в оборотите. По-малкият оборот, сам по себе си, не е причина кредитът да бъде отказан - на преобладаващата част от фирмите оборотите не са такива, каквито са
били преди кризата.
"Ако при индивидуалния анализ установим, че фирмата е преструктурирала бизнеса си така, че разходите и задълженията са оптимизирани, а печалбата може да обслужва кредита, сме склонни да отпуснем
заем, дори оборотите да са намалели, обясняват от "Кредитекс".
Съветът на небанката към фирмите е, ако бизнесът им се развива добре в условията на криза и виждат възможности за развитие, да теглят кредит, за да изпреварвят конкурентите си като инвестират в
разширяване и оптимизация на материалната база, договаряне на по-добри условия и цени с контрагентите си и др.